Service-learning in the Spanish university system: A study based on deans’ perception
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.25.2.15029Keywords:
Higher Education, Competences, Civic Engagement, Service-learning, Deans, Institutionalization.Abstract
The third mission of the University consists of returning to society part of what it receives. This way of understanding the relationship between society and university involves the use of new teaching/learning methodologies, in which teachers cease to be mere transmitters of knowledge, and students acquire an active and critical role in response to the social needs. Service-Learning is a methodological strategy that combines the theoretical training in a field of knowledge and the implementation of the knowledge acquired through provision of a service to the community. This methodology is appropriate to make that third mission of the university institution possible. The objective of this work is to understand the willingness of the Spanish faculties or university schools to promote and create opportunities that lead to the implementation of service-learning projects in their centers. Among the conclusions of the study, the institutional perception should be pointed out. According to it, the use of this methodology turns the university into a more open institution, which interacts with the community and the environment, expanding its training field beyond the technical and scientific knowledge, in order to provide a service of social transformation
References
Batlle, R. (2013). El Aprendizaje-Servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid: Educar PPC.
Bauman, Z., & Donskis, L. (2015). Ceguera moral. La pérdida de sensibilidad en la modernidad líquida. Barcelona: Paidós.
Boletín Oficial del Estado (2010). Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario. Retrieved from https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2010-20147
Boletín Oficial Del Estado (2011). Real Decreto 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. Retrieved from http://www.boe.es/boe/dias/2011/08/03/pdfs/BOE-A -2011-13317.pdf
Caspersz, D., & Olaru, D. (2015). The value of service-learning: the student perspective. Studies in Higher Education, 42(4), 685-700. doi: http://doi.org/10.1080/03075079.2015.1070818
Celio, C. I., Durlak, J., & Dymnicki, A. (2011). A Meta-analysis of the impact of service-learning on students. Journal of Experiential Education, 34(2), 164-181. doi: http://doi.org/10.5193/JEE34.2.164
Chui, W. H., & Leung, E. W. Y. (2014). Youth in a global world: attitudes towards globalization and global citizenship among university students in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Education, 34(1), 107-124. doi: http://doi.org/10.1080/02188791.2013.810143
Conway, J. M., Amel, E. L., & Gerwien, D. P. (2009). Teaching and learning in the social context: a meta-analysis of service learning’s effects on academic, personal, social, and citizenship outcomes. Teaching of Psychology, 36(4), 233-245. doi: http://doi.org/10.1080/00986280903172969
CRUE. (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. Retrieved from http://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Recomendaciones%20y%20criterios%20tecnicos/2.%20APROBADA%20INSTITUCIONALIZACION%20ApS.pdf
Deeley, S. J. (2016). El aprendizaje-servicio en educación superior: teoría y perspectiva crítica. Madrid: Narcea.
Eyler, J. S., Giles, D. E., Stenson, C. M., & Gray, C. J. (2001). At a glance: what we know about the effects of service-learning on college students, faculty, institutions and communities, 1993-2000: Third edition. Retrieved from https://digitalcommons.unomaha.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1137&context=slcehighered
Folgueiras, P., Luna, E., & Puig, G. (2013). Aprendizaje y servicio: estudio del grado de satisfacción de estudiantes universitarios. Revista de Educación, 362, 159-185. doi: http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2011-362-157
Gil-Gómez, J., Moliner-García, O., Chiva-Bartoll, Ó., & García López, R. (2016). Una experiencia de aprendizaje-servicio en futuros docentes: desarrollo de la competencia social y ciudadana. Revista Complutense de Educación, 27(1), 53-73. doi: http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45071
Gros, B. (2016). Tecnologías digitales e innovación educativa: retos de una relación inevitable. In J. M. Mominó & C. Sigalés (Coords.), El impacto de las TIC en la educación: Más allá de las promesas (pp. 157-176). Barcelona: UOC ediciones.
Herrero, M. A., & Tapia, M. N. (Comps.). (2012). II Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio. Buenos Aires: CLAYSS-Red Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio.
Hwang, S. (2007). Utilizing qualitative data analysis software: a review of Atlas.ti. Social Science Computer Review, 26(4), 519-527. doi: http://doi.org/10.1177/0894439307312485
Ibarrola, S., & Artuch, R. (2016). La docencia en la universidad y el compromiso social y educativo. Contextos Educativos. Revista de Educación, 19(19), 105-120. doi: http://doi.org/10.18172/con.2763
Lin, A. (2015). Citizenship education in American schools and its role in developing civic engagement: a review of the research. Educational Review, 67(1), 35-63. doi: http://doi.org/10.1080/00131911.2013.813440
Martínez Martín, M. (2016). Responsabilidad social de la universidad en el marco de la sociedad abierta. In M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 139-153). Madrid: Biblioteca Nueva.
Martínez-Vivot, M., & Folgueiras, P. (2015). Evaluación participativa, aprendizaje-servicio y Universidad. Profesorado: Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 19(1), 129-143.
Ministerio de Educación. (2010). Estrategia Universidad 2015. El camino para la modernización de la universidad. Retrieved from http://www.uab.cat/doc/DOC_cei_estrategia2015_edicio2010
Moyá, J., & Luengo, F. (Coords). (2011). Teoría y práctica de las competencias básicas. Barcelona: Graó.
Novak, J. M., Markey, V., & Allen, M. (2007). Evaluating cognitive outcomes of service learning in higher education: A Meta-Analysis. Communication Research Reports, 24(2), 149-157. doi: http://doi.org/10.1080/08824090701304881
Parker, E., Myers, N., Higgins, H., Oddson, T., Price, M., & Goul, T. (2009). More than experiential learning or volunteering: a case study of community service learning within the australian contex. Higer Education Research & Development, 28(6), 585-596. doi: http://doi.org/10.1080/07294360903161147
Piqué, B., & Forés, A. (2013). Propuestas metodológicas. In M. A. Escofet & G. Bautista (Eds.), Enseñar y aprender en la universidad. Claves y retos para la mejora (pp. 171-202). Barcelona: Octaedro-ICE.
Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Aprendizaje Servicio. Educar para la Ciudadanía. Barcelona: Octaedro.
Rodríguez Gallego, M. R. (2014). El Aprendizaje-Servicio como estrategia metodológica en la Universidad. Revista Complutense de Educación, 25(1), 95-113. doi: http://doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41157
Rubio, L., Prats, E., & Gómez, L. (2013). Universidad y Sociedad. Experiencias de Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació - Universitat de Barcelona.
Santos Rego, M. A. (2016). Enfocando el alcance educativo de la relación entre educación y sociedad del conocimiento en el siglo XXI. In M. A. Santos Rego (Ed.), Sociedad del conocimiento. Aprendizaje e innovación en la universidad (pp. 11-22). Madrid: Biblioteca Nueva.
Santos Rego, M. A., Sotelino, A., & Lorenzo, M. (2015). Aprendizaje-servicio y misión cívica de la universidad. Una propuesta de desarrollo. Barcelona: Octaedro.
Torío, S., & García-Pérez, O. (2015). Aprendizaje-Servicio, estrategia para la participación social en la Universidad. In A. De-Juanas & A. Fernández-García (Coords.), Pedagogía social, universidad y sociedad (pp. 267-276). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Varguillas, C. (2006). El uso de ATLAS.ti y la creatividad del investigador en el análisis cualitativo de contenido UPEL. Laurus, 12, 73-78.
Warren, J. L. (2012). Does service-learning increase student learning?: A meta-analysis. Michigan Journal of Community Service Learning, 18(2), 56-61.
Yáñez, C., Okada, A., & Palau, R. (2015). New learning scenarios for the 21st century related to Education, Culture and Technology. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 12(2), 87-102. doi: http://doi.org/10.7238/rusc.v12i2.2454
Yorio, P. L., & Ye, F. (2012). A meta-analysis on the effects of service-learning on the social, personal, and cognitive outcomes of learning. Academy of Management Learning & Education, 11(1), 9-27. doi: http://doi.org/10.5465/amle.2010.0072
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.