The wine sector in Spain. An approach from the perspective of Economic Policy
DOI:
https://doi.org/10.7203/IREP.5.1.27024Abstract
The main objective of this article is to offer an operational approach to the complex regulatory framework of the Spanish wine sector, in order to examine the main economic policy actions carried out in this area over the last few years. To this end, the paper is structured in three sections. The first, of an introductory nature, highlights the importance of the wine sub-sector within the Spanish agri-food industry and offers a brief characterization of it. The second contains an overview of the extensive legal framework affecting the sector at national level, highlighting the most significant aspects of those regulations which, within this intricate legal mosaic, are of greater importance for the regulation of the different stages of the wine value chain. The third section details the main economic policy actions which, in the different links of this value chain, have a particular impact on the structure and performance of the sector.
Downloads
References
ACEVIN (varios años): Informe de visitantes a bodegas y museos del vino, Asociación Española de Ciudades del Vino (ACEVIN).
Bercovitz Rodriguez-Cano, R. (2021): Apuntes de Derecho Mercantil, 22ª ed., Thomson Reuters Aranzadi, Cizur Menor.
Castillo Valero, J.S. (2018): “La PAC y el vino en Castilla-La Mancha”. En Ruiz Pulpón, A.R., Serrano de la Cruz, M.A. y Plaza Tabasco, J. (coord.): Agricultura y nuevas ruralidades en Castilla-La Mancha. Treinta años de Política Agraria Común (1986-2016), pp. 117- 142, Almud Ed. Castilla-La Mancha, Toledo.
Castillo Valero, J.S., Compés López, R. y García Álvarez-Coque, J.M. (2014): “La regulación vitivinícola. Evolución en la UE y España y su situación en el panorama internacional”. En Compés López, R. y Castillo Valero, J.S. (coord.): La economía del vino en España y en el mundo, pp. 141-174, Cajamar Caja Rural, Almería.
Cuesta Sáenz, J.M. de la y Caballero Lozano, J.M. (2017): Código del sector vitivinícola, Agencia Estatal Boletín Oficial del Estado, Madrid. Edición actualizada a 19-4-2023 https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=218¬a=1&tab=2
FEGA (2021): Informe de actividad 2020. Campaña 2019-2020, Fondo Español de Garantía Agraria (FEGA), Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación, Madrid
FEV (2021): El sector del vino en el Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia de la economía española. Federación Española del Vino, Madrid.
FEV (2023): Memoria de Actividades 2022, Federación Española del Vino, Madrid. https://www.fev.es/memoria/memorias-de-actividades/memoria-de-actividades- 2022_3009_92_3331_0_1_in.html
(FIAB, 2022): Memoria Anual FIAB 2021, Federación Española de Industrias de Alimentación
y Bebidas, Madrid. https://fiab.es/producto/memoria-anual-fiab-2021/
Gobierno de España (2022): PERTE Agroalimentario. Memoria descriptiva. Plan de Recuperación, Transformación y Resiliencia, España Transforma, Madrid.
Higón Tamarit, F, (2023): “Políticas económicas estructurales La regulación de la calidad diferenciada en los productos agroalimentarios: el caso del vino”, Noticias de Política Económica, nº 39, 6.
Illescas Ortiz, R. (2007): “Las marcas y otros signos distintivos”, en Derecho Mercantil, 11ª
ed., vol. 1º, coordinado por Jiménez Sánchez, G., Ariel, Barcelona.
Juste Carrión, J.J. (2017): “Producción y exportación de vino en España: El caso de Castilla y
León”, Estudios de Economía Aplicada, vol. 35-1, pp. 153 – 188.
Juste Carrión, J.J. y Aleixandre Mendizábal, G. (2022): “Clúster y sostenibilidad: una aproximación desde el sector español del vino y sus denominaciones de origen”. Revista de Estudios Empresariales. Segunda Época, nº 2, pp. 116-156.
Langreo Navarro, A. y Castillo Valero, J.S. (2014): “Estructura, organización y modelos empresariales en el sector”. En Compés López, R. y Castillo Valero, J.S. (coord.): La economía del vino en España y en el mundo, pp. 141-174, Cajamar Caja Rural, Almería.
MAGRAMA (2016): Programa de Apoyo al Sector Vitivinícola Español 2014-2018. Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente (MAGRAMA), Madrid.
MAPA (2017): Programa de Apoyo al Sector Vitivinícola Español 2019-2023. Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente (MAPA), Madrid.
MAPA (2023a). Avances de superficies y producciones de cultivos, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA), Madrid.
MAPA (2023b): Aplicación de la medida de reestructuración y reconversión del viñedo, Ejercicio 2021, Subdirección General de Frutas, Hortalizas y Vitivinicultura, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA), Madrid.
MAPA (2023c): Informe sobre aplicación del régimen de autorizaciones de nuevas plantaciones de viñedo 2022 y potencial de producción vitícola en España (a 31 de julio de 2022), Subdirección General de Frutas, Hortalizas y Vitivinicultura, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA), Madrid.
MAPA (2023d): Datos de las Denominaciones de Origen protegidas de vinos (DOPs) campaña 2021/2022. Subdirección General de la Calidad Alimentaria y de Laboratorios Agroalimentarios, Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación (MAPA), Madrid.
Maroño Gargallo, M.M. (2002): La protección jurídica de las denominaciones de origen en los derechos español y comunitario, Marcial Pons, Madrid.
OEMV (2022): Exportaciones españolas de vino y productos vitivinícolas año 2021, Observatorio Español del Mercado del Vino (OEMV), Madrid.
OEMV (2023a): Exportaciones españolas de vino y productos vitivinícolas año 2022, Observatorio Español del Mercado del Vino (OEMV), Madrid.
OEMV (2023b): Importaciones españolas de vino y productos vitivinícolas año 2022, Observatorio Español del Mercado del Vino (OEMV), Madrid.
OEMV (2023c): Superficie de viñedo en España, 2022, Observatorio Español del Mercado del Vino (OEMV), Madrid.
OIV (2022): Note de conjoncture vitivinicole mondiale 2021. Organisation Internationale de la Vigne et du Vin (OIV), Paris.
OIVE (2020): Importancia económica y social de sector vitivinícola en España, Analistas Financieros Internacionales (AFI) – Interprofesional del Vino en España (OIVE), Madrid. https://www.interprofesionaldelvino.es/publicaciones/informes-importancia-sector-vitivin%C3%ADcola/nacional/.
OIVE (2022): Estrategia del sector vitivinícola español 2022-2027, KPMG Asesores SL - Interprofesional del Vino en España (OIVE), Madrid.
Peñas Moyano, B. (2008): “Algunas cuestiones en torno a la denominación de origen como signo distintivo”. En Estudios Jurídicos de Derecho Agrario, Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino, Madrid.
PTV (2021): Agenda Estratégica de Innovación del Sector del Vino 2021-2024, Plataforma Tecnológica del Vino (PTV), Madrid.
Rodríguez Cohard, J.C., Juste Carrión, J. J. y Vázquez Barquero, A. (2021): “Challenges and Responses of Agri-food Activities under COVID-19 Pandemic: the case of the Spanish territories producing wine and olive oil”, Sustainability, 13, 13610.
Salvador Insúa, J.A., (2016): Mercado internacional del vino: intentos de modelización y estrategias territoriales de comercialización en España, Tesis Doctoral, Universidad de Valladolid.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract524
-
PDF (Español)545
Issue
Section
License
Copyright is the right exercised by the creator over his/her literary and artistic work. The owner of the copyright is, as a rule, the person who creates the work, which is to say the author. In Copyright Law, the author is considered to be “the natural person who creates a literary, artistic or scientific piece of work”. Although in principle it is only natural or physical persons who may be considered to be authors, the law foresaw certain cases in which legal persons could also benefit from these rights.
Authorship is irrevocable; it may not be transmitted either inter vivos or in the form of a testamentary trust; it does not disappear with the passage of time nor is it public domain; it is not subject to the statute of limitations.
Copyright Law has a dual nature; it covers moral rights (paternity, integrity, dissemination…), and property rights (reproduction, distribution, public communication, transformation):
Moral rights (article 14 of the Spanish Copyright Law). These refer to acknowledgement of authorship. They are irrevocable and inalienable and correspond to the right to:
- Decide whether his/her work is to be disseminated and how.
- Acknowledge authorship of the work.
- Demand respect for the integrity of the work.
- Modify the work while being respectful of the rights acquired.
- Withdraw the work from sale, without prejudice to compensation for damages to the owners of the right of use.
- Access the single,unique copy of the work that is held by a third party
Property rights (articles 18 to 25 of the Spanish Copyright Law). They refer to the four types of right of use. They allow the owner of the work to obtain financial compensation for the third-party use of his/her work:
- Reproduction: obtaining of copies of all or part of the work.
- Distribution: the public availability of the work through its sale, rental, loan or by any other means.
- Public Communication: action through which a group of people may have access to the work.
- Transformation: the translation, adaptation and any other modification of the work, leading, or not, to new work derived from it.