Student workload estimation to pass a statistics course in Economics and Business Administration

Authors

  • María Dolores Jano
  • Salvador Ortiz Serrano Universidad Autónoma de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.13.2.4206

Keywords:

Data collection, Data Analysis, Active learning, ECTS, Workload.

Abstract

The convergence process in Higher Education in Europe implies a radical change in the teacher’s practice. One of the fundamental questions in the harmonization process stems from the way credits are allocated by the ECTS (European Credit Transfer System). This article analyzes diverse methodologies for the estimation of student workload, with results regarding the time students need to successfully complete the Descriptive Statistics course in Economics and Business Administration. The obtained estimated time is slightly below the 25-30 hours of credit that are usually established as a reference.

References

ANECA (2004) Programa de Convergencia Europea. El crédito europeo. http://www.aneca.es/publicaciones/docs/publi_creditoeuropeo.pdf. Consultado 15 abril de 2005.

Barbosa, J., Guiteras, J. y Fonrodona, G. (2004). Teaching chemistry in Europe – a look at future developments. Anal Bioanal Chem, vol. (378), 33-36.

http://dx.doi.org/10.1007/s00216-003-2363-6

BOE 18-9-03: REAL DECRETO 1125/2003, de 5 de septiembre, por el que se establece el sistema europeo de créditos y el sistema de calificaciones en las titulaciones universitarias de carácter oficial y validez en todo el territorio nacional. http://www.mec.es/univ/html/informes/EEES_2003/RD_Creditos_Sistema_calificaciones.pdf. Consultado 22-4-06.

Chambers, E. (1992). Work-load and the quality of student learning. Studies in Higher Education, Jun 92, Vol. 17, Issue 2, 141-153.

Jano, M.D. y Ortiz, S. (2007). Experiencia de innovación docente en estadística económica. Red U. Revista de Docencia Universitaria, numero 2. Consultado 10/Sept/2007 en http://www.redu.um.es/Red_U/2/

Kember, D. (2004). Interpreting student workload and the factors which shape students' perception on their workload. Studies in Higher Education, Vol. 29, nº 2, April 2004.

http://dx.doi.org/10.1080/0307507042000190778

Lavigne, R. de (Marzo 2003). Créditos ECTS y métodos para su asignación. Consultado 22-4-06 en http://www.aneca.es/modal_eval/docs/doc_conv_gral1.pdf

Pagani, R. (2002). Convergencia de Programas al Crédito Europeo (ECTS). Jornadas de docencia. Facultad de Medicina UCM, 25-5-02. [01Pagani2001ConvergdeProgr al CrédEur.doc]. Consultado 22-4-06 en http://www.med.ub.es/~aprats/sae/docencia/creditosECTS.ppt

Proyecto Tuning. www.relint.deusto.es/TuningProject/index.htm . Consultado 22-4-06

Valero García, M. (2003). ¿Cómo nos ayuda el Tour de Francia en el dise-o de programas docentes centrados en el aprendizaje?. Versión escrita de la conferencia de clausura de las Jornadas sobre Ense-anza Universitaria de la Informática (Junio 2003), titulada: ¿Qué tienen que ver los créditos ECTS con el Tour de Francia?. [Univ. Politécnica Catalu-a]. Consultado 22-4-06 en http://www.eees.ua.es/conferencias/articulo_ECTS_Politecnica.pdf

Villar, L.M. (2004). Programa para la mejora de la docencia universitaria. Madrid. Prentice Hall.

Villar, L.M. y Alegre, O. (2004). Manual para la excelencia en la educación superior. Madrid. Mc Graw Hill.

Issue

Section

Research Articles