Fotografia científica i comportament animal: Una perspectiva històrica
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.14.24660Paraules clau:
fotografia, etologia, Darwin, comportament animal, expressió emocionalResum
Tot i que Louis Daguerre va imaginar que la seua invenció seria útil sobretot amb finalitats artístiques o per a ús personal (retrats, diaris de viatges, etc.), la veritat és que la fotografia s’ha convertit en una valuosa aliada de la ciència. L’observació i la documentació dels fenòmens naturals és un dels pilars del mètode científic i, en aquest context, la fotografia ofereix una garantia d’objectivitat i d’autenticitat inaccessible amb altres tècniques alternatives. A més, com a eina visual ens permet accedir a fenòmens que no poden ser detectats o processats per l’ull humà. Un llibre sobre l’expressió de les emocions publicat per Charles Darwin fa 150 anys va marcar l’inici de la fotografia científica.
Descàrregues
Referències
Badiane, A., & Font, E. (2021). Information content of ultraviolet-reflecting colour patches and visual perception of body coloration in the Tyrrhenian wall lizard Podarcis tiliguerta. Behavioral Ecology and Sociobiology, 75, 96. https://doi.org/10.1007/s00265-021-03023-2
Ekman, P. (1970). Universal facial expressions of emotions. California Mental Health Research Digest, 8(4), 151–158.
Font, E., Carazo, P., Pérez i de Lanuza, G., & Kramer, M. (2012). Predator-elicited foot shakes in wall lizards (Podarcis muralis): Evidence for a pursuit-deterrent function. Journal of Comparative Psychology, 126, 87–96. https://doi.org/10.1037/a0025446
Kettlewell, H. B. D. (1955). Selection experiments on industrial melanism in the Lepidoptera. Heredity, 9, 323–342. https://doi.org/10.1038/hdy.1955.36
Majerus, M. E. N. (2009). Industrial melanism in the peppered moth, Biston betularia: An excellent teaching example of Darwinian evolution in action. Evolution: Education and Outreach, 2, 63–74. https://doi.org/10.1007/s12052-008-0107-y
Ota, N., Gahr, M., & Soma, M. (2015). Tap dancing birds: The multimodal mutual courtship display of males and females in a socially monogamous songbird. Scientific Reports, 5, 16614. https://doi.org/10.1038/srep16614
Prodger, P. (2009). Darwin’s camera: Art and photography in the theory of evolution. Oxford University Press.
Rudge, D. W. (2003). The role of photographs and films in Kettlewell’s popularizations of the phenomenon of industrial melanism. Science & Education, 12, 261–287. https://doi.org/10.1023/A:1024031432066
Sabater Pi, J. (1978). El chimpancé y los orígenes de la cultura. Promoción Cultural.
Schleidt, W. M., & Oeser, E. (2011). Konrad Lorenz’s use of cinematic film for studying dabbling duck courtship behaviour and the availability of historic film materials. Wildfowl, 61, 45–51.
Shaffer, L. (1991). The Tinbergen legacy in photography and film. In M. Dawkins, T. Halliday, & R. Dawkins (Eds.), The Tinbergen legacy (pp. 129–138). Springer.
Voss, J. (2010). Darwin’s pictures: Views of evolutionary theory, 1837-1874. Yale University Press.
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum843
-
PDF 163
Número
Secció
Llicència
Tots els documents inclosos en OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors.
Els autors que publiquen en aquesta revista estan d'acord amb els següents termes:
- Els autors conserven els drets d'autor i garanteixen a la revista el dret a la primera publicació del treball, llicenciat baix una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons, que permet a altres compartir el treball amb un reconeixement de l'autoria del treball i citant la publicació inicial en aquesta revista.
- Es permet i s'anima els autors a difondre la versió definitiva dels seus treballs electrònicament a través de pàgines personals i institucionals (repositoris institucionals, pàgines web personals o perfils a xarxes professionals o acadèmiques) una vegada publicat el treball.