Emotions perceived by in-service teachers in the use of active methodologies in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.30.24336

Keywords:

Teaching methods, In-service teachers, Active learning, Teacher attitude, Classroom mood

Abstract

In the teaching-learning processes that take place in the classroom, as in any human activity, aspects referring to emotions are of great importance. In this context, the focus of attention has generally been directed towards students, and not so much towards teachers. The role of teachers is determined by the methodology used, but this role is established not only for pedagogical but also for emotional reasons. In the case of active methodologies, the transformation of the teacher’s traditional role from instructional to guiding entails a certain emotional framework that influences and is influenced by all of this. Aware of this reality, the aim of this study is to gain a deeper understanding of the emotions perceived by in-service teachers when using an active methodology in the classroom. To this end, a qualitative approach has been followed, using an open questionnaire developed ad hoc as the main tool for data collection. This questionnaire was completed virtually by the participating teachers. The results reveal that the most significant emotions for teachers were the positive ones, such as enthusiasm, satisfaction and fun. In conclusion, it highlights the importance of enhancing the emotional dimension of teachers in their training, especially in relation to the performance of their role as a guide and advisor in the learning process of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosabel Martinez-Roig, Universitat d'Alacant

Rosabel Martínez Roig es Profesora Asociada en el Dpto. de Didáctica General y Didácticas Específicas de la Universidad de Alicante (UA). Es graduada en Maestra de Educación Primaria por la UA (premio extraordinario de grado) y graduada en Psicología por la Universitat Oberta de Cataluña (UOC) (psicóloga nº de colegiada: CV16700). Ha sido becaria de colaboración (Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, España) en el Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas de la Universidad de Alicante (curso 2020-21). Es miembro del grupo de investigación GIDU-EDUTIC/IN (Grupo de Investigación de Docencia Universitaria-Educación y Tecnologías de la Información y la Comunicación. Educación Inclusiva) (VIGROB-330) de la Universidad de Alicante. Su labor en el ámbito de la investigación se centra en el área de Didáctica y Organización Escolar. Es autora de varias publicaciones científicas como "Youtubers infantiles en la formación inicial del profesorado. Nuevas formas de oralidad y escritura" (2020), “Violencias múltiples en el espacio escolar: la travesía hacia la violencia de género” (2020), etc., publicadas en revistas como Sustainability (Impact Factor 2.576; Citescore 3,9 Scopus) y editoriales como Octaedro (Q1 en el ránking SPI). Ha participado en diversos proyectos, tanto nacionales (p.e. “NOOC: “Cómo educar en igualdad de género en las aulas de secundaria”, Universidad de Alicante)), como internacionales (“Herit-app. Tandem-developed multilingual audioguides for the dissemination of our cultural heritage”, UA Erasmus+). Asimismo, ha impartido talleres para docentes (p.e. “Gamificación en el aula con Genially”, Jornadas DIM); ha formado parte de comités organizadores de actividades académicas: Webinar “Experiencias en torno a la educación inclusiva” (Facultad de Educación de la UA, 2021), 56º Encuentro de Centros Innovadores “Didáctica, Innovación y Multimedia” (2021), etc. Ha participado en diversas comunicaciones tales como “La milotxa poetessa. Un recurs per a treballar la poesia a Primària”, “La realidad aumentada como herramienta de aprendizaje sobre contenidos de discapacidad”, ““La formación docente inicial en TIC: visión del futuro profesorado de Educación Infantil”, publicadas en editoriales de impacto como: Peter Lang, IGI Global, Afers, Octaedro, Dykinson, etc.

Marcos Jesús Iglesias-Martínez, Universidad de Alicante

Marcos Jesús Iglesias Martínez es doctor en Investigación Educativa, Desarrollo Curricular y Profesional por la Universidad de Alicante, con premio extraordinario. Actualmente es profesor Titular de Universidad de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación de la Universidad de Alicante (España). En los cursos 2019/2020 y 2020/2021 obtuvo el premio a la excelencia docente en el programa DOCENTIA-UA. Es coordinador de Grado de la asignatura Prácticum en el Grado de Maestro/a en Educación Infantil. Es miembro investigador del Grupo Interdisciplinar en Docencia Universitaria (GIDU) y del Instituto Universitario de Estudios Sociales de América Latina (IUESAL). A nivel europeo es miembro de Center for Qualitative Psychology (University of Tübingen, Alemania). Asimismo, es profesor responsable de la línea de Formación del Profesorado y Aprendizaje del programa de Doctorado en Investigación Educativa. Ha sido subcoordinador del Programa de Redes de Docencia Universitaria en el Instituto de Ciencias de la Educación de la Universidad de Alicante.   Sus líneas de investigación están orientadas a la formación inicial y desarrollo profesional docente, diseños de los procesos educativos, género, movilidad estudiantil y docente, Educación Superior e investigación cualitativa en educación. Ha publicado en diferentes revistas nacionales e internacionales en el campo de Ciencias de la Educación y participa habitualmente como revisor en diferentes revistas cuya temática de investigación es el desarrollo profesional docente. Ha dirigido varias tesis doctorales sobre formación del profesorado con enfoque cualitativo. Asimismo, ha sido colaborador, coordinador e investigador principal en varios proyectos de investigación e innovación docente.

Inés Lozano Cabezas, Universidad de Alicante

Inés Lozano Cabezas es Doctora en Investigación Educativa por la Universidad de Alicante, con premio extraordinario de doctorado, y profesora Titular de Universidad en el área de Didáctica y Organización Escolar del Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas (Universidad de Alicante), donde imparte docencia tanto en el Grado de Maestro en Educación Primaria como en el Máster de Investigación Educativa. Forma parte del Instituto Universitario de Investigación de Estudios de Género (IUIEG) y del Instituto Universitario de Estudios Sociales de América Latina (IUESAL) de la Universidad de Alicante. Sus principales líneas de investigación, desde un enfoque cualitativo, abordan: los diferenciales en educación y género, la formación docente en ámbito universitario y en los niveles no universitarios, y la movilidad estudiantil y del profesorado. Su participación en distintos Proyectos de Investigación ha dado lugar a publicaciones en revistas nacionales e internacionales en Investigación Educativa.

References

Abar, B., y Loken, E. (2010). Self-regulated learning and self-directed study in a pre-college sample. Learning and Individual Differences, 20(1), 25–29. https://doi.org/10.1016/ j.lindif.2009.09.002


Alzu’bi, S., Zitar, R. A., Hawashin, B., Shanab, S. A., Zraiqat, A., Mughaid, A., … Abualigah, L. (2022). A Novel Deep Learning Technique for Detecting Emotional Impact in Online Education. Electronics, 11(18), 2964–2964. https://doi.org/10.3390/electronics11182964


Belmonte, C. M. (2007). Emociones y cerebro. Revista de la Real Academia de Ciencias Exactas Físicas y Naturales, 101, 59–68.


Berrios, R., Totterdell, P., y Kellett, S. (2015). Eliciting mixed emotions: A meta-analysis comparing models, types and measures. Frontiers in Psychology, 29, 755–763. https:// doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00428


Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43. Descargado de https://revistas.um.es/rie/article/ view/99071


Bisquerra, R. (2016). Metodología de la investigación educativa (and others, Ed.). La Muralla. Bond, M., Marín, V., y Bedenlier, S. (2021). International Collaboration in the Field of Educational Research: A Delphi Study. Journal of New Approaches in Educational Research, 10(2), 190–213. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2021.7.614

Brown, J., Ortiz-Padilla, M., y Soto-Varela, R. (2020). Does Mathematical Anxiety Differ Cross-Culturally? Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 126–136. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2020.1.464


Cebollero-Salinas, A., Escoriaza, J. C., y Hernández, S. O. (2022). Impact of Online Emotions and Netiquette on Phubbing from a Gender Perspective: Educational Challenges. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 64–78. http://dx.doi.org/ 10.7821/naer.2022.1.848


Chang, M. L. (2020). Emotion Display Rules, Emotion Regulation, and Teacher Burnout. Frontiers in Education, 5, 90–90. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00090


Chang, M. L., y Taxer, J. (2020). Teacher emotion regulation strategies in response to classroom misbehaviour. Teachers and Teaching, 27 (5), 353–369. https://doi.org/ 10.1080/13540602.2020.1740198


Clandinin, D. J., y Johnson, R. B. (2014). Qualitative Research Methods: Five Major Approaches Plus Historical Research. En L. Christensen, R. B. Johnson, et al. (Eds.),

Educational Research. Quantitative, Qualitative, and Mixed Approaches (pp. 417–514). SAGE Publications.


Dávila-Acedo, A., Borrachero, A. B., Cañada-Cañada, F., Martínez-Borreguero, G., y Sánchez- Martín, J. (2015). Evolución de las emociones experimentadas por los futuros maestros de Primaria, enfocadas a la Didáctica de la Materia y la Energía. Eureka, 12, 550–564. https://doi.org/10.2526/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2015.v12.i3.12


Davis, M. C., Zautra, A. J., y Smith, B. W. (2004). Chronic pain, stress, and the dynamics of affective differentiation. Journal of Personality, 72, 1133–1160. https://doi.org/10.1111/ j.1467-6494.2004.00293.x


Denzin, N. K. (1984). Toward a phenomenology of domestic, family violence. American Journal of Sociology, 90(3), 483–513. https://doi.org/10.1086/228114


Díaz, J. L., y Flores, E. O. (2001). La estructura de la emoción humana: Un modelo cromático del sistema afectivo. Salud Mental, 24(4), 20–35. Descargado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58242403


Eliyahu-Levi, D., y Ganz-Meishar, M. (2020). Designing Pedagogical Practices for Teaching in Educational Spaces Culturally and Linguistically Diverse. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 74–90. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2020.1.480


Fernández-Abascal, E., Martín, M., y Domínguez, J. (2001). Procesos Psicológicos (and others, Ed.). Pirámide.


Fernández-Díaz, E., Esteban, P. G., y Olaskoaga, L. F. (2019). University-School Scenarios and Voices from Classrooms. Rethinking Collaboration within the Framework of an Interuniversity Project. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(2), 79–95. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2019.7.372


Francis, D. I. C., Hong, J., Liu, J., Eker, A., Lloyd, K., Bharaj, P. K., y Jeon, M. (2020). The Dominance of Blended Emotions: A Qualitative Study of Elementary Teachers’ Emotions Related to Mathematics Teaching. Frontiers Psychology, 11, 1865–1865. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01865


Frenzel, A. C., Pekrun, R., y Goetz, T. (2007). Girls and mathematics. A “hopeless” issue? A control-value approach to gender differences in emotions towards mathematics. European Journal of Psychology of Education, 22(4), 497–514.


García-Vera, A., Rumayor, L. R., y Cuenca, A. D. L. H. (2020). Use of Photo-elicitation to evoke and solve Dilemmas that prompt changes Primary School Teachers’ Visions. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 137–152. http://dx.doi.org/ 10.7821/naer.2020.1.499


Guasp, J. J. M., Medina, C. P., y Amengual, B. M. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos. Profesorado. Revista de curriculum y formación del profesorado, 24(1), 96–114. Descargado de https://hdl.handle.net/11162/199184


Hernández-Barco, M., Sánchez-Martín, J., Corbacho-Cuello, I., y Cañada-Cañada, F. (2021).    Emotional Performance of a Low-Cost Eco-Friendly Project Based
Learning Methodology for Science Education: An Approach in Prospective Teachers Sustainability, 13(6), 3385–3385. https://doi.org/10.3390/su13063385


Jeong, J., González-Gómez, D., Cañada-Cañada, F., Gallego-Picó, A., y Bravo, J. (2019). Effects of active learning methodologies on the students’ emotions, self-efficacy beliefs and learning outcomes in a science distance learning course. Journal of Technology and Science Education, 9(2), 217–227. http://dx.doi.org/10.3926/jotse.530


Jiang, Z., Mok, I. A. C., y Yin, H. (2021). The relationships between teacher emotions and classroom instruction: Evidence from senior secondary mathematics teachers in China. International Journal of Educational Research, 108, 101792–101792. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2021.101792


Kapp, K. M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education (and others, Ed.). Pfeiffer.


Larsen, J. T., Mcgraw, A. P., y Cacioppo, J. T. (2001). Can People Feel Happy and Sad at the Same Time? Journal of Personality and Social Psychology, 81(4), 684–696. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.81.4.684


Lazarus, R. S. (1991). Emotion and Adaptation (and others, Ed.). Oxford University Press. León, O. G., y Montero, I. (2012). Métodos de investigación en Psicología y Educación. McGraw-Hill/Interamericana de España.


Lucas-Mangas, S., Valdivieso-León, L., Espinoza-Díaz, I. M., y Tous-Pallarés, J. (2022). Emotional Intelligence, Psychological Well-Being and Burnout of Active and In- Training Teachers. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 3514–3514. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph19063514


Mellado, V., Borrachero, B., Melo, L. V., Dávila-Acedo, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., … Martínez, G. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11–36. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478


Mora, F. (2016). Neuroeducación. Sólo se puede aprender lo que se ama (and others, Ed.). Alianza Editorial.


Morera, E. V., y Rodríguez, J. L. C. (2021). The Mystery of the Big Ben robbery. Una experiencia gamificada en el aula de primaria: un estudio de caso. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 75, 137–151. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1823


Nalipay, M. J. N., King, R. B., Haw, J. Y., Mordeno, I. G., y Rosa, E. D. (2021). Teachers who believe that emotions are changeable are more positive and engaged: The role of emotion mindset among in- and preservice teachers. Learning and Individual Differences, 92, 102050–102050. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2021.102050


Núñez-Cansado, M., López, A. L., y Delfa, C. V. (2021). Revisión teórico-científica del marco conceptual de la emoción y el sentimiento y su aplicación al neuromarketing. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 381–407. https://doi.org/10.15178/va.2021.154.e1357


Nurutdinova, A. R., Perchatkina, V. G., Zinatullina, L. M., Zubkova, G. I., y Galeeva, F. T. (2016). Innovative Teaching Practice: Traditional and Alternative Methods (Challenges and Implications). International Journal of Environmental & Science Education, 11(10), 3807–3819. Descargado de http://www.ijese.net/makale_indir/IJESE_599_article_57a3590b108de.pdf


Pascual, P. H. (2016). Metáforas del amor en la poesía de la grecia antigua (I): La épica y la lírica arcaicas. Cuadernos de Filología Clásica. Estudios griegos e indoeuropeos, 26, 17–47. https://doi.org/10.5209/rev_CFCG.2016.v26.52243


Pekrun, R., Murayama, K., Marsh, H. W., Goetz, T., y Frenzel, A. C. (2019). Happy fish in little ponds: Testing a reference group model of achievement and emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 117 (1), 166–185. https://doi.org/10.1037/pspp0000230


Pessoa, L. (2008). On the relationship between emotion and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 9, 148–158. https://www.nature.com/articles/nrn2317
Phelps, E. A. (2006). Emotion and Cognition: Insights from Studies of the Human Amygdala. Annual Review of Psychology(57), 27–53. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.56.091103.070234


Plutchik, R. (2001). The Nature of Emotions. American Scientist, 89, 344–350. Descargado de http://www.jstor.org/stable/27857503


Prince, M. (2004). Does active learning work. Journal Engineering Education, 93(3), 223–231. https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x


Sampieri, R. H., Collado, C. F., y Lucio, P. B. (2014). Metodología de la investigación. México: Mcgraw-Hill.


Scherer, K. R. (1998). Analyzing emotion blends. En A. Fischer (Ed.), Proceedings of the 10th Conference of the International Society for Research on Emotions (pp. 142–148). ISRE Publications.


Schutz, P. A., Hong, J. Y., Cross, D. I., y Osbon, J. N. (2006). Reflections on Investigating Emotion in Educational Activity Settings. Educational Psychology Review, 18, 343–360. https://dx.doi.org/10.1007/s10648-006-9030-3

Sinatra, G. M., y Taasoobshirazi, G. (2011). Intentional conceptual change: The self-regulation of science learning. En B. J. Zimmerman y D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self- regulation of learning and performance (pp. 203–216). Londres: Routledge/Taylor & Francis Group.


Valenzuela-Santoyo, A. C., y Portillo-Peñuelas, S. A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Revista Electrónica Educare, 22(3), 228–242. https://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.11


Webster, L., y Mertova, P. (2007). Using Narrative Inquiry. Londres: Routledge.


Weinstein, C. E., Acee, T. W., y Jung, J. (2011). Self-regulation and learning strategies. New Directions for Teaching and Learning, 2011(126), 45–53. https://doi.org/10.1002/tl.443


Wilhelm, S., Förster, R., y Zimmermann, A. (2019). Implementing Competence Orientation: Towards Constructively Aligned Education for Sustainable Development in University- Level Teaching-And-Learning. Sustainability, 11(7), 1891–1891. https://doi.org/10.3390/ su11071891


Xie, S., Liang, L., y Li, H. (2022). Emotional Labor and Professional Identity in Chinese Early Childhood Teachers: The Gendered Moderation Models. Sustainability, 14, 6856–6856. Descargado de https://doi.org/10.3390/su14116856 https://doi.org/10.3390/su14116856


Yerdelen, S., y Sungur, S. (2019). Multilevel investigation of students’ self-regulation processes in learning science: classroom learning environment and teacher effectiveness. International Journal of Science and Mathematics Education, 17 , 89–110. https://doi.org/10.1007/s10763-018-9921-z


Zhao, Q., Han, J., Lin, W., Zhang, S., y Li, Y. (2022). The Effects of Teachers’ Error Orientations on Students’ Mathematics Learning: The Role of Teacher Emotions. Sustainability, 14(10), 6311–6311. https://doi.org/10.3390/su14106311

Published

2023-01-19

How to Cite

Martinez-Roig, R., Iglesias-Martínez, M. J., & Lozano Cabezas, I. (2023). Emotions perceived by in-service teachers in the use of active methodologies in the classroom. Research in Education and Learning Innovation Archives, (30), 46–66. https://doi.org/10.7203/realia.30.24336
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1323
  • Datos complementarios (Español)
    1
  • PDF (Español)
    717
  • EPUB (Español)
    295
  • HTML (Español)
    624

Issue

Section

THEMATIC ISSUES

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.