Education and Digital Divide in Times of COVID-19. Profiles and Problematics Experienced by Young Students to Confront their Studies During the Lockdown

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18265

Keywords:

Online education, COVID-19, digital divide, quantitative analysis

Abstract

In this paper we analyze the main profiles and problematics experienced by secondary (mandatory and non-mandatory) and university students to confront the academic year during the lockdown caused by the COVID-19 pandemic. From a bivariate and multivariate quantitative analysis based on the research De puertas adentro y pantallas afuera. Jóvenes en confinamiento (Sanmartín et al., 2020), we describe how the most vulnerable social groups had difficulties in keeping up with online education. Besides, a typology of difficulties experienced for students it is elaborated (Q1-withouth important problems, Q2-technic problems, Q3-psico-social problems, Q4-competency-problems) to measure the diverse types of difficulties according to subjects’ sociodemographic profile. Lack of competencies is the most generalized difficulty to continue studying , although structural conditions (lack of time and space, ICT accessibility, state of mind, etc.) are particularly relevant among the most vulnerable social groups (low-class, foreign population, rural areas, women). 

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Author Biographies

Stribor Kuric Kardelis, Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud

Técnico de Investigación Social en el Centro Reina Sofía de Fad sobre Adolescencia y Juventud. Doctor en Sociología y Antropología por la UCM, sus principales líneas de investigación son la sociología del trabajo y la sociología de la cultura y el arte. Especializado en metodologías de investigación cualitativas y participativas.

Daniel Calderón Gómez, Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud

Investigador social en el Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud. Doctor en Sociología y Antropología. Especialización en metodología de investigación social (cuantitativa y cualitativa). Temáticas de investigación: sociedad de la información, desigualdad digital, sociología de la juventud, estratificación y desigualdad social.

Anna Sannmartín Ortí, Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud

Subdirectora del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud de Fad, doctora en Sociología por la UCM y miembro de la Red de Estudios sobre Juventud y Sociedad (REJS). Se ha especializado en el análisis de la socialización juvenil, con publicaciones que estudian los roles de género, la participación política, el ocio y los consumos o el impacto de las tecnologías.

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Published

2021-01-28

How to Cite

Kuric Kardelis, S., Calderón Gómez, D., & Sannmartín Ortí, A. (2021). Education and Digital Divide in Times of COVID-19. Profiles and Problematics Experienced by Young Students to Confront their Studies During the Lockdown. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 14(1), 63–84. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18265
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