Results of the vocational training policy in Spain and Germany
DOI:
https://doi.org/10.7203/IREP.3.1.21247Abstract
Vocational training offers an educational pathway into the labour market that closely matches its requirements and meets societal demands for qualified workers in the different professional and productive sectors. This article analyzes the current situation of vocational education and training in Spain, comparing it to that of Germany which is highly recognised worldwide for its success as a result of its close alliance with the business sector. A comparative look at the legal and institutional framework of each country, as well as their distribution of educational competencies between central government and regions, do not show major differences between them. However, the comprehensive study of a series of indicators from the European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop) points to a lower implementation of vocational training in Spain, especially of the dual system, which could be attributed, among other factors, to a lesser consensus on educational reforms and an insufficient vertical and horizontal coordination between public administration and social agents. In turn, the indicators show the positive impact of vocational training, that is reflected in higher levels of labour market insertion, productivity and wages. The article concludes with several economic policy guidelines, which highlight the changes needed in Spain to make vocational education and training better and more attractive, in line with the systems implemented by neighbouring countries, in order to reduce the high rates of youth unemployment and early school leaving.
Downloads
References
Astigarraga, E., Agirre, A. y Carrera, X. (2017). Innovación y cambio en la formación profesional del País Vasco. El modelo ETHAZI. Revista Iberoamericana de Educación, 74, 55-82. Disponible en: https://doi.org/10.35362/rie740608
Bentolila, S., Cabrales, A. y Jansen, M. (2020). ¿Qué empresas participan en la formación profesional dual? Papeles de Economía Española, N.º 166 (Número especial: La educación, motor de la recuperación económica): 94-104. Disponible en: https://www.funcas.es/wp-content/uploads/2021/01/Samuel-Bentolila-Antonio-Cabrales-Marcel-Jansen.pdf
Borght, R. van der (1927). Política económica. Barcelona: [s.n.] (Tip. Editorial Labor) (versión original de 1903).
CEDEFOP (European Centre for the Development of Vocational Training) (2013). Benefits of vocational education and training in Europe for people, organisations and countries. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. Disponible en: http://www.cedefop.europa.eu/files/4121_en.pdf
CEDEFOP (European Centre for the Development of Vocational Training) (2013). VET in Europe database. Luxemburgo. Disponible en: https://www.cedefop.europa.eu/es/tools/vet-in-europe/ [consulta: marzo de 2021].
Echeverría, B. (2016). Transferencia del sistema de FP Dual a España. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 295-314. Disponible en: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.249341
España (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado n. º 238, 4 de octubre de 1990: 28927-28942.
España (2002). Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. Boletín Oficial del Estado n. º 307, 24 de diciembre de 2002: 45188-45220.
España (2002). Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. Boletín Oficial del Estado n. º 147, 20 de junio de 2002: 22437-22442.
España (2006). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado n. º 106, 4 de mayo de 2006: 17158-17207.
España (2007). Real Decreto 395/2007, de 23 de marzo, por el que se regula el subsistema de formación profesional para el empleo. Boletín Oficial del Estado n. º 87, 11 de abril de 2007: 15582-15598.
España (2012). Real Decreto 1529/2012, de 8 de noviembre, por el que se desarrolla el contrato para la formación y el aprendizaje y se establecen las bases de la formación profesional dual. Boletín Oficial del Estado n. º 270, 9 de noviembre de 2012: 78348- 78365.
España (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado n. º 295, 10 de diciembre de 2013: 97858-97921.
España (2020). Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado n. º 340, 30 de diciembre de 2020: 122868-122953.
Eurostat. GERD by sector of performance. Luxemburgo: Comisión Europea. Disponible en: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/rd_e_gerdtot/default/table?lang=en [consulta: marzo de 2021].
Eurostat. Structural business statistics overview (SBS). Luxemburgo: Comisión Europea. Disponible en: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Structural_business_statistics_overview [consulta: marzo de 2021].
Gamboa, J. P., Moso, M. (Dir.), Albizu, M., Lafuente, A., Mondaca, A., Murciego, A., Navarro, M. y Ugalde, E. (2020). Observatorio de la Formación Profesional en España: Informe anual 2020. Madrid: Fundación Bankia por la Formación Dual. Disponible en: https://www.dualizabankia.com/recursos/doc/portal/2019/07/08/observatorio-de-la-formacion-profesional-en-espana-2020.pdf
Grunzel, J. (1910). Grundriss der Wirtschaftspolitik. Viena: Alfred Hölder, 5 volúmenes.
Justi, J. H. G. von (1784). Elementos generales de policía. Barcelona: por Eulalia Piferrer, Viuda, impresora del Rey nuestro señor, Plaza del Ángel (versión original de 1756).
List F. (1941). Sistema nacional de economía política. Madrid: Aguilar (versión original de 1841).
Marhuenda, F. (ed.) (2019). The School-Based Vocational Education and Training System in Spain: Achievements and Controversies. Singapur: Springer Nature.
Marhuenda, F., Chisvert, Mª.J. y Palomares-Montero, D. (2016). La formación profesional dual en España: Consideraciones sobre los centros que la implementan. Revista Internacional de Organizaciones, 17, 43-63. Disponible en: http://www.revista-rio.org/index.php/revista_rio/article/view/211/190
Marhuenda, F., Chisvert, Mª J., Palomares-Montero, D. y Vila, J. (2017). Con d de dual: investigación sobre la implantación del sistema dual en la formación profesional en España. Educar 53(2), 285-307. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.821
Molzberger, G., y Wahle, M. (Eds.). (2015). Shaping the futures of (vocational) education and work. Berna: Peter Lang.
Naciones Unidas (2017). Labor de la Comisión de Estadística en relación con la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Documentos de trabajo n. º A/RES/71/313. Nueva York: Un Publications. Disponible en: https://undocs.org/es/A/RES/71/313
Pedreño, A., Moreno, L., Plaza, J. y Iranzo, M. (2018). Big Data e Inteligencia Artificial: Una visión económica y legal de estas herramientas disruptivas. València: Universitat de València, Parc Científic.
Pérez, F. (dir.), Broseta, B., Escribá-Esteve, A., Gómez, A., Hernández, L., Peiró, J.M., Serrano, L. y Todolí, A. (2020). Cambios tecnológicos, trabajo y actividad empresarial: El impacto socioeconómico de la economía digital. Madrid: Consejo Económico y Social (CES) (XXI Premio de Investigación del CES).
Rego, L., Barreira, E. Mª. y Rial, A. F. (2015). Formación profesional dual: comparativa entre el sistema alemán y el incipiente modelo español. Revista Española de Educación Comparada, 25, 149-166. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/reec.25.2015.14788
Sancha, I. y Gutiérrez, S. (2019). La Formación Profesional en España 2018. Madrid: Fundae. Disponible en: https://www.refernet.es/docs/default-source/informesactividades/informe_nacional_2018_es.pdf
Sanz de Miguel, P. (2017). Gobernanza de la formación profesional dual española entre la descoordinación y la falta de objetivos. Revista española de educación comparada, 30, 77-98. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5944/reec.30.2017.18705
Serrano, l., Ramos, J. (dirs.), Soler, Á. y García, H. (2019). El compromiso de los empresarios con la educación: Situación actual y retos de futuro. València: Asociación Valenciana de Empresarios (AVE). Disponible en: https://www.ave.org.es/adjuntos/documentos_ave/compromiso_empresarios_educacion_2019.pdf
Torre, M. (2019). Women in blue: Structural and Individual Determinants of Sex Segregation in Blue-Collar Occupations. Gender & Society, 33(3), 410-438. Disponible en: https://doi.org/10.1177%2F0891243219830974
Unión Europea. Conclusiones del Consejo de 12 de mayo de 2009 sobre un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación («ET 2020»). Diario Oficial de la Unión Europea C 119, 28 de mayo de 2009: 2-10. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52009XG0528(01)&from=ES
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1708
-
PDF ESPAÑOL (Español)762
Issue
Section
License
Copyright is the right exercised by the creator over his/her literary and artistic work. The owner of the copyright is, as a rule, the person who creates the work, which is to say the author. In Copyright Law, the author is considered to be “the natural person who creates a literary, artistic or scientific piece of work”. Although in principle it is only natural or physical persons who may be considered to be authors, the law foresaw certain cases in which legal persons could also benefit from these rights.
Authorship is irrevocable; it may not be transmitted either inter vivos or in the form of a testamentary trust; it does not disappear with the passage of time nor is it public domain; it is not subject to the statute of limitations.
Copyright Law has a dual nature; it covers moral rights (paternity, integrity, dissemination…), and property rights (reproduction, distribution, public communication, transformation):
Moral rights (article 14 of the Spanish Copyright Law). These refer to acknowledgement of authorship. They are irrevocable and inalienable and correspond to the right to:
- Decide whether his/her work is to be disseminated and how.
- Acknowledge authorship of the work.
- Demand respect for the integrity of the work.
- Modify the work while being respectful of the rights acquired.
- Withdraw the work from sale, without prejudice to compensation for damages to the owners of the right of use.
- Access the single,unique copy of the work that is held by a third party
Property rights (articles 18 to 25 of the Spanish Copyright Law). They refer to the four types of right of use. They allow the owner of the work to obtain financial compensation for the third-party use of his/her work:
- Reproduction: obtaining of copies of all or part of the work.
- Distribution: the public availability of the work through its sale, rental, loan or by any other means.
- Public Communication: action through which a group of people may have access to the work.
- Transformation: the translation, adaptation and any other modification of the work, leading, or not, to new work derived from it.