Applying of a psycho-educative program for developing the creative in the childhood school

Authors

  • Clemente Franco Justo

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.10.2.4328

Keywords:

Creativity, children´s stories, childhood school

Abstract

The intention of this work is to verify the theoretical assumption which states the relationship between developing creative potential and the the environmental conditions which the context provides. A psycho-educational program based on childrens’ stories was designed with the aim of stimulating the creative capability among children in primary school. To measure creativity, the Torrance Test of Creativity Thinking graphic and verbal battery was used. After applying the program, the results showed a huge rise of the levels of verbal creativity in the experimental group with respect to the control groups.

References

Amabile, T. (1996): The social psychology of creativity. New York: Springer-Verlag.

Andreucci, C. y Mayo, B. (1993): El cuento como vehículo para desarrollar la creatividad en preescolares. Tesis Doctoral. Universidad Católica de Chile.

Anguera, M.T.; Arnau, J.; Ato, M.; Martínez, R.; Pascual, J.; Vallejo, G. (1995): Métodos de investigación en psicología. Madrid: Síntesis.

Delors, J. (1996): La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.

Ford, B.G. y Renzulli, J.S. (1976): Developing the creative potential of educable mentally retarded students. Journal of Creative Behavior, 10, 210-218.

http://dx.doi.org/10.1002/j.2162-6057.1976.tb01026.x

Gadner, H. (1999): Mentes creativas: una anatomía de la creatividad. Barcelona: Paidós Ibérica.

García Jiménez, (1992): El método experimental en la investigación psicológica. Barcelona: P.P.U.

García, J.F.; Frías, M.D.; Pascual, J. (1999): Los diseños de la investigación experimental. Comprobación de las hipótesis. Valencia: C.S.V.

Jarial, G.S. (1980): An experiment in the training of nonverbal creativity. Journal of Creative Behavior, 14, 270-276.

http://dx.doi.org/10.1002/j.2162-6057.1980.tb00261.x

Katiyar, P.C. y Jarial, G.S. (1983): The role of sex in the enhancement of creativity among adolescents through a process-oriented training programme. Indian Educational Review, 19, 40-46.

López Martínez, O. (2001): Evaluación y desarrollo de la creatividad. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia.

Madrid, D. (2003): Creatividad, currículum y educación infantil. En A. Gervilla: Creatividad aplicada. Una apuesta de futuro. Madrid: Dykinson.

Marín, R. (1980): La creatividad. Barcelona: CEAC

Moore, C.; Ugarte, M.; Urrutia, E. (1987): Estimulando la creatividad: una experiencia en el sistema educacional chileno. Tesis doctoral. Universidad de Chile.

Pérez Fernández, J.I. (2000): Evaluación de los efectos de un programa de educación artística en la creatividad y en otras variables del desarrollo infantil. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco.

Piqueras Calero, M. (1996): Juego y creatividad. Estudio sobre las posibilidades de fomentar la creatividad artística mediante una enseñanza lúdica. Tesis Doctoral. Universidad de Sevilla.

Raven, J.C. (1966): Test de Matices Progresivas. Barcelona: Paidós.

Repucci, L (1980): Investigaciones sobre la creatividad. En G.A. Davids y J.A. Scott (Edts.): Estrategias para la creatividad. Buenos Aires: Paidós.

Rieben, L. (1979): Inteligencia global, inteligencia operatoria y creatividad. Barcelona: Médica y Técnica.

Rodari, G. (1996): Cuentos por teléfono. Madrid: Editorial Voz de los Sin Voz.

Rose, L.H. y Lin, H. (1984): A meta-analysis of long-term creativity training programs. Journal of Creative Behavior, 18, 11-22.

http://dx.doi.org/10.1002/j.2162-6057.1984.tb00985.x

Torrance, E.P. (1974): Torrance test of creativity thinking. Norms techical manual. Verbal tests, forms A and B; figural tests, forms A and B. Personnel Press.

Torrance, E.P. y Safter, H.T. (1986): Are children becoming more creative?. Journal of Creative Behavior, 17, 9-16

Issue

Section

Research Articles