The Compacted School Schedule as A Resource for Intensive Mothering. A Look From the Valencian Region
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.14.3.21545Keywords:
Maternidad intensiva, jornada escolar, género, individualización, tiempoAbstract
The «ideology of intensive mothering» (Hays, 1998), according to which the mother’s priority is to respond to the needs of her children by investing large amounts of economic, temporal and emotional resources, provides in this article a clarifying perspective to better understand the support of a large number of families for the continuous school day. The article represents a first approach to the relationship between intensive mothering and the school day, based on theoretical reflection on the existing bibliography on the social construction of motherhood, the analyses carried out on the school day in Spain and materials generated by educational centers. The results obtained, although tentative, point to the fact that the continuous school day is playing an important role in distinguishing the more affluent families, with greater resources to maximize the time left by the compact timetable. At the same time, it implies a strengthening of individual responsibility, in this case of mothers in particular, which entails the individualization characteristic of reflexive modernity and which may generate an increase in inequality.
Downloads
References
Aguado, A. (1998): “Treball, gènere i identitat femenina a la societat valenciana contemporània”. Cuadernos de Geografía, 64, 325-337.
Badinter, E. (2011). La mujer y la madre: un libro polémico sobre la maternidad como nueva forma de esclavitud. Madrid: La esfera de los libros.
Barbeta-Viñas, M.; Cano, T. (2017): “¿Hacia un nuevo modelo de paternidad? Discursos sobre el proceso de implicación paterna en la España urbana". Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 159: 13-30. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.159.13
Beck, U.; Beck-Gernsheim, E. (2003). La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas. Barcelona, Paidós.
Beck-Gernsheim, E. (2003). La reinvención de la familia. En busca de nuevas formas
de convivencia. Barcelona, Paidós.
Bianchi, S. (2000): “Maternal employment and time with children: Dramatic change or surpring continuity?” Demography, 37, 401– 414. doi:https://doi.org/10.1353/dem.2000.0001" target="_blank">10.1353/dem.2000.0001
(2011): “Family Change and Time Allocation in American Families”. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 638, 21-44. https://doi.org/10.1177/0002716211413731
Blair-Loy, M. (2001): “Cultural Constructions of Family Schemas: The Case of Women Finance Executives.” Gender and Society, 15, 5, 687-709. https://doi.org/10.1177/089124301015005004
Bolufer, M. (1995): “La construcción de la identidad femenina: Reformismo e Ilustración.” Estudis: Revista de historia moderna, 249-265.
Bolufer, M. (2010): “Madres, maternidad: Nuevas miradas desde la historiografía”. Franco Rubio, G. (ed.) Debates sobre la maternidad desde una perspectiva histórica (siglos XVI-XX) (pp. 51-81). Icaria.
Bolufer, M. (2013): “Ciència i moral: en els orígens de la maternitat totalitzant”. Mètode: Revista de difusió de la investigació,76, 70-75. https://doi.org/10.7203/metode.76.2067
Bonal, X.; González, S. (2021). “Educación formal e informal en confinamiento: una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje”. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14, 1, 44-62. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18177
Cárcamo, H.; Garreta, J. (2020): “Representaciones sociales de la relación familia-escuela desde la formación inicial del profesorado”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e11, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e11.2406
Cardús, S.; Pérez, C.; Morral, S. (2003). Propostes d'intervenció per a la conciliació d'horaris familiars, escolars i laborals. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Christopher, K. (2012): “Extensive mothering: Employed mothers' constructions of the good mother”. Gender and Society, 26(1), 73– 96. https://doi.org/10.1177/0891243211427700
del Olmo, C. (2013). ¿Dónde está mi tribu?: maternidad y crianza en una sociedad individualista. Madrid: Clave Intelectual.
Dotti Sani, G.M.; Treas, J. (2016): “Educational Gradients in Parents' Child-Care Time Across Countries, 1965–2012”. Fam Relat, 78: 1083-1096. https://doi.org/10.1111/jomf.12305
Edgley, A. (2021): “Maternal presenteeism: theorizing the importance for working mothers of 'being there' for their children beyond infancy”. Gender, Work and Organization, 28(3), 1023-1039. https://doi.org/10.1111/gwao.12619
Elliot, S., Powell, R., Brenton, J. (2015): “Being a good mom: Low-income, black single mothers negotiate intensive mothering”. Journal of Family Issues, 36(3), 351– 370. https://doi.org/10.1177/0192513X13490279
Feito, R. (2007): “Tiempos Escolares. El debate sobre la jornada escolar continua y partida”. Cuadernos de Pedagogía, 365, 74-79.
Fernández Enguita, M. (2001). La jornada escolar. Barcelona: Ariel.
Fraguela, R.; Morán de Castro, C.; Varela, L. (2020): “Entre lo escolar y lo extraescolar: nuevas realidades, viejos desafíos”. en Caride, J.A.; Caballo, M.B.; Gradaçílles, R. (coord.) Tiempos, educación y ocio en una sociedad de redes. Barcelona: Octaedro.
ANONIMIZADO (2017):
Gálvez, L. (2013): “Una lectura feminista del austericidio”. Revista de economía crítica, 15, 80-110.
Gálvez, L.; Rodríguez-Modroño, P. (2016): “Una crítica desde la economía feminista a la salida austericida de la crisis”. Atlánticas. Revista Internacional de Estudios Feministas, 1 (1), 8-33. doi: http://dx.doi.org/10.17979/arief.2016.1.1.1346
Gill, R. (2007): “Postfeminist media culture: elements of a sensibility”. European journal of cultural studies, 10, 2, 147-166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898
Gillies, V. (2005): “Raising the ‘Meritocracy’: Parenting and the Individualization of Social Class”. Sociology, 39, 5, 835-853. https://doi.org/10.1177/0038038505058368
Gillies, V. (2006): “Working class mothers and school life: exploring the role of emotional capital”. Gender and Education, 18:3, 281-293. doi: 10.1080/09540250600667876
Gómez Espino, JM. (2013): “Two sides of intensive parenting: Present and future dimensions in contemporary relations between parents and children in Spain”. Childhood, 20(1), 22-36. doi:10.1177/0907568212445225
Hays, S. (1998). Las contradicciones culturales de la maternidad. Barcelona: Paidós.
Lash, S. (2003). “Individualización a la manera no lineal. Prefacio”, en Beck, U.; Beck Gernsheim, E. La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas. Barcelona, Paidós, 9-18.
McRobbie, A. (2007): “Top girls?” Cultural Studies, 21:4-5, 718-737, doi: 10.1080/09502380701279044
Medina Bravo, P., Figueras- Maz, M., & Gómez-Puertas, L. (2014): “El ideal de madre en el siglo XXI. La representación de la maternidad en las revistas de familia”. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 20(1), 487-504. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n1.45244
Morán de Castro, C. (2012): “Incidencia de la jornada escolar en los procesos de socialización infantil”. Educar em Revista, 45, 19-36.
Morán de Castro, C.; Caride, J. (2005): “La jornada escolar en la vida cotidiana de la infancia”. Cuadernos de pedagogía, 349, 64-69.
Morán de Castro, C.; Cruz López, L. (2011): “Vida cotidiana, tiempos escolares y derechos de la infancia”. Educación Social, 47, 84-94.
Naldini, M. (2003). The Family in the Mediteranean Welfare States. London: Frank Cass
ANONIMIZADO. (2010).
ANONIMIZADO (2017)
ANONIMIZADO (2018)
(2019): ANONIMIZADO
Rich, A. (1996). Nacemos de mujer: la maternidad como experiencia e institución. Madrid: Cátedra.
Romero-Balsas, P., Meil, G.; Rogero-García, J. (2021): “Policemen on Leave Alone in Spain. A Rift in Hegemonic Masculinity?”. Men and Masculinities, 24(3), 483–500. https://doi.org/10.1177/1097184X19878221
Ruiz, D. (2021): “¿Jornada escolar? Continua, por supuesto.” Cuadernos de pedagogía, 516, 36-39.
Salido, O. (2021): “Los efectos de la pandemia sobre la igualdad de género: algunos análisis sobre el mercado de trabajo español” Panorama social, 33, 75-93.
Sayer, LC.; Bianchi, SM.; Robinson, JP. (2004): “Are parents investing less in children? Trends in mothers’ and fathers’ time with children”. American Journal of Sociology, 110(1), 1–43. https://doi.org/10.1086/386270
Shirani F, Henwood K, Coltart C. (2012): “Meeting the Challenges of Intensive Parenting Culture: Gender, Risk Management and the Moral Parent”. Sociology, 46(1):25-40. doi:10.1177/0038038511416169
Sintes, E. (2012). A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua. Barcelona: Fundación Jaume Bofill.
Standing, G. (2013). El precariado. Una nueva clase social. Barcelona: Pasado y Presente.
ANONIMIZADO (2018)
Visa Barbosa, M.; Crespo Cabillo, C. (2012). “Las madres toman la palabra. Análisis del fenómeno de los blogs de madres”. Libro de Actas del I Congreso Internacional de Comunicación y Género. (1628-1647). Sevilla: Facultad de Comunicación. Universidad de Sevilla.
Visa Barbosa, M. (2019): “Relatos sobre maternidad, reproducción y crianza en la era post-televisión” Investigaciones feministas, 10 (2), 281-294. https://doi.org/10.5209/infe.66494
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1239
-
PDF (Español)880
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.