Counserlors' career development: models and processes

Authors

  • Luis Sobrado Fernández Universidade de Santiago de Compostela

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.2.2.6332

Keywords:

Orientadores, profesionalización

Abstract

The article is focussed on counserlors' career development. Historical perspectives of counselors training are considered as well as some training models such as traditional, competency based, reflexive, humanistic, counseling based and a few other models. The author deals with the problematical issue of designing education curricula for counselors, that is closely depending on the theoretical asumptions of the training model suported in a professional or political context. Nevertheless the author offers a proyect for counselor staff development taking into account data from a research carried out by Watt in 1992 on 36 counselor professions all over the EU. The project handels the context constraints (needs, functions and competencies of counseling and guidance personnel) and draw a program for counselors training and in service counselors development and supervision.

Author Biography

Luis Sobrado Fernández, Universidade de Santiago de Compostela

Departamento de Métodos e Técnicas de Investigación en Ciencias do Comportamiento e da Educación. Universidade de Santiago de Compostela

References

Adkins, L. (1977). New demands on the school counselor. Counselor Education and Supervi-sion, 17, 137-141. http://dx.doi.org/10.1002/j.1556-6978.1977.tb01059.x

Álvarez González, M. (1992). Proyecto Docente: Orientación Vocacional. Barcelona: Universidad (inédito).

Álvarez Rojo, V. y otros (1992). El perfeccionamiento de los Orientadores en ejercicio en el contexto de la Reforma: Una cuestión pendiente. QURRICULUM, 5, 85-106.

Andrews, S. (1991). The role of the advisory teacher in staff development. En L. Bell y C. Day (Eds.). Managing professional develop-ment of teachers. Milton Kynes: Open University.

Aubrey, R.F. (1973). Organizational victimization of school counselor. The School Counselor, 20, 346-354.

Beck, C.E. (1973). Orientación Educacional. Sus fundamentos filosóficos. Buenos Aires: El Ateneo.

Benedetto, O. (1994). Por un modelo de formación de Orientadores. Revista de Orientación Educativa y Vocacional, V, 7, 9-22.

Boy, A.V. y Pine, G.J. (1976). El consejero escolar. Un nuevo concepto. Madird: Narcea.

Burgess, D.G. y Dedmond, R.M. (1994). Quali-ty leadership and the profesional school counselor. Alexandría, VA: ACA.

Comas, R.E. y otros (1987). Using expert opinion to determine professional development needs of school counselor. The School Counselor, 35, 81-87.

De Miguel, M. (1993). Evaluación y desarrollo profesional docente. Oviedo: KRK Ediciones.

Dean, J. (1991). Professional development in school. Milton Keynes: Open University.

Díaz Allué, M.T. (1986). Proyecto docente e investigador. Madrid: Universidad Complutense (inédito).

Echeverría, B. (1993). ¿Nuevas cualificaciones del Orientador o nueva forma de interpretar la profesión?. V Seminario Iberoamericano de Orientación. Tenerife: AIOSP.

Fullan, M. (1990). Staff Development innovation and institutional development. En B. Joyce (Ed.). School Culture trough staff development. Alexandria, VA: ASCD.

Fuqua D.R. y otros (1984). Cognitive methods in counselor training. Counselor Education and Supervision, 24, 85-95.

http://dx.doi.org/10.1002/j.1556-6978.1984.tb00635.x

Hackney, H. (1990). Changing context for Counselor preparation in the 1990s. Alexandría, VA: ACES-AACD.

Howey, K. (1985). Six major functions of staff development: An expanded imperative. Journal of Teacher Education, 36, 1, 58-64. http://dx.doi.org/10.1177/002248718503600114

Ivey, A. (1971). Microcounseling: Innovations in interviewing training. Springfield, Ill.: Charles E. Thomas.

Miller, F.W. (1971). Principios y servicios de Orientación Escolar. Madrid: Magisterio Español, S.A.

Oldroyd, D. y Hall, V. (1991). Managing staff develoment. Londres: Paul Chapman.

Repetto, E. (1992). Perspectivas de la formación de Orientadores. El problema de la capacitación en una dimensión europea. V Seminario Iberoamericano de Orientación. Tenerife: AIOEP.

Rodríguez Espinar, S. (1985). Criterios básicos en el diseño de un programa de formación de Orientadores. En La Orientación Escolar ante la reforma de las Enseñanzas Medias y el empleo juvenil. Madrid: II Congreso Nacional de Orientación Escolar y Profesional.

Rodríguez Moreno, M.L. (1985). Problemática y tendencias actuales en la formación de Orientadores. En Actas del I Congreso de Orientación Escolar y Profesional ante la reforma de las Enseñanzas Medias y el empleo juvenil. Madrid: MEC/INEM.

Russo, T.Y. y Kassera, W. (1989). A comprehensive needs-assessment package for sec-ondary school guidance programs. The School Counselor, 36, 265-269.

Schmidt, J.J. (1984). School counseling: Professional directions for the future. The School Counselor, 31, 385-392.

Shertzer, B. y Stone, S.C. (1972). Manual para el asesoramiento psicológico (Counseling). Buenos Aires: Paidós.

Small, J.J. y Manthei, R.J. (1988). Group work and counselor training: research and devel-opment in one programme. British Journal of Guidance and Counseling, 16, 33-49. http://dx.doi.org/10.1080/03069888808253538

Sobrado Fernández, L. (1994). Desarrollo de competencias cognitivas en la formación de Orientadores Escolares y Profesionales. Edu-cadores, 170, 207-225.

Sobrado Fernández, L. (1996). Servicios de Orientación ós Centros Educativos. Santiago de Compostela: Edic. Laiovento.

Thomas, M.D. (1989). The counselor in effective school. The School Counselor, 36, 249-252.

Vrenn, C.G. (1962). The counselor in a changing world. Washington, D.C. APGA.

Vrenn, C.G. (1973). The world of the contemporary counselor. Boston: Houghton Mifflin.

Watts, A.G. (1992). Perfiles profesionales de los consejeros de Orientación en la Comunidad Europea. Informe de síntesis. Berlín: CEDEFOP.

Watts, A.G. y otros (1996). Rethinking careers and vocational guidance. Londres: Routledge.

Zeichner, K.M. (1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education. XXXIV, 3, 3-9. http://dx.doi.org/10.1177/002248718303400302

Issue

Section

Research Articles