The dropout problem in University Study
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.12.2.4226Keywords:
Dropout, university, higher education, student retentionAbstract
This article focuses on the dropout of university students, which in some cases can be as high as 50%. This study presents and analyses the dropout rates that are found in several Spanish universities. Using the results of national and international studies as background and the findings from our own investigation, we present a theoretical framework that identifies the definition of dropouts, the causes, the explanatory models and solutions used to understand this issue. The article concludes by presenting a critical perspective of university learning in relation to the social role that universities represent, and addresses the actual processes of change, particularly in light of the European convergence.References
Albert, C. y Toharia, L. (2000). El abandono o la persistencia en los estudios universitarios. Papeles de Economía Española, 86, 192-212.
Álvarez Rojo, V. y Lázaro Martínez, A. (Coord.) (2002). Calidad de las universidades y orientaciones universitaria. Málaga: Aljibe.
Álvarez, P.; Bethencourt, J.T.; Cabrera, L; y González, M. (2005). Abandono y prolongación de los estudios universitarios: un obstáculo en la mejora de la calidad de la ense-anza. Informe final del Proyecto de investigación subvencionado por la Dirección General de Universidades. Gobierno Autónomo de Canarias. Universidad de La Laguna.
Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la Universidad; una apuesta por la mejora de la calidad de la enseñanza. Madrid: EOS.
Álvarez, P. y González, M. (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria. Una experiencia de formación académica y profesional. Revista Educar, 36, 107-128.
American College Testing (1999). National College Dropout and Graduation Rates 1998, Iowa City, IO: ACT, Inc.
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA) (2004). La imagen pública del Sistema Universitario Espa-ol. Documento consultado en Mayo de 2006. http://www.aneca.es/comunic/docs/notas/120204imagen_publica.pdf.
Arnold, J. (2000). Student retention: why do we sep losing them? Thought & Action. 16, 1, 131-138.
Attali, J. (2000). Pour un modèle européen d'enseignement sup rieur. Texto consultado en a-o 2000. http://www.education.gouv.fr/forum/attali.htm
Barefoot, B. (2004) Higher education's revolving door: confronting the problem of student drop out in US colleges and universities. Open Learning, 19, 1, 9-18.
http://dx.doi.org/10.1080/0268051042000177818
Bean, J. y Eaton, S. B. (2002). The psychology underlying successful retention practices. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 3, 1, 73-89.
Bean, J. y Metzner, B. (1985). A conceptual model of nontraditional undergraduate student attrition. Review of Educational Research, 55, 485-650.
http://dx.doi.org/10.3102/00346543055004485
Becker, G. S. (1962). Investment in human capital: a theorical analysis. Journal of Political Economy.
http://dx.doi.org/10.1086/258724
Becker, G. S. (1964). Human capital. New York: NBER
Benedito, V.; Vicens, A. y Altamira, I. (1970).Estudio sobre las tasas de abandono en la Universidad Central de Barcelona. Barcelona: ICE de la Universidad de Barcelona
Berger, J. B. (2002). Understanding the organizational nature of student persistence empirically-based recommendations for practice. Journal of College Student Retention: Research, Theory and Practice, 3, 1, 3-21.
Bethencourt, J. T.; González, M.; Cabrera, L.; y Alvarez, P. (2005). Conducta vocacional del estudiantado de la Universidad de La Laguna. Revista de Psicología General y Aplicada, 58, 3, 379-395.
Bordieu, P. y Passeron, J.C. (1977). Reproduction in Education, Society and Culture (London and Beverly Hills, Sage Publications)
Bradburm, E. (2002). Short-Term Enrollment in Postsecondary Education: Student Background and Institutional Differences in Reasons for Early Departure, 1996-98. Postsecondary Education Descriptive Analysis Reports. National Center for Education Statistics (ED), Washington, DC.
Braxton, J. M. (2002). Introduction to special issue: using theory and research to improve college student retention. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3, 1, 1-2.
Braxton, J. M. y McClendon, S. A. (2002). The fostering of social integration and retention through institutional practice. Journal of College Student Retention, 3, 1, 57-71.
Braxton, J.M. y Meaghan, E. (2002). Powerful institutional levers to reduce college student departure. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3, 1, 91-118.
Braxton, J.; Milen, J. y Sullivan, A. (2000). The influence of active learning on the collage student departure process: toward a revision of Tinto's Theory. Journal of Higher Education, 17, 5, 569-590.
http://dx.doi.org/10.2307/2649260
Bricall, J.M.; Baro, E.; Casahuga, J.; Rivero, T.; y Roig, J. (2000). Informe universidad 2000. Conferencia de Rectores de las Universidades espa-olas (CRUE). Texto consultado en Mayo de 2006, y disponible en: www.crue.org/bricall.htm
Cabrera Pérez, L; Bethencourt; J.T; González Afonso, M; Álvarez Pérez, P. (2006). Un estudio transversal retrospectivo sobre prolongación y abandono de estudios universitarios. RELIEVE Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 12 (1) http://www.uv.es/RELIEVE/v12n1/RELIEVEv12n1_1.htm. Texto consultado en Junio de 2006
Cabrera Pérez, L; González Afonso, M; Bethencourt; J.T; Álvarez Pérez, P. (2005). La influencia del profesorado y de la titulación en el abandono de los estudios universitarios. Actas del XII Congreso sobre Modelos de Investigación Educativa. Tenerife.
Callejo, J. (2001). A Cohorty study on UNED students: an approximation to drop-out analysis. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 4, 2, 33-69.
Comunidad Escolar (2006). Información. Informe educativo de la Comisión Europea. Consultado en Junio de 2006. Disponible en: http://comunidad-escolar.pntic.mec.es/789/info6.html
Corominas, E. (2001). La transición a los estudios universitarios. Abandono o cambio en el primer año de universidad. Revista de Investigación Educativa, 19, 1, 127-151.
CRUE (2002). Información académica, productiva y financiera de las universidades públicas espa-olas. Indicadores universitarios (Curso 2000-2001). Texto consultado en Mayo de 2006. Disponible en: http://www.crue.org/cdOBSERVATORIO/index.htm
Csikszentmihalyi, M. (2003). Happiness in everyday life: the uses of experience sampling. Journal of Happiness Studies, 4, 2, 185-199.
http://dx.doi.org/10.1023/A:1024409732742
Chyung, S. (2001). Systematic and systemic to reducing attrition rates in online higher education American Journal of Distance Education, 15, 3, 36-49
http://dx.doi.org/10.1080/08923640109527092
De Miguel, M. y Arias, J.M. (1999). La evaluación del rendimiento inmediato en la enseñanza universitaria. Revista de Educación, 320, 353-377.
Díaz de Cossio, R. (1998). Los desafíos de la educación superior mexicana. Revista de la Educación Superior, 106. México, ANUIES
Escandell, O. y Marrero, G. (1999). El abandono de los estudiantes en la universidad de Las Palmas de Gran Canaria: sus causas, propuestas de estrategias para su disminución. Las Palmas de Gran Canaria: La Caja de Canarias.
Escandell, O; Marrero, G. y Castro, J.J. (2002). El abandono universitario: la opinión de los estudiantes de la ULPGC. Evaluación e Intervención Psicoeducativa, 1, 8-9, 305-338.
Feldman, R. S. (2005). Improving the first year of college: research and practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Forbes, A. and Wickens, E. (2005). A good social life helps students to stay the course. Times Higher Education Supplement, Sigue, 1676, 58-63.
Galeano, L. (2001). Caracterización de la Universidad Nacional de Asunción, informe 2001 (CD). Asunción, Paraguay: Consejo Nacional de Educación y Cultura: CONEC.
García, N; Asensio, I.; Carballo, R.; García, M. y Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189-210.
Girola, L. (2005). Anomia e individualismo: del diagnóstico de la modernidad de Durkheim al pensamiento contemporáneo. Mexico: Rubí, Anthropos, Editorial del Hombre. Coeditado con la Universidad Autónoma Metropolitana.
Gloria, A. B. and Kurpius, S. E. R. (2001). Influences of self-beliefs, social support and comfort in the university environment on the academic nonpersistence decisions of American Indian undergraduates. Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology, 7, 1, 88-102.
http://dx.doi.org/10.1037/1099-9809.7.1.88
González Afonso, M; Álvarez Pérez, P. Bethencourt Benítez; J.T; Cabrera Pérez, L; (2005). Incidencia de las variables del sujeto en el abandono universitario: un estudio en la universidad de la Laguna. Actas de la Conferencia Internacional de la AIOSP: Carreiras e Contextos: Novos desafios e tarefas para a orientacao. Lisboa (Portugal).
González Tirados, R.M. (1986). Un método para el análisis del fracaso escolar universitario: Estudio Piloto. En, En M. Latiesa (Comp.). Demanda de Educación Superior y rendimiento académico en la universidad. Madrid: MEC.
González Tirados, R.M. (1990). Principales dificultades en el rendimiento académico en primer año de carrera de ingenierías. En CIDE: la investigación educativa sobre la universidad. Madrid: CIDE.
González, M., Álvarez, P., Cabrera, L. y Betencourt, J.T. (2004). Los problemas de transición y el abandono de los estudios universitarios. Conferencia Internacional de Orientación, Inclusión Social y Desarrollo de la Carrera. Universidad A Coruña.
Hashway, R. M., Baham, C., Hashway, S. E. y Rogers, R. M. (2000). Retaining students in college. Educational Research Quarterly, 23, 35-59.
Henderson, N. y Milstein, M. (2005). Resiliencia en la escuela. Buenos Aires: Paidós.
Hernández Armenteros, J. (2000). Información académica, productiva y financiera de las Universidades públicas de España. Año 1998. Patrocinado por la CRUE. Documento consultado en Junio de 2006. Disponible en: http://www.crue.org/informegerentejaen
Hernández Armenteros, J. (Dir.) (2004). La universidad española en cifras, año 2004. Madrid: CRUE. Recuperado 22 Mayo de 2006. Disponible en: http://www.ujaen.es/ser/gerencia/images/webestudiocrue04/pg_nueva_1.htm
Hirsch, S. y Keniston, K. (1970). Psychosocial issues in talented college dropout. Journal for the study of interpersonal processes, 33, 1, 1-20.
Hirtt, N. (2003). Los nuevos amos de la escuela: El negocio de la ense-anza. Traducción Beatriz Quiros Madariaga. Madrid: Minor Network, D.L.
Holland, T. (1966). The psychology of vocational choice. Waltham
Ishitani, T. T. and DesJardins, S. L. (2002). A longitudinal investigation of dropout from college in the United States. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 4, 2, 173-201.
http://dx.doi.org/10.2190/V4EN-NW42-742Q-2NTL
Johnson, G. C. (2001). Accounting for pre-service teachers' use of visual metaphors in narratives. Teacher Development, 5, 139-165.
http://dx.doi.org/10.1080/13664530100200130
Kirton, M. J. (2000). Transitional factors influencing the academic persistence of first semester undergraduate freshmen. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 61, 2-A, 522.
Koutsoubakis, D. (1999). A test of the effectiveness of a one-term freshmen orientation program at the foreign campus of an accredited private American university. Journal of the First-Year Experience, 11, 33-58.
Kuh, G. D. (2002). Organizational culture and student persistence: prospects and puzzles. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3, 1, 23-39.
Landry, C. C. (2003). Self-efficacy, motivation and outcome expectation correlates of college students' intention certainty. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 64, 3-A, 825.
Last, L. y Fulbrook, P. (2003). Why do student nurses leave? Suggestions from a Delphi study. Nurse Education Today, 23, 6, 449-458.
http://dx.doi.org/10.1016/S0260-6917(03)00063-7
Latiesa, M. (1986). Demanda de educación superior y rendimiento académico en la universidad. Madrid: MEC.
Latiesa, M. (1992). La deserción universitaria. Madrid: Centro de Investigaciones sociológicas.
Lázaro Martínez, A. (1997). La acción tutorial de la función universitaria. En P. Apocada y C. Lobato (eds), Calidad en la Universidad: Orientación y Evaluación. Barcelona: Laertes.
Lightsey, O. R. (2006). Resilience, meaning and well-being. Counseling Psychologist, 34, 1, 96-107.
http://dx.doi.org/10.1177/0011000005282369
Lujan, J. R. y Resendiz, A.N. (1981). Hacia la construcción de un modelo causal en el análisis de la deserción. México: Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa.
Lyubomirsky, S., King, L. and Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131, 6, 803-855.
http://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.131.6.803
Metz, G. W. (2002). Challenges and changes to Tinto's persistence theory. Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-Western Educational Research Association. Columbus, OH, October 16-19.
Moltó, T. y Oraval, E. (1988). Estudio general de becas y alternativas para su reforma. Madrid: CIDE.
Moortgats, M. (1997). Retention rates research project.
Moxley, D.; Najor-Durack, A.; Dumbrigue, C. (2001). Keeping Students in Higher Education: successful practices & strategies for retention. England: Published by Kogan Page Limited.
Muñoz Muñoz, S. (2005). Indicadores de rendimiento académico de la universidad de La Laguna. Gabinete de Análisis y Planificación de la ULL. Conferencia presentada en las Jornadas sobre Política de Calidad en la Universidad de la Laguna.
Nora, A. y Cabrera, A. (1996). Differential impacts of academic and social experiences of collage-related behavioral outcomes. Research in higher education, 37, 4, 427-452.
http://dx.doi.org/10.1007/BF01730109
Nora, A. (2002). The depiction of significant others in Tinto's "rites of passage": A reconceptualization of the influence of family and community in the persistence process. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3, 1, 41-56.
Oficina de Planificació i Qualitat. Universidad Autónoma de Barcelona (2005). El abandono de estudiantes universitarios. Encuentro internacional "Deserción estudiantil en educación superior", celebrado en Bogotá, 2005.
Orazem, V. (2000). Understanding why they stay and why they leave: A grounded theory investigation of undecided students at a rural grant institution. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 61, 6-A, 2214.
Orfield, G. (2004). Dropout in America: Confronting the graduation rate crisis. Harvard Education Press.
Ozga, J. y Sukhmandan, L. (1998). Undergraduate non-completion: developing an explanatory model. Higher Education Quarterly. 52, 3, 316-333.
http://dx.doi.org/10.1111/1468-2273.00100
Pagan, R. y Edwards-Wilson, R. (2003). A mentoring program for remedial students. Journal of College Student Retention, 4, 3, 207-226.
http://dx.doi.org/10.2190/UFGM-8014-894V-CXFL
Pascarella, E. T. y Terenzini, P. T. (1991). How college affects students: findings and insights from twenty years of research. San Francisco: Jossey Bass.
Pérez Boullosa, A. (1994). El acceso y desarrollo académico de los estudiantes universitarios. Evaluación de la Universitat de Válencia. II Congreso sobre reforma de los Planes de Estudio y calidad universitaria: docencia, investigación y gestión. Cadiz, Espa-a.
Pérez-Díaz, V. y Rodríguez, C. (2001). Educación superior y futuro en Espa-a. Madrid: Santillana.
Reisser, L. (1995). Revisiting the seven vectors. Journal of college student development, 36, 6, 505-511.
Reissert, R. y Schnitzer, K. (1986). Abandono y éxito en los estudios en la República Federal de Alemania. En, Latiesa, M. Demanda de educación superior y rendimiento académico en la universidad. Madrid: CIDE.
Rodríguez Marín, J. y col. (2004). Tasas de éxito y fracaso académico universitario: identificación y análisis de variables psicoeducativas relacionadas en una muestra de estudiantes espa-oles. Informe de la Universidad Miguel Hernández de Elche. Documento consultado el 10 Mayo de 2006, disponible en: http://www.mec.es/univ/jsp/plantilla.jsp
Root, S.; Rudawski, A.; Taylor, M.; Rochon, R. (2003). Attrition of Hmong Students in Teacher Education Programs. Bilingual Research Journal, 27 (1), 137-48.
http://dx.doi.org/10.1080/15235882.2003.10162595
Rovai, A. (2003). In search of higher persistence rates in distance education online programs. Internet and Higher Education, 6, 1, 1-16.
http://dx.doi.org/10.1016/S1096-7516(02)00158-6
Rubio García-Mina, J. (1968). El abandono de los estudios en la enseñanza superior. Revista de Educación, 197, 38-44.
Rullman, L.J. (2002). Research review shows connection between fraternity, sorority involvement and retention. Bulletin, 70, 5, 35-38.
Ryan, M.P. y Glenn, P.A. (2003). Increasing one-year retention rates by focusing on academic competence: An empirical odyssey. Journal of College Student Retention, 4, 3, 297-324.
http://dx.doi.org/10.2190/KUNN-A2WW-RFQT-PY3H
Salda-a, R. (1986). Éxitos y fracasos en la Universidad. En M. Latiesa (Comp.). Demanda de Educación Superior y rendimiento académico en la universidad. Madrid: MEC.
Salvador, L. y García-Varcárcel, A. (1989). El rendimiento académico en la universidad de Cantabria: Abandono y retraso en los estudios. Madrid: CIDE.
Schultz, T.W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 1, 89-98.
Seligman, M. E. (1990). Learned optimist. New York: Pocket Books.
Seligman, M. E. and Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: an introduction. American Psychologist, 55, 1, 5-14.
http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N. and Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, 60, 5, 410-421.
http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.60.5.410
Shmotkin, D. (2005). Happiness in the face of adversity: reformulating the dynamic and mod.
Sinclair, H. and Dale, T. (2000). The effect of student tuition fees on the diversity of intake within a scottish new university. Paper presented at British Educational Research Association Annual Conference, 7-9 September, 2000, Cardiff University.
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13, 4, 249-275.
http://dx.doi.org/10.1207/S15327965PLI1304_01
Spady, W. (1970). Dropouts from higher education: an interdisciplinary review and synthesis. Interchange. 1, 64-85.
http://dx.doi.org/10.1007/BF02214313
Sposetti, A. y Echeverría, H. (2005). El factor educacional como causa potencial de la deserción en primer año de la universidad. Documento consultado en Febrero de 2006. Disponible en: http:/www.unrc.edu.ar/publicar/cde/h21.htm
Taylor, J. y Millar, T. (2002). Necessary components for evaluating minority retention programs. NASPA Journal, 39(3), 266-282.
Thomas, L. (2002) Student retention in higher education: the role of institutional habitus. Journal of Education Policy, 17, 4, 423-442.
http://dx.doi.org/10.1080/02680930210140257
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45, 89-125.
http://dx.doi.org/10.3102/00346543045001089
Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectivas. Revista de Educación Superior. Distrito Federal, México, Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES), vol. XVIII, Nº 3.
Tinto, V. (1993). Leaving college: rethinking the causes and cures of student attrition. Chicago: University of Chicago Press.
TremdChart Innovation Policy in Europe (2005). European Innovation coreboard. Documento consultado en Junio de 2005. Disponible en : http://trendchart.cordis.lu/scoreboards/scoreboard2005/index.cfm
Thurow, L. (1973). The political economy of income redistribution. Annals of the American academy of political and social science, 409, 146-155.
http://dx.doi.org/10.1177/000271627340900116
UNESCO (2004). World higher education database. Documento consultado en Mayo de 2005. Disponible en: http://www.unesco.org/iau/directories/index.html
Vallecillos, A. y Pérez, R. (1996). Permanencia y rendimiento académico global de los estudiantes en la licenciatura de matemáticas en la Universidad de Granada (años 1979-1992). Revista de Educación de la Universidad de Granada, 9, 255-267.
Wasserman, K. N. (2001). Psychological and development differences between students who withdraw from college for personal-psychological reasons and continuing students. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 62, 3-A, 915.
Watson, G., Johnson, G. C. y Austin, H (2004). Exploring relatedness to field of study as an indicator of student retention. Higher Education Research and Development, 23, 1, 57-72.
http://dx.doi.org/10.1080/0729436032000168496
Wolf-Wendel, L. E., Tuttle, K. y Keller-Wolff, C. M. (1999). Assessment of a freshman summer transition program in an open-admissions institution. Journal of the First-Year Experience, 11, 7-32.
Yip, M. C. W. and Chung, O. L. L. (2005). Relationship of study strategies and academic performance in different learning phases of higher education Hong Kong. Educational Research and Evaluation, 11, 1, 61-70.
http://dx.doi.org/10.1080/13803610500110414
Yorke, M. (1998). Non-completion of undergraduate study: some implications for policy in higher education. Journal of higher education policy and management, 20, 2, 189-201.
http://dx.doi.org/10.1080/1360080980200206
Zabalza, M (2002). La enseñanza universitaria. El escenario y sus protagonistas. Madrid: Narcea
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.