The Time in Programming Classes: «You Do, You Keep on Doing and You Don’t Mind if the Bell Rang»
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.21411Keywords:
Tiempo, Descanso, Proyectos, Programación, Escuela Técnica.Abstract
Based on a case study in three technical and vocational schools, we conducted a qualitative research following an ethnographic approach to register how students solve programming tasks and organize their resting periods. Based on students’ experiences, we observed how they experience time upon a challenging and interesting cognitive demand. In these cases, the breaks are organized around the activities as opposed to school schedules. Students link breaks to three different moments: they feel tired, they are stuck in a problem, or they finish the task. Their resting activity consists of chatting in the classroom, using their cellphone, or clearing their mind through games. Students manage problem solving time and resting time dialectically; one moment influences the other and everything is negotiated with teachers.
Downloads
References
Ackermann, M. Eduardo (2001). Piaget’s constructivism, Papert’s constructionism: What’s the difference? (en línea). Recuperado de: http://learning.media.mit.edu/content/publications/EA">http://learning.media.mit.edu/content/publications/EA, consultado el 05 de abril de 2021.
Assmann, Hugo (2002): Placer y ternura en la educación. Madrid: Narcea.
Benítez Larghi, Sebastian, Lemus, Magdalena, & Welschinger Lascano, Nicolas (2015). “Conectad@s desde la escuela: percepciones y apreciaciones de los estudiantes sobre el espacio escolar a partir de la implementación del Programa Conectar Igualdad”. En Martínez Lago, Silvia: De tecnologías digitales, Internet y educación formal. Aportes para el debate. Buenos Aires: Ed Teseo
Brennan, Karen y Resnick, Mitchel (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. In Proceedings of the 2012 annual meeting of the American Educational Research Association, Canada 1-25.
Cabrera Cuadros, Valeska y Herrera, Patricia. (2016). “Una escuela con nuevos ritmos: percepciones sobre el uso del tiempo escolar”. Perspectiva educacional, 55, (1) 20-37.
De Ibarrola, Maria (2009). “Formación de profesionales de la ETP: nuevos enfoques pedagógicos”. Retos actuales de la educación técnico-profesional , 73.
Fernández, Alicia. (2011). La inteligencia atrapada: abordaje psicopedagógico clínico del niño y su familia. Buenos Aires: Nueva Visión
Flyvbjerg, Bent (2006). “Cinco equívocos sobre la investigación basada en estudios de caso”. Estudios Sociológicos, XXIII, (002) 561-590, México.
Gabaldón Estevan, Daniel y Obiol-Francés, Sandra (2017). “Guía sobre tiempos escolares”. Creativity and Educational Innovation Review N°1. 12-69
Gimeno Sacristán, José (2003): El alumno como invención. Madrid: Morata.
Himanen, P (2002). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona: Destino
Martinic, Sergio y Villalta, Marco Antonio (2015). “La gestión del tiempo en la sala de clases y los rendimientos escolares en escuelas con jornada completa en Chile”. Perfiles educativos, 37(147) 28-49.
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Res CFE 15/07 Anexo XVI. Recuperado de http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2013/04/15-07-anexo16.pdf">http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2013/04/15-07-anexo16.pdf, consultado 10 de junio 2021.
Papert, Seymour (1987). Desafío de la mente.Buenos Aires: Galápagos.
Romero Pérez, Clara (2000). El conocimiento del tiempo educativo. Barcelona: Laertes.
Rodríguez, Miriam (2007). “El uso del tiempo en la práctica pedagógica de las escuelas adscritas a la Alcaldía Metropolitana”. Revista Universitaria de Investigación, 8 (2) 83-104.
Stiegler, Bernard. (2012). “Relational ecology and the digital pharmakon”. Culture machine, 13.
Vincent, Guy; Lahire, Bernard y Thin, Daniel. (2008). “Sobre la historia y la teoría de la forma escolar”. Educação em Revista, 33.
William, Dylan (2009). “Una síntesis integradora de la investigación e implicancias para una nueva teoría de la evaluación formativa”. Archivos de Ciencias de la Educación, 3.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract597
-
PDF (Español)305
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.