Model of teaching competence in teachers of medicine at UNAM]

Authors

  • Fernando Flores-Hernández Universidad Nacional Autónoma de México
  • Adrián Martínez-González Universidad Nacional Autónoma de México
  • Melchor Sánchez-Mendiola Universidad Nacional Autónoma de México
  • Benilde García-Cabrero
  • Lucy M. Reidl Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.17.2.4008

Keywords:

Teachers, Assessment, Competence, Model, Performance.

Abstract

The study presents a model of teaching competence in teachers of medicine. It was generated from an existing conceptual model: a) it was referred to the opinion of experts who selected the competencies of greater impact; b) a reference profile was constructed; c) an instrument was generated based on student opinion, and another for selfassessment; d) the instruments were validated by 18 experts in evaluation; e) they were applied to 2,281 students and 107 teachers, obtaining adequate psychometric characteristics, establishing a model according to current trends in teacher performance assessment.

Author Biographies

Melchor Sánchez-Mendiola, Universidad Nacional Autónoma de México

Universidad Nacional Autónoma de México

Benilde García-Cabrero

Universidad Nacional Autónoma de México

References

Asociación Mexicana de Facultades y Escuelas de Medicina (2010).) . Sistema nacional de educación médica. Recuperado el 24 de febrero de 2011 de http://www.amfem.edu.mx

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (2007). Catálogo de Carreras de Licenciatura en Universidades e Institutos Tecnológicos. Recuperado el 18 de octubre de 2010 de www.anuies.mx

Castillo, S. (2002). Compromisos de la evaluación educativa. Prentice Hall-Espa-a. Díaz, F. y Rueda, M. (2000). Evaluación de la docencia; perspectivas actuales. México: Paidós

Facultad de Medicina. (2010). Proyecto de modificación del plan de estudios y programas académicos de la licenciatura de Médico Cirujano: 3. Propuesta del plan de estudios. México: Facultad de medicina UNAM.

Fernández, J. (2008). Valoración de la calidad docente: el profesorado. Un modelo de evaluación circular. Madrid: Complutense.

Fluit, C., Bolhuis, S., Grol, R., Laan, R. y Wensing, M. (2010). Assessing the Quality of Clinical Teachers: A Systematic Review of Content and Quality of Questionnaires for Assessing Clinical Teachers. Recuperado el 30 de mayo de 2010 www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20703952.

García, B., Loredo, J., Luna, E y Rueda, M. (2008). Modelo de evaluación de competencias docentes para la educación media y superior. En IV Coloquio iberoamericano sobre evaluación de la docencia (pp 225- 246). México: UNAM, IISUE. RIED, CONACYT.

Joint Committee (1981). Standards for Educational Evaluation. New York: Mac Graw- Hill.

Martínez, A., López, J., Herrera, P., Ocampo, J., Petra, I., Uribe, G., García, MC. y Morales, S. (2008). Modelo de competencias del profesor de medicina. a. Educación Médica, 11 (3), 157-167.

Mazón. J., Martínez. J. y Martínez. A. (2009). La evaluación de la función docente mediante la opinión del estudiante. Un nuevo instrumento para nuevas dimensiones: COED. Revista de la Educación Superior, 38 38(1). pp. 113-140.

Montenegro, I. (2003). Evaluación del desempe-o docente; fundamentos, modelos e instrumentos. Bogotá: Magisterio. Nevo, D. (1997). Evaluación basada en el centro; un diálogo para la mejora educativa. va. Bilbao: Mensajero.

Nirenberg, O., Brawerman, J. y Ruiz, V. (2000). Evaluar para la transformación; innovaciones en la evaluación de programas y proyectos sociales. Argentina: Paidós.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (2007). Definition and Selection of Competencies. Recuperado el 28 de septiembre de 2010 http://www.oecd.org/document/17/0,2340, en_2649_ 34515_2669073_1_1_1_1, 00.html

Perrenoud, P. (2007). Diez nuevas competencias para ense-ar. México: Graó/Colofón.

Royal College of Physicians and Surgeons of Canada. (2006). The he CANMEDS assessment tools handbook: en introductory guide to assessment methods for the CanMEDS competencies. Canada: CANMEDS.

Rueda, M., y Torquemada, A. (2004). Algunas consideraciones para el dise-o de un sistema de evaluación de la docencia en la universidad. En M. Rueda (Ed), ¿Es posible evaluar la docencia en la universidad? Experiencias en México, Canadá, Francia, Espa-a y Brasil. (pp. 29-35). México: ANUIES.

Ruiz, J. (1998). Como hacer una evaluación de centros educativos. Madrid: Narcea. Ruiz, V.M. y Jiménez, J.A. (2004). Estructura de la personalidad: Ortogonalidad versus oblicuidad. Anales de Psicología, vol 20(1), 1-13.

Stufflebeam, D. (1987). Evaluación sistemática: Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós.

Tuning (2010). Tuning América Latina. Recuperado el 9 de noviembre de 2010 de http://tuning.unideusto.org/tuningal/index.p hp?option=content&task=view&id=211&It emid=240

Tyler, R. (1977). Principios básicos del currículo. Buenos Aires: Troquel.

Valle. R., Alaminos. I., Contreras. E., Salas. L., Tomasini. P. y Varela. M. (2004). Student Questionnaire to Evaluate Basic Medical Science Teaching (METEBQ-B). Rev. Med. IMSS, 42(5).

Worthen, B, Sanders, J y Fizpatrick, J. (1997). Program evaluation. Alternative approaches and practical guidelines. New Cork, Addison, Weley: Longman.

Zabala, A. (2002). La práctica educativa: cómo enseñar. Barcelona: Graó.

Zabalza, M. (2007). Competencias docentes del profesor universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea.

Issue

Section

Research Articles