Indicators for a Comprehensive Evaluation of Academic Productivity in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.9.1.4349Keywords:
Teaching, Higher Education, Effectiveness, Efficacy, Efficiency, Adequacy, Extension, Research, Indicators, Evaluation of Academic Productivity, Comprehensive Evaluation Departmental EvaluationAbstract
This article reports the results of an evaluation of academic productivity of three academic departments of the University of Guadalajara, Mexico, through an interrelated system of evaluative indicators it is possible to construct an effective method for identifying the levels and degree of equilibrium in the academic productivity of an institution of higher education.
The method used to evaluate the dimensions of departmental academic productivity permitted interpretation and analysis of the data in order to make comprehensive value judgments and recommendations. Thus, achievements in the areas of research, extension, and teaching were evaluated for the departments observed. The criteria for analyzing the indicator were: effectiveness, efficacy, efficiency, adequacy, and continuing education.
References
Casillas Muñoz, Ma. de Lourdes (1995). Los procesos de Planeación y Evaluación. Temas de hoy en la Educación Superior. No. 10. México: ANUIES.
Consejo Nacional para la Ciencia y la Tecnología (1999). Formato para el ingreso de programas docentes al Padrón de Excelencia de CONACYT. México.
Coordinación Nacional para la Planeación de la Educación Superior (1990). "Manual para la Planeación de la Educación Superior". México: SEP-ANUIES.
Coronado Ramírez, Gerardo (1999). Los Indicadores como Guías para la Gestión Administrativa en las Instituciones Educativas. Mimeo. Abril de 1999. México.
Ibarra Colado, Eduardo (1998a). Prólogo: La Universidad y uno mismo. En Eduardo Ibarra Colado (coordinador), La Universidad ante el espejo de la Excelencia. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades. Segunda Edición.
Ibarra Colado, Eduardo (1998b). El nuevo Conacyt y la Evaluación. Rasgos de la política de ciencia y tecnología (1988-1992”. En Eduardo Ibarra Colado (coordinador), La Universidad ante el espejo de la excelencia. Enjuegos organizacionales (pp. 349-392) México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades. Segunda Edición.
Ibarra Colado, Eduardo (1998c). Los Hechos de la Modernización. Tesis básicas y primeras acciones (1988-1992”. En: Ibarra Colado, Eduardo (coordinador) La Universidad ante el espejo de la excelencia. Enjuegos organizacionales (pp. 393-443). México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades. Segunda Edición.
Ibarra Colado, Eduardo. (1999). La universidad en México hoy: ordenamiento institucional, profesionalización académica y reinvención de subjetividades. En Víctor Manuel Rosario Muñoz (coordinador), La Universidad en México retos y transformaciones (pp. 29-56). México: Universidad de Guadalajara. .
Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981). Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials. Nueva York: Mc Graw-Hill.
Llarena de Thierry, Rocío (1992). Impacto de la Planeación en el Desarrollo de la Educación Superior. En Alfredo Fernández y Laura Santini (Eds.), Dos décadas de planeación de Educación Superior (pp. 53-99). México: ANUIES.
Martínez Castro, María Estela (2001). Evaluación integral de la productividad académica en tres departamentos de la Universidad de Guadalajara. Tesis de Maestría en Educación. México: Universidad del Valle de Atemajac.
Martínez Castro, María Estela (1996). Memoria Histórica del Centro de Estudios de la Información y la Comunicación CEIC/Departamento de Estudios de la Comunicación Social DECS. 1986-1996. . Inédito
Martínez Castro, María Estela (1996). Memoria de Investigación del Departamento de Estudios de la Comunicación Social 1986-1996. Inédito
Martínez Rizo, Felipe (1996). La Calidad de la Educación en Aguascalientes. Diseño de un Sistema de Monitoreo. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Instituto de Educación de Aguascalientes.
Martínez Rizo, Felipe (1998). La planeación y la evaluación de la educación. En Pablo Latapí Sarre (coordinador), Un siglo de educación en México. Biblioteca Mexicana. (I). México: Fondo de Cultura Económica.
Montaño Hirose, Luis (1993). De la Metáfora al Poder. En Eduardo Ibarra Colado (coordinador), La Universidad ante el espejo de la excelencia. Enjuegos organizacionales (pp. 2-17). México: Universidad Autónoma Metropolitana. U. Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades.
Casillas Muñoz, Ma. de Lourdes (1995). Los procesos de Planeación y Evaluación. Temas de hoy en la Educación Superior. No. 10. México: ANUIES.
Consejo Nacional para la Ciencia y la Tecnología (1999). Formato para el ingreso de programas docentes al Padrón de Excelencia de CONACYT. México.
Coordinación Nacional para la Planeación de la Educación Superior (1990). "Manual para la Planeación de la Educación Superior". México: SEP-ANUIES.
Coronado Ramírez, Gerardo (1999). Los Indicadores como Guías para la Gestión Administrativa en las Instituciones Educativas. Mimeo. Abril de 1999. México.
Ibarra Colado, Eduardo (1998a). Prólogo: La Universidad y uno mismo. En Eduardo Ibarra Colado (coordinador), La Universidad ante el espejo de la Excelencia. México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades. Segunda Edición.
Ibarra Colado, Eduardo (1998b). El nuevo Conacyt y la Evaluación. Rasgos de la política de ciencia y tecnología (1988-1992”. En Eduardo Ibarra Colado (coordinador), La Universidad ante el espejo de la excelencia. Enjuegos organizacionales (pp. 349-392) México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades. Segunda Edición.
Ibarra Colado, Eduardo (1998c). Los Hechos de la Modernización. Tesis básicas y primeras acciones (1988-1992”. En: Ibarra Colado, Eduardo (coordinador) La Universidad ante el espejo de la excelencia. Enjuegos organizacionales (pp. 393-443). México: Universidad Autónoma Metropolitana. Unidad Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades. Segunda Edición.
Ibarra Colado, Eduardo. (1999). La universidad en México hoy: ordenamiento institucional, profesionalización académica y reinvención de subjetividades. En Víctor Manuel Rosario Muñoz (coordinador), La Universidad en México retos y transformaciones (pp. 29-56). México: Universidad de Guadalajara. .
Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (1981). Standards for evaluations of educational programs, projects, and materials. Nueva York: Mc Graw-Hill.
Llarena de Thierry, Rocío (1992). Impacto de la Planeación en el Desarrollo de la Educación Superior. En Alfredo Fernández y Laura Santini (Eds.), Dos décadas de planeación de Educación Superior (pp. 53-99). México: ANUIES.
Martínez Castro, María Estela (2001). Evaluación integral de la productividad académica en tres departamentos de la Universidad de Guadalajara. Tesis de Maestría en Educación. México: Universidad del Valle de Atemajac.
Martínez Castro, María Estela (1996). Memoria Histórica del Centro de Estudios de la Información y la Comunicación CEIC/Departamento de Estudios de la Comunicación Social DECS. 1986-1996. . Inédito
Martínez Castro, María Estela (1996). Memoria de Investigación del Departamento de Estudios de la Comunicación Social 1986-1996. Inédito
Martínez Rizo, Felipe (1996). La Calidad de la Educación en Aguascalientes. Diseño de un Sistema de Monitoreo. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes. Instituto de Educación de Aguascalientes.
Martínez Rizo, Felipe (1998). La planeación y la evaluación de la educación. En Pablo Latapí Sarre (coordinador), Un siglo de educación en México. Biblioteca Mexicana. (I). México: Fondo de Cultura Económica.
Montaño Hirose, Luis (1993). De la Metáfora al Poder. En Eduardo Ibarra Colado (coordinador), La Universidad ante el espejo de la excelencia. Enjuegos organizacionales (pp. 2-17). México: Universidad Autónoma Metropolitana. U. Iztapalapa. División de Ciencias Sociales y Humanidades.
OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development (1993). Education at a Glance. OECD Indicators. Paris: Centre for Educational Research and Innovation.
OECD, Organisation for Economic Co-operation and Development (1994). Making Education Count. Developing and Using International Indicators. París: Centre for Educational Research and Innovation.
Rodríguez Romero, M. Mar (1999). Las comunidades discursivas y el cambio educativo. Serie de Actualización Administrativa No. 12. PROCALDES. México: Universidad de Guadalajara.
Ruiz, José María (1999). Cómo hacer una Evaluación de Centros Educativos. Madrid: Narcea Ediciones. Tercera edición.
Scriven, Michael (1991). Evaluation thesaurus. Sage Publications International Educational and Professional Publisher. Fourth Edition.
SNI (1999). Reglamento del Sistema Nacional de Investigadores. Convocatoria de promoción 1999.
Stufflebeam, Daniel L. y Shinkfield Anthony J. (1995). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Temas de educación. Barcelona: Paidós/M.E.C.
Topete Barrera, Carlos. (1997). Alternativas de cambio para el futuro desarrollo de la Educación Superior a inicio del siglo XXI. Tesis para obtener el grado de Doctor en Pedagogía. Universidad Nacional Autónoma de México. México, D.F. (Mimeo)
Topete Barrera, Carlos. (s/f). Indicadores y Estrategias para el mejoramiento de la Calidad en la Educación Superior. Conferencia. México: PROCALDES/Universidad de Guadalajara.
Zorrilla Fierro, Margarita Ma. (1995). Valoración de Resultados de la Formación Universitaria. Un Elemento de la Nueva Cultura de la Evaluación en las IES. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes/Programa Interinstitucional de Investigaciones sobre Educación Superior. Primera Edición.
Referencias electrónicas
ANUIES. (1997) La Evaluación y Acreditación de la Educación Superior en México. Revista de la Educación Superior de la ANUIES. n. 101 ene-mz,. http://www.anuies.mx/anuies/revsup/index.html (Consultado en abril de 2000)
Díaz Barriga, Angel (1993) La Evaluación Universitaria en el Contexto del Pensamiento Neoliberal. Revista de la Educación Superior de la ANUIES No. 88. Octubre-Diciembre. http://www.anuies.mx/anuies/revsup/index.html (Consultado en febrero de 2000)
Gago Huguet, Antonio y Ricardo Mercado del Collado (1995). La Evaluación en la Educación Superior Mexicana. Revista de la Educación Superior de la ANUIES No. 96 Octubre-Diciembre. http://www.anuies.mx/anuies/revsup/index.html (Consultado en abril de 2000)
Martínez Rizo, Felipe. (s/f). Es en verdad buena la eficiencia de su institución? En busca de alternativas de evaluación, a propósito de la propuesta de Alexander Astin" Revista de la Educación Superior de la ANUIES, http://www.anuies.mx/anuies/revsup/index.html (Consultado en enero de 2000)
Mejía Montenegro, Jaime (1994). La Evaluación Cualitativa de la Educación Superior Mexicana, ¿una perspectiva aplazada?. Revista de la Educación Superior de la ANUIES No. 89. Enero-Marzo. México. http://www.anuies.mx/anuies/revsup/index.html (Consultado en febrero de 2000)
Scriven, Michael (April 2000). Product Evaluation Checklist. The Evaluation Center. http://www.wmich.edu/evalctr/checklists/productevaluation.htm (Consultado en mayo de 2000)
Scriven, Michael (s/f) Practical Program Evaluation. En: http:// www.wmich.edu (Consultado en mayo de 2000)
Scriven, Michael (June 2000). The Logic and Methodology of Checklists. En: http://www.wmich.edu (Consultado en julio de 2000)
Scriven, Michael (July 2000). Key Evaluation Checklist (KEC). Primarily for project/program/organization evaluation). En: http://www.wmich.edu (Consultado en julio de 2000)
Stufflebeam, Daniel L. (November 2000). The Ten Commandments, Constitutional Amendments, and Other Evaluation Checklists. Conferencia presentada en Evaluation 2000. Annual Meeting of the American Evaluation Association. Honolulu, Hawaii. November 4, 2000. Disponible en la dirección: www.wmich.edu/evalctr/checklists/checklistpaperAEA.pdf (Consultado en diciembre de 2000)
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.