The life–course formation of teachers’ profession. How emotions affect VET teachers’ social identity.
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.11.2.12300Resumen
One of the less developed issues in the sociology of education concerns how the social formation of emotions affects teachers’ collective identities. In this article we outline the ingredients of a conceptual scheme explaining the emotional dynamics which form teachers’ social identities through a life-course perspective. In particular, we show how educational and job experiences related to teachers’ social trajectories create emotional dynamics in their identities which undermine the sense of belongingness to their profession. Our methodology was based on biographical – narrative interviews treated through a Critical Realism prism in order to bring to the fore the causal process through which a specific outcome is formed. By researching the extreme case of VET teachers in Greece who were put into redundancy for two years in the memorandum years, we explore why the threat of job loss, instead of mobilizing collective action, feeds feelings of self-blame and of shame which annul teachers’ social ties.
Descargas
Descargas
Publicado
Cómo citar
-
Resumen413
-
PDF 316
Número
Sección
Licencia
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.