The Information and Communication Technologies in the school sys-tem. A review of the research lines

Authors

  • Manuel Área Universidad de La Laguna

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.11.1.4194

Keywords:

Information and Communication Technologies, Educa-tional Technology, Internet in schools, Educational Computer.

Abstract

This paper offers a classification of research trends and perspectives about processes oriented to incorporate information and communication technologies (ICT) in schools. Identified are four research trends: a) studies about indicators of computers quantity in school systems; b) studies about computer effects in learning; c) studies about opinion, perspectives and attitudes of educational agents to ICT; and d) studies about computers' educational use in classroom and colleges. This paper finishes with a synthesis of current knowledge about projects and programs intended for the embodiment of ICT in school systems.

References

Alonso, C. (1993). Lecturas, voces y miradas en torno al recurso informático en un cen-tro de secundaria. Tesis doctoral inédita. Universidad de Barcelona.

Anderson, R. and Ronnkvist A. (1999). The Presence of Computers in American Schools. Center for Research on infor-mation Technology and Organizations, the University of California, Irvine and Univer-sity of Minnesota. Consultado 7 febrero 2002 en http://www.crito.uci.edu/tlc/findings/computers_in_american_schools/

Anderson, R. (2002). Guest editorial: inter-national studies on innovative uses of ICT in schoools. Journal of Computer Assisted Learning, 18, pgs. 381-386

http://dx.doi.org/10.1046/j.0266-4909.2001.00175.x-i1

Area, M. (2002). La integración escolar de las nuevas tecnologías. Entre el deseo y la realidad. Organización y Gestión Educativa, nº 6, noviembre-diciembre, 14-189

Area, M. y Correa, A. D. (1992). La investigación sobre el conocimiento y actitudes del profesorado hacia los medios. Una aproximación al uso de medios en la planificación y desarrollo de la ense-anza. En Qurrículum, 4; pp. 79-100.

Area, M. (Dir.) (1996). La educación audiovisual como tema transversal del currículum. Informe Final. CIDE, MEC. Documen-to inédito

Auditor General Western Australia (2001). On-line and Length? Provision and use of learning technologies in Government schools. Informe al Parlamento de Australia, Office of General Auditor, mayo Consultado 9 abril 2002 en http://www.audit.wa.gov.au/reports/report2001_02.html

Blok, H., Oostdam, R., Otter, M., & Over-maat, M. (2002). Computer-assisted instruc-tion in support of beginning reading instruction: A review. Review of Educational Research, 72(1), 101-130.

http://dx.doi.org/10.3102/00346543072001101

Bosco, A. (2000). Los recursos informáticos en la tecnología organizativa y simbólica de la escuela. Estudio de caso. Tesis doctoral inédita. Dpto. de Didáctica y Organización Educativa, Universidad de Barcelona.

Braak, J. V. (2001). Factors influencing the use of computer mediated communication by teachers in secondary schools. Computers & Education 36, 41-57

http://dx.doi.org/10.1016/S0360-1315(00)00051-8

Budin, H. (1999). The computer enters in the classroom. Teachers College Record 100 (3), p. 656-669 http://www.tcrecord.org/PDF/10352.pdf

http://dx.doi.org/10.1111/0161-4681.00007

Burbules, N.C. y Callister, T.A. (2001): Educación: Riegos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Barcelo-na: Granica.

Cabero, J.(1991). Actitudes de los profesores hacia los ordenadores y la informática. En Cebrian, M. (Dir.). Medios y recursos didácticos, Málaga: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Málaga, 85-98.

Cabero, J. (Coord.) (1994). Investigaciones sobre la informática en el centro. Barcelona, PPU.

Cabero, J. (Dir.) (2000): Uso de los medios Audiovisuales, informáticos y las NNTT en los centros andaluces. Sevilla: Kronos. I.S.B.N. 84-85101-25-1

Casta-o, C. (1994). Análisis y evaluación de las actitudes de los profesores hacia los medios de enseñanza. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Cattagni, A., Farris, E., (2001). Internet Access in US. Public Schools and Classrooms: (1994-2000). National Center for Education Statistics. Consultado 22 de agosto de 2002 en http://nces.ed.gov/pubs2001/2001071.pdf

Chiero, R. T. (1997). Teachers' perspectives on factors that affect computer use. Journal of Research on Computing in Education, 30(2), 133-145.

Colás, P. (2001-02). Evaluación de la implantación de las tecnologías de la información y comunicación en centros escolares. Qurrículum, 15, pp. 91-115.

Colas, P. y Rebollo, M.A. (1993). Evalua-ción de Programas. Una guía práctica. Se-villa: Kronos

Cope, CH y Ward, P. (2002). Integrating learning technology into classrooms: The importance of teachers' perceptions. Educational Technology & Society 5 (1) 2002 Consultado 17 enero 2003 en http://ifets.ieee.org/periodical/vol_1_2002/cope.pdf

Cuban, L. (1986). Teachers and machines: The classroom uses of technology since 1920. New York: Teachers College Press.

Cuban, L. (1993). Computers meet classroom: classroom win. Teachers College Record, 95(2), 185-210.

Cuban, L. (1997). High-tech schools and low-tech teaching. Education Week, 16, 34, 38-41.

Cuban, L. (2001). Oversold and Underused: Computers in the Classroom. London: Harvard University

De la Teja, I.; Lundgrencayrol, K; Ganesan, R. y Spector, M. (2003). An Introduction to issues in the evaluation of Educational Technology: International Perspectives. Evaluation and Program Planning, 26, pp. 163-168.

http://dx.doi.org/10.1016/S0149-7189(03)00009-0

De Pablos, J. (1998). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación: Una vía para la innovación. En De Pablos y J. Jiménez (eds): Nuevas tecnologías, comunicación audiovisual y educación. Cededs, Barcelo-na.

De Pablos, J. (2000). Los centros de profesorado y su incidencia en la implantación de las nuevas tecnologías en el sistema educativo andaluz. En Lorenzo; M.; Garcia, MD; Torres, JA; Ortega, JA; Debón, S. y Noto-ria, A. (Eds.): Las organizaciones educati-vas en la sociedad neoliberal (Vol. I). Gra-nada: Grupo Editorial Universitario. Universidad de Granada.

De Pablos, J. y Colás, P. (Dir) (1998): La implantación de las nuevas tecnologías de la información y comunicación en el sistema educativo andaluz: un estudio evaluati-vo. Grupo de investigación Evaluación y Tecnología Educativa, Universidad de Sevilla (inédito).

Dede, C. (Coord). Aprendiendo con tecnolo-gía. Barcelona, Paidós.

Dooley, K.E (1999). Towards a Holistic Model for the Diffusion of Educational Technologies: An Integrative Review of Educational Innovation Studies. Education-al Technology & Society 2(4) http://ifets.ieee.org/periodical/vol_4_99/kim_dooley.html

Education Week (1997). Technology counts: Schools and reform in the information age. Washington, DC: Education Week. Consultado 5 abril de 2002 en http://www.edweek.com/sreports/tc/tchome97.htm

Educational Testing Service (1997). Computers and classrooms: The status of tech-nology in U.S. schools. Princeton, NJ: Edu-cational Testing Service.

Escudero, J.M. (Dir) (1989). Evaluación del proyecto Atenea. Informe de Progreso. Pro-grama de Nuevas Tecnologías de la Infor-mación y Comunicación, MEC, Madrid.

Escudero, J.M. (1991). Evaluación de los proyectos Atenea y Mercurio. En Varios: Las nuevas tecnologías en la educación. Encuentro Nacional. Santander, ICE de la Universidad de Cantabria.

Escudero, J.M. (1992). La integración escolar de las nuevas tecnologías de la informa-ción. Info-Didac. Revista de Informática y Didáctica, 21, pp. 11-24.

Escudero, J.M. (1995). La integración de las nuevas tecnologías en el curriculum y en el sistema escolar. En J.L. Rodríguez Diéguez y O. Sáez Barrio (eds): Tecnología Educativa. Nuevas Tecnologías aplicadas a la edu-cación. Alcoy, Marfil.

Eurydice (2001a). Basic indicators on the incorporation of ITC into European Education Systems: Annual Report 2000-01, Bru-selas, Technical Report.

Euricyce (2001b). ITC@Europe.edu. Infor-mation and Communication Technology in European Education Systems. Euridyce Eu-ropean Unit, Bruselas, 2001.

Fabry, D. L., & Higgs, J. R. (1997). Barriers to the efective use of technology in educa-tion: current status. Journal of Educational Computing Research, 17(4), 385-395.

http://dx.doi.org/10.2190/C770-AWA1-CMQR-YTYV

Fernández, C y Cebreiro, B (2003). La integración de los medios y nuevas tecnologías en los centros y prácticas docentes. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación Nº 20 Enero 2003 pp. 33-42

Fernández-Ballesteros, R. (Dir). (1995). Evaluación de Programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Síntesis. Madrid.

Fullan, M.(1991). The meaning of educational change. New York, Teachers College Press.

Jedeskog, G. (1999). Teachers and ICT. Paper presented at the ISATT Conference in Dublin, July 27th-31st

Gallego, Mª. J. (1994a). La práctica con ordenadores en los centros educativos. Granada: Servicio de Publicaciones.

Gallego, Mª. J. (1994b). El ordenador, el curriculum y la evaluación de software educativo. Granada: Proyecto Sur ediciones.

Glennan, T. K. y Melmed, A (1996). Foster-ing the use of educational technology: Elements of a national strategy. Washington, DC: RAND Corporation. Consultado 7 fe-brero 2002 en http://www.rand.org/publications/MR/MR682/contents.html

Grunberg, J. y Summers, M., (1992). Computer Innovation in Schools: a review of selected research literature. Journal of Infor-mation Technology for Teacher Education, 1, 2, pp. 255-275.

http://dx.doi.org/10.1080/0962029920010209

Guitert, M (1995) Los proyectos en "Projecte" un caleidoscopio de escenarios. Estudio de caso sobre la utilización de la telemática en el aula. Tesis doctoral. Universidad de Barcelona.

Heinecke, W.F., Blasi, L.; Milman, N. and Washington, L. (1999). New Directions in the evaluation of the effectiveness of Educational Technology. Comunicación presentada en US Dpt. of Education Secretary’s Conference on Educational Technology: Evaluating Educational Effectiveness. Washington, D.C. Consultado el 12 de marzo de 2003 en http://www.ed.gov/rschstat/eval/tech/techconf99/whitepapers/paper8.html

Hodas, S. (1993). Technology Refusal and the Organizational Culture of Schools. Education Policy Analysis Archives. Volume 1 Number 10 September 14, 1993. Consultado 7 febrero 2002 en http://epaa.asu.edu/epaa/v1n10.html

Honey, M.; Mcmillan, K. y Carrig, F. (1999). Perspectives on Technology and Education Research: Lessons form the Past and Present. The Secretary’s Conference on Educational Technology. Consultado 17 marzo 2002 en http://www.ed.gov/Technology/TechConf/1999/whitepapers/paper1.html

Iglesias, F. y Sanmamed, M. (2001). Utilización del ordenador en la ense-anza infantil y primaria: un estudio de caso. Comunicación al I Congreso EducaRed, Madrid.

Kay, R. (1993). An exploration of theoretical and practical foundations for assessing attitudes toward computers: the Computer Atti-tude Measure (CAM). Computers in Human Behavior, 9(4), 371-386.

http://dx.doi.org/10.1016/0747-5632(93)90029-R

Kirkpatrick H. y Cuban, L. (1998). Comput-ers Make Kids Smarter—Right?. Technos Quarterly Vol. 7 No. 2. Consultado el 12 de abril de 2005 en http://www.technos.net/tq_07/2cuban.htm

Kozma, R.B. & Anderson, R.E. (2002). Qualitative case studies of innovative peda-gogical practices using ITC. Journal of Computer Assisted Learning, 18, 387-394.

http://dx.doi.org/10.1046/j.0266-4909.2002.00250.doc.x

Kulik, J. (1994). Meta-analytic studies of findings on computer-based instruction. In Baker, E.L. and O'Neil, H.F. Jr. (Eds.), Technology Assessment in Education and Training. (pp. 9-33) Hillsdale, NJ: Law-rence Erlbaum.

Kulik, J. A., Bangert, R. L., & Williams, G. W. (1983). Effects of computer based teach-ing on secondary school students. Journal of Educational Psychology 75(1), Marcinkiewicz, H. R. (1993). Computers and teachers: factors influencing computer use in the classroom. Journal of Research on Computing in Education, 26(2), 220-237.

Kulik, James A. y Kulik, Chen-Lin C (1987). Review of recent research literature on CBI. Contemporary Educational Psychology 12(3), 325-345.

http://dx.doi.org/10.1016/S0361-476X(87)80027-9

Kulik, C. y Kulik, J.A. (1991). Effectiveness of computer based instruction: An updated analysis. Computers in Human Behavior 7, pp.75–94.

http://dx.doi.org/10.1016/0747-5632(91)90030-5

Loyd, B., & Gressard, C. (1984). Reliability and factorial validity of computer attitude scales. Educational and Psychological Measurement, 44(2), 501-505.

http://dx.doi.org/10.1177/0013164484442033

Martinez, I. (2002). La incorporación de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación de personas adultas. Estudio de caso del centro de EPA de San-turce. Universidad del País Vasco, Tesis Doctoral inédita.

Mcfarlane, A. (2001). El aprendizaje y las tecnologías de la información. Experiencias, promesas y posibilidades. Madrid: Au-la XXI, Santillana.

Mcmillan, K.; Hawkings, J.; Honey, M. (1999). Educational Technology Resesearch and Development. Center for Children & Technology, Review Paper. Consultado 9 marzo 2001 http://www2.edu.org/CCT/cctweb

Means, B. (1994). Introduction: Using technology to advance educational goals. In B. Means. Technology and education reform: The reality behind the promise. San Francisco: Jossey Bass Publishers.

Means, B. (1998). Models and prospects for bringing technology-suported education re-form to scale. Paper presented in American Educational Research Association Annual Meeting. San Diego. Consultado 17 marzo de 2002 en http://www.sri.com/policy/ctl/assets/images/bmaera98.pdf

Means, B., & Olson, K. (1995). Technolo-gy's Role in Education Reform:Findings from a National Study of Innovating Schools. Menlo Park, CA: SRI International. Consultado 9 marzo 2005 en http://www.ed.gov/pubs/EdReformStudies/EdTech/

National Center For Education Statistics (1997). Advanced telecommunications in U.S. public elementary and secondary schools. Washington, DC: U.S. Department of Education. Consultado el 15 de abril de 2005 http://nces.ed.gov/pubsearch/pubsinfo.asp?pubid=97944

National Center For Education Statistics (2000). Teacher use of computers and the internet in public schools. U.S. Department of Education Office of Educational Re-search and Improvement. NCES 2000–090

OCDE (2003). Education at Glance. Organi-sation for Economic Cooperation and Devel-opment, París. Consultado 9 marzo 2004 en http://www.oecd.org/document/52/0,2340,en_2649_34515_13634484_1_1_1_1,00.html

Oliver, M. (1998) (Ed.) Innovation in the Evaluation of Learning Technology. London: University of North London.

Oliver, M. (2000). An introduction to evaluation of learning technology. Educational Technology and Society, 3 (4). Consultado 19 marzo 2003 en http://ifets.ieee.org/periodical/vol_4_2000/intro.html

Olson, J. and S. Eaton (1986). Case Studies of Microcomputers in the Classroom. Toronto, Queens' Printer for Ontario, the On-tario Institute for Studies in Education Oppenheimer, T. (1997). The Computer De-lusion. Atlantic Monthly, july, pp. 45-62.

Paredes, J. (1998). Análisis etnográfico de los usos de recursos y materiales didácticos en Educación Primaria. Estudio de los casos de dos centros. Tesis doctoral no publi-cada. Madrid, Universidad Complutense

Parr, J. M. (1999). Going to school the tech-nological way: Co-constructed classrooms and student perceptions of learning with technology. Journal of Educational Compu-ting Research, 20(4), 365-377

http://dx.doi.org/10.2190/52KL-QD1E-EEUE-6LHQ

Parr, J. (2000). A review of the literature on computer-assisted learning, particularly integrated learning systems, and outcomes with respect to literacy and numeracy. Wel-lington, New Zealand: Ministry of Education. Consultado 19 agosto de 2002 en www.minedu.govt.nz/web/document/document_page.cfm?id=5499.

Pelgrum, W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a worldwide education assessment. Computers & Education 37: 163-178.

http://dx.doi.org/10.1016/S0360-1315(01)00045-8

PNTIC (1991). Las nuevas tecnologías de la información en la educación. Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.

Popovich, P. M., Hyde, L. R., & Zakrajsek, T. (1987). The development of the attitudes toward computer usage scale. Educational and Psychological Measurement, 47(1), 261-269.

http://dx.doi.org/10.1177/0013164487471035

President's Committee of Advisors On Science and Technology, Panel on Educational Technology (1997). Report to the President on the use of technology to strengthen K-12 education in the United States. Washington DC: U.S. Government. Consultado el 9 de abril de 2005 en http://www.whitehouse.gov/WH/EOP/OSTP/NSTC/PCAST/k-12ed.html

Reeves, T.C. (1998). The impact of media and technology in schools: A research report prepared for The Bertelsmann Foundation. The University of Georgia. Consultado 10 de abril 2005 en http://www.athensacademy.org/instruct/media_tech/reeves0.html

Reisner, R.A. (2001). A History Of Intruc-tional Design and Technology: Part I. A History of Instructional Media. Educational Technology Research and Development, 49(1), 53-64.

http://dx.doi.org/10.1007/BF02504506

Richarsond, J. (2000). ICT Implementation in Education. An analysis of implementation strategies in Australia, Canada, Finland and Israel. Final Report. Ministry of Educa-tion, Luxembourg.

Ringstaff, C. y Kelley, L. (2002). The Learning Return On Our Educational Technology Investment. A Review of Findings from Research. WestEd RTEC, San Francisco, CA 94107-1242. Consultado 9 de marzo 2005 http://www.wested.org/online_pubs/learning_return.pdf

Rodríguez Mondejar (2000). Las actitudes del profesorado hacia la informática. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación Nº 15, junio 2000.

Schmitt, C.H., & Slonaker, L. (1996). Com-puters in Schools: Do Students Improve? San Jose Mercury News. January 14.

Solmon, L.C. y Wiederhorn (2000). Progress of Technology in the School: 1999. Report on 27 states. Milken Family Foundation, mayo 2000. Consultado 10 marzo 2005 en http://www.mff.org/pubs/Progress_27states.pdf

Somekh, B. (1992). Tecnología de la información en la educación: Una visión crítica de un talismán del siglo XX. InfoDidac. Revista de Informática y Didáctica, 21, pp. 65-83.

Somekh, B. (2001). The Role of Evaluation in Ensuring Excellence in Communications and Information Technology Initiatives. Education, Communication & Information, Vol. 1. No. 1, 75-101.

http://dx.doi.org/10.1080/14636310120048065

Twining, P. (2002): ICT in Schools Estimating the level of investment. Report 02.01, meD8. Consultado 9 marzo 2005 de http://www.med8.info/docs/meD8_02-01.pdf

U.S. Department of Education (1996). Getting America's students ready for the 21st century: Meeting the technology literacy challenge. Washington, DC: U.S. Department of Education.

Urbina, S (2000): Análisis del uso del ordenador en el segundo ciclo de educación in-fantil. Estudio de caso. Tesis doctoral inédita. Universidad de Les Illes Ballears.

Warschauer, M., (2003). The Allures and Illusions of Modernity: Technology and Educational Reform in Egypt. Education Policy Analysis Archives, 11(38). Consultado 9 enero de 2004 en http://epaa.asu.edu/epaa/v11n38/.

Windschitl, M. y Sahl, K. (2002). "Tracing Teachers' Use of Technology in a Laptop Computer School: The Interplay of Teacher Beliefs, Social Dynamics, and Institutional Culture". American Educational Research Journal, Spring 2002, Vol. 39, No. 1, pp. 165–205

http://dx.doi.org/10.3102/00028312039001165

Yanes, J. y Area, M. (1998). El final de las certezas. La formación del profesorado ante la cultura digital. Pixel-Bit. Revista de Me-dios y Educación. nº 10. Universidad de Sevilla. Consultado 20 de marzo de 2004 en http://www.sav.us.es/pixelbit/articulos/n10/n10art/art102.htm

Zammit, S. A. (1992). Factors facilitating or hindering the use of computers in schools. Educational Research, 34(1),57-66.

http://dx.doi.org/10.1080/0013188920340106

Zhao, Y. y Conway, P. (2001): What's In, What's Out - An Analysis of State Educa-tional Technology Plans Teachers College Record

Zhao, Y., Pugh, K., Sheldon, S., y Byers, J. (2002). "Conditions for classroom technology innovations: Executive summary". Teachers College Record, 104 (3) 482-515.

http://dx.doi.org/10.1111/1467-9620.00170

Issue

Section

Research Articles