The Time in Programming Classes: «You Do, You Keep on Doing and You Don’t Mind if the Bell Rang»

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.21411

Keywords:

Tiempo, Descanso, Proyectos, Programación, Escuela Técnica.

Abstract

Based on a case study in three technical and vocational schools, we conducted a qualitative research following an ethnographic approach to register how students solve programming tasks and organize their resting periods. Based on students’ experiences, we observed how they experience time upon a challenging and interesting cognitive demand. In these cases, the breaks are organized around the activities as opposed to school schedules. Students link breaks to three different moments: they feel tired, they are stuck in a problem, or they finish the task. Their resting activity consists of chatting in the classroom, using their cellphone, or clearing their mind through games. Students manage problem solving time and resting time dialectically; one moment influences the other and everything is negotiated with teachers.

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Author Biographies

María Emilia Echeveste, Universidad Nacional de Córdoba (UNC) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

Dra en Ciencias de la Educación. Licenciada y profesora en Psicología. Posdoctorando CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas)- FaMAF-Universidad Nacional de Córdoba (UNC)Docente del Departamento de Enseñanza de las Ciencias y la Tecnología. FCEFyN. UNC en la materia Psicología Educacional y Epistemología y Metodología de la Ciencia

María Cecilia Martínez

Estudió Ciencias de la Educación y se doctoró en Políticas Educativas. Es profesora en la UNC y profesional de CONICET. Investiga sobre la inclusión de las Ciencias de la Computación en la escuela. Ha diseñado y ejecutado o más de 20 cursos de formación docente y de directores en enseñanza de la computación en los últimos 8 años. Colabora permanentemente con equipos de Argentina, Uruguay y Estados Unidos. Actualmente es evaluadora externa del programa Exploring Computer Science de la Universidad de Oregon.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Echeveste, M. E., & Martínez, M. C. (2021). The Time in Programming Classes: «You Do, You Keep on Doing and You Don’t Mind if the Bell Rang». Revista De Sociología De La Educación-RASE, 14(3), 307–324. https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.21411
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