Breaking the glass ceiling: The doctoral thesis defence as a key turning point
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.7.8077Keywords:
gender discrimination, glass ceiling, universities, higher education, PhDAbstract
Statistics depict a university system that is not a space for equality – despite what we might expect of a meritocratic system. Women constitute a minority in positions of power and among high officials in university structures. This document analyses the possible causes in the decrease in women’s participation after defending their doctoral theses, a key moment that represents the start of the glass ceiling. It delves into the relationship between co-optation systems, male power networks, and the allocation of pre-doctoral grants.
Downloads
References
Alonso, M. J. (2002). Las académicas. Profesorado universitario y género. Revista de Educación, 328, 465–475. Ballarín, P. (2005). Mujeres en el «laberinto de cristal» universitario. In I. de Torres Ramírez (Coord.), Miradas desde la perspectiva de género: Estudios de las mujeres (pp. 183–194). Madrid: Narcea.
De Pablo, F. (2006). Científicas y tecnólogas: Especies a proteger. In C. Lara (Ed.), El segundo escalón: Desequilibrios de género en ciencia y tecnología. Sevilla: ArCiBel. Retrieved from http://www.amit-es.org/assets/files/publi/fdepablo_06.pdf
García de León, M. A., & García de Cortázar, M. L. (Coord.). (2001). Las académicas. Profesorado universitario y género. Madrid: Instituto de la Mujer.
Guil, A., Solano, A., & Álvarez, M. (2005). La situación de las mujeres en las universidades públicas andaluzas. Sevilla: Consejo Económico y Social de Andalucía.
Martínez, M. R., Serrano, M. A., Díaz, M. C., & López, J. M. (2011). Identificación de las principales dificultades que obstaculizan el acceso a los órganos de gobierno en las universidades españolas. In I. Vázquez Bermúdez (Coord.), Logros y retos: Actas del III Congreso Universitario Nacional «Investigación y género» (pp. 1239–1257). Sevilla: Unidad para la Igualdad, Universidad de Sevilla.
Matus, M., & Gallego, N. (2015). Techo de cristal en la universidad. Si no lo veo no lo creo. Revista Complutense de Educación, 26(3), 611–626. doi: 10.5209/rev_rced.2015.v26.n3.44491
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2015). Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2014-2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Morrison, A. M., White, R. P., & Van Velsor, E. (1987). Breaking the glass ceiling: Can women reach the top of America’s largest corporations? New York, NY: Addison-Wesley.
Pastor, I., Belzunegui, A., Moreno, B., & Mañas, C. (2010). La igualtat d’oportunitats a la universitat: Les percepcions del PDI. Papers: Revista de Sociologia, 95(2), 457–481. doi: 10.5565/rev/papers/v95n2.19
Resolución de 19 de noviembre de la Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades por la que se convocan ayudas para la formación de profesorado universitario. (2015). Retrieved from https://www.boe.es/boe/dias/2015/11/27/pdfs/BOE-A-2015-12849.pdf
Sánchez, I., De la Rica, S., & Dolado, J. J. (Coord.). (2011). Libro blanco: Situación de las mujeres en la ciencia en España. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación.
Simelio, N., & Rovetto, F. (2008). La situación de las profesoras jóvenes en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la UAB. Zer-Revista de Estudios de Comunicación, 13(25), 287–307.
Tomás, M., & Guillamón, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de Educación, 350, 253–275.
Torres, O., & Pau, B. (2012). «Techo de cristal» y «suelo pegajoso»: La situación de la mujer en los sistemas alemán y español de ciencia y tecnología. CTS: Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 6(18), 35–59.
Wennerás, C., & Wold, A. (1997). Nepotism and sexism in peer-review. Nature, 387(6631), 341–343. doi: 10.1038/387341a0
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
-
Abstract1463
-
PDF487
-
Portada (Español)1
Issue
Section
License
All the documents in the OJS platform are open access and property of their respective authors.
Authors publishing in the journal agree to the following terms:
- Authors keep the rights and guarantee Metode Science Studies Journal the right to be the first publication of the document, licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of authorship and publication in the journal.
- Authors are allowed and encouraged to spread their work through electronic means using personal or institutional websites (institutional open archives, personal websites or professional and academic networks profiles) once the text has been published.