Academic honesty as a criterion for evaluating the work of university
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.26.1.17097Keywords:
Ethics, Academic dishonesty, Plagiarism, Higher Education, Learning processes, University students perception, Evaluation processes, Quotes, References, College facultyAbstract
The main objective of this work is to know the perception of the undergraduate and master students of the three Galician universities about the plagiarism commission and check the relationship between it and the citation of documentary sources as a criterion for the evaluation of academics works by teachers of the different knowledge areas. The sample is made up of 8.943 students, with an approximate average age of 21 years, approximately 66% of women and from all knowledge areas. To collect the information, the Questionnaire for the Detection of Coincidences in Academic Works (CUDECO) is used. The data indicates that students have a lower predisposition to commit plagiarism in the event that teachers take action on it in the evaluation process. In conclusion, it is possible to establish a greater need for research about the characteristics of evaluation systems and, consequently, also about the characteristics of the teaching-learning process.
References
Barberá, O. (12 de abril de 2019). Deshonestidad académica [Mensaje en un blog].https://cuedespyd.hypotheses.org/tag/oscar-barbera
Casiano, M.J. (2020). El nuevo reto de los docentes: inclusión de las tecnologías en el método de enseñanza-aprendizaje. Revista Atlante: Cuadernos de Educación, 2020, art. 2. https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/02/tecnologias-ensenanza-aprendizaje.html
Cebrián, V. (2019). Estudio sobre el plagio en las Facultades de Educación (Tesis doctoral, Universidad de Vigo). https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=262067
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., Cebrián-de-la-Serna, M., & Sarmiento-Campos, J.A. (2018a). Percepción sobre el plagio académico de estudiantes universitarios españoles. Educación XX1, 21(2), 105-129. https://doi.org/10.5944/educxx1.20062
Cebrián-Robles, V., Raposo-Rivas, M., & Duarte-Freitas, M.C. (2018b). Acceso libre y antiplagio en los repositorios institucionales y bibliotecas de las Facultades de Educación en España. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(2), 41-56. https://dx.medra.org/10.17308/1695-288X.17.2.41
Comas, R., Sureda, J., Casero, A., & Morey, M. (2011). La integridad académica entre el alumnado universitario español. Estudios Pedagógicos, 37(1), 207-225. https://doi.org/10.4067/S0718-07052011000100011
Comas-Forgas, R., & Sureda-Negre, J. (2016). Prevalencia y capacidad de reconocimiento del plagio académico entre el alumnado del área de Economía. El Profesional de la Información, 25(4), 616-622. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.11
Del Líbano, M, Libillos, S., Puente, A., & Gutiérrez, A. (2019). Manual práctico de análisis estadístico en Ciencias de la Salud: Pruebas paramétricas y no paramétricas. Burgos: Servicio de Publicaciones e Imagen Institucional.
Diaz-Arce, D., Brito-González, J.L., Nieto-Trelles, V.A., & Muñoz-Arévalo, W.D. (2019). Efectos de la capacitación y la retroalimentación sobre el plagio académico en estudiantes de Bachillerato. Revista ConCiencia EPG, 4(2), 24-41. https://doi.org/10.32654/CONCIENCIAEPG.4-2.3
Egaña, T. (2012). Uso de bibliografía y plagio académico entre los estudiantes universitarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 9(2), 18-30. https://doi.org/10.7238/rusc.v9i2.1209
Fernando, J., & Lucia, C. (2004). El fraude académico en la Universidad de los Andes ¿qué, qué tanto y por qué? Revista de Estudios Sociales, 18, 13-25. https://doi.org/10.7440/res18.2004.01
Flores, M.D., Franco, J.C., Quiñónez, J.R., & Reyna, J.R. (2019). La escritura de informes en un programa de Ingeniería Mecánica: una experiencia colaborativa. Revista Electrónica ANFEI Digital, 6(11), 1-11. https://anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/590
Guerrero, P., Mercado, J., & Ibarra, L.M. (2017). La deshonestidad, elemento que altera la integridad en las prácticas académicas en las Instituciones de Educación Superior. Estudios de caso comparados. Investigación y Formación Pedagógica. Revista del CIEGC, 3(5), 6-25. http://dx.doi.org/10.24327/ijrsr.2017.0810.0947
Hu, G., & Sun, X. (2016). Conocimientos y actitudes ante el plagio del profesorado de lengua inglesa en universidades chinas. Comunicar, 48(24), 29-37. https://doi.org/10.3916/C48-2016-03
Lafuente, M., Faura, U., Puigcerver, M.C., Bote, M., & Martín, P.J. (2019). El Trabajo de Fin de Grado en las Facultades de Economía y Empresa españolas desde la perspectiva de los docentes. Journal of Management and Business Education, 3(2), 215-230. https://doi.org/10.35564/jmbe.2019.0015
Llergo, F., & Alvear, M.P. (2020). Frente al plagio: buenas prácticas, alegría y ecología en el aula. Revista Panamericana de Pedagogía, Saberes y Quehaceres del Pedagogo, 29, 89-109.http://portalderevistasdelaup.mx/revistapedagogia/index.php/pedagogia/article/view/341
López-Gil, K., & Sevillano, M.L. (2020). Desarrollo de competencias digitales de estudiantes de universitarios en contextos informales de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 38(1), 53-78. https://doi.org/10.6018/educatio.413141
Lucía, C., Fernando, J., & Castellanos, S. (2006). Percepciones estudiantiles sobre el fraude académico: hallazgos y reflexiones pedagógicas. Revista de Estudios Sociales, 23, 37-44. https://doi.org/10.7440/res23.2006.03
Martínez, C. (2014). Técnicas e instrumentos de recogida y análisis de datos. Madrid: UNED.
Martinez, L., & Ramírez, E. (2017). Fraude académico en universitarios en Colombia: ¿qué tan crónica es la enfermedad? Educ. Pesqui, 44, 1-19. doi: https://doi.org/10.1590/s1517-9702201706157079
Martínez-Sala, A.M., Alemany-Martínez, D., & Segarra-Saavedra, J. (2019). Las TIC como origen y solución del plagio académico. Análisis de su integración como herramienta de aprendizaje. En R. Roig-Vila (Ed.), Investigación e innovación en la Enseñanza Superior. Nuevos contextos, nuevas ideas (pp. 1208-1218). Ediciones Octaedro, S.L.
Mejía, D., Pineda, A., López, A., Gómez, T, & Nieves, L. (2019). Vida universitaria: una visión desde las vivencias y prácticas del fraude académico. Revista de la Universidad de La Salle, 80, 181-203. https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss80.12
Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Servicio de Publicaciones de la Universidad Pontificia Comillas.
Moreno, J.M. (1999). Con trampa y con cartón. El fraude en la educación, o cómo la corrupción también se aprende. Cuadernos de Pedagogía, 283, 71-77. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=36592
Morey-López, M., Sureda-Negre, J., Oliver-Trobat, M.F., & Comas-Forgas, R.L. (2013). Plagio y rendimiento académico del alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. Estudios sobre Educación, 24, 225-244. http://hdl.handle.net/10171/29571
Muñoz-Cantero, J.M., Porto-Castro, A.M., Ocampo-Gómez, C.I., Espiñeira-Bellón, E.M., & Mosteiro-García, M.J. (2019). Informe técnico sobre o plaxio académico no SUG. A Coruña: Reprografía Noroeste.
Muñoz-Cantero, J.M., Rebollo-Quintela, N., Mosteiro-García, M.J., & Ocampo-Gómez, C.I. (2019). Validación del cuestionario de atribuciones para la detección de coincidencias en trabajos académicos. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1), art. 4. https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.13599
Ochoa, S.L., & Cueva, L.A. (2016). Percepciones de estudiantes acerca del plagio: datos cualitativos. Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 14(2), 25-41. https://doi.org/10.15665/re.v14i2.822
Porto-Castro, A.M., Espiñeira-Bellón, E.M., Losada-Puente, L., & Gerpe-Pérez, E.M. (2019). El alumnado universitario ante políticas institucionales y de aula sobre plagio. Bordón, 71(2), 139-153. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.69104
Porto-Castro, A.M., Mosteiro-Gerpe, M.J., & Gerpe-Pérez, E.M. (2019). Las causas del plagio académico en estudiantes de Pedagogía. En M.J. Murillo & C. Martínez-Garrido (Coords.), Actas XIX Congreso Internacional de Investigación Educativa (Vol. I) (pp. 451-456). Madrid: AIDIPE.
Ramírez, A.S. (2019). El plagio: un dolor de cabeza para estudiantes y académicos. En E. Serna (Ed.), Revolución en la formación y la capacitación para el siglo XXI (pp. 373-376). Medellín, Antioquia, Instituto Antioqueño de Investigación.
Razi, S. (2015). Development of a rubric to assess academic writing incorporating plagiarism detectors. SAGE Open, 5(2), 1-13. https://doi.org/10.1177/2158244015590162
Rebollo-Quintela, N., Espiñeira-Bellón, E.M., & Muñoz-Cantero, J.M. (2017). Atribuciones causales en el plagio académico por parte de los estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(6), 192-196. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.06.2453
Sanvicén, P., & Molina, F. (2015). Efectos del uso de Internet como fuente principal de información. Evidencias en estudiantes de primer curso universitario. Revista de Investigación Social, 15, 352-386. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353744533010
Sureda, J., Comas, R., Casero, A., Gili, M., Urbina, S., Oliver, M.F., …, Mut, B. (2013). El plagio y otras formas de deshonestidad académica entre el alumnado de la Universitat de les Illes Balears: resultados generales, por género y por ramas de estudios. En M.J. Serrano (Coord.), Informe de recerca, 6 (pp. 1-48). Palma: Institut de Recerca i Innovació Educativa. http://dx.doi.org/10.3306/IRIE.INFORME.RECERCA.N6.2013
Sureda, J., Comas, R., & Morey, M. (2009). Las causas del plagio académico entre alumnado universitario según el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 50, 197-220. https://doi.org/10.35362/rie500669
Sureda-Negre, J., Cerdà-Navarro, A., Calvo-Sastre, A., & Comas-Forgas, R. (2020). Las conductas fraudulentas del alumnado universitario español en las evaluaciones: valoración de su gravedad y propuestas de sanciones a partir de un panel de expertos. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 201-209. https://doi.org/10.6018/rie.358781
Sureda-Negre, J., Comas-Forgas, R., & Oliver-Trobat, M.F. (2015). Plagio académico entre alumnado de secundaria y bachillerato: diferencias en cuanto al género y la procrastinación. Comunicar, 44(22), 103-111. https://doi.org/10.3916/C44-2015-11
Tejedor, F., & Etxeberría, J. (2006). Análisis inferencial de datos en educación. La Muralla.
Zarfsaz, E., & Ahmadi, R. (2018). Investigating some main causes and reasons of writing plagiarism in a EFL context. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 6(5), 214-223. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.5p.214
Zenteno, A. (2019). Propuesta de un manual sobre prácticas académicas deshonestas. México: Universidad de las Américas Puebla.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.