“Turma Alfa”: a dilemática fronteira entre práticas educativas inclusivas e práticas educativas exclusivas
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10603Palabras clave:
Education Priority Zones, inclusive education practices, school underachievement, early school leaving, ability grouping.Resumen
Abstract: This paper stems from an ongoing investigation on the theme "Educating places: practices, voices and pathways of inclusive education”. This project seeks to answer, among others, the following questions: i) which processes and factors, subjects, action rationales and (institutional, local, community) partnerships contribute to building local inclusive education practices, in the views of actors involved?; ii) which (social, institutional, biographical) processes and factors stop the negative spiral of school underachievement, school dropout and early school leaving and favour the youngsters’ remobilization to learn and build successful academic pathways?
The study design consists of a multiple-case study of eleven observation units in four Portuguese counties, in the context of two national Programs targeting to overcome school underachievement and early school leaving. For this paper, we selected the data collected in one of the case studies - an Education Priority Zone (ZEP) in the north of Portugal. We analysed several documents and records (Educational project, self-evaluation report, ZEP report, among others). Complementary, an unstructured interview was carried out with the ZEP coordinator. Taking into account a specific inclusive education practice adopted in the ZEP (“Alpha Class”), we discuss its inclusive promised achievements, but considering, at the same time, the potential risk of exclusion involved.Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
-
Resumen713
-
PDF428
Número
Sección
Licencia
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.