Academic Reviews: between evaluation and fulfillment of their social function

Authors

  • Gabriela Arévalo-Guízar Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
  • Mario Rueda-Beltrán Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8066

Keywords:

Evaluation, research journals, open access, impact factor, indexes and databases, commodification of knowledge, academic freedom, social impact

Abstract

This paper presents the necessity of reviewing the context of the evaluation of academic work in order to understand the difficulties faced by Latin American academic journals in order to comply with evaluation requirements through the use of an impact factor and interaction with companies that make use of it. It further describes the influence exercised by commercial publishers over the production and circulation of knowledge. It examines some of the strategies followed by Latin American journals to increase visibility of the knowledge , while presenting the situation condition of Mexican educational research journals in international and regional databases. Finally, the paper analyses the national evaluation criteria and policies of Mexican research journals in order to reveal the mechanisms employed to overcome obstacles that a process of this nature entails.

Author Biographies

Gabriela Arévalo-Guízar, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

Licenciada en ciencias de la comunicación, actualmente cursa la maestría en diseño y producción editorial en la Universidad Autónoma Metropolitana Es la autora de contacto para este artículo. Su dirección postal es: Circuito Cultural Universitario, Coyoacán, C. P. 04510, México, Distrito Federal (México)

Mario Rueda-Beltrán, Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

Director e Investigador titular del Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación (IISUE) de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de París VIII. Su dirección postal es: Circuito Cultural Universitario, Coyoacán, C. P. 04510, México, Distrito Federal (México).

References

Alperin, J.P. (2015). The Public Impact of Latin America’s Approach to Open Access. Doctoral thesis. Stanford: Stanford University.

Alperin, J.P., Fischman, G. E. & Willinsky, J. (2011). Scholarly Communication Strategies in Latin America’s Research-Intensive Universities. Revista Educación Superior y Sociedad, 2(16), 1-19. Retrieved from https://pkp.sfu.ca/files/iesalc_final.pdf

Beall, J. (2015). Is SciELO a Publication Favela. Retrieved from: http://scholarlyoa.com/2015/07/30/is-scielo-a-publication-favela/#more-5304

Borrego, A. & Urbano, C. (2006). La evaluación de revistas científicas en ciencias sociales y humanidades. Información, cultura y sociedad, 14, 11-27.

Buela-Casal, G. (2003). Evaluación de la calidad de los artículos y de las revistas científicas: propuesta de factor de impacto ponderado y de un índice de calidad. Psicothema, 15(1), 23-35.

Buendía, A. (2013). Genealogía de la evaluación y acreditación de instituciones en México. Perfiles Educativos, 35(e), 17-32. Retrieved from http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2013-e-17-32

Cantoral, Ricardo (2015). Mesa “Las políticas científicas nacionales y la evaluación de las revistas de investigación”. Perfiles Educativos, 37(149), 204-212. Retrieved from http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2015-149-204-212

CONACyT (2014). Criterios generales de evaluación para el Índice de Revistas Mexicanas de Investigación Científica y Tecnológica del CONACyT, 2014-2015. Retrieved from http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/5047-criterios-de-revistas-2014-2015/file

DORA (2013). Declaration on Research Assessment. Retrieved from http://www.ascb.org/dora/wp-content/uploads/2015/07/SFDeclarationFINAL.pdf

García Salor, S. (1999). Evaluación académica: recuento curricular y balance histórico. En: M. Rueda y M. Landesmann (coords.). ¿Hacia una nueva cultura de la evaluación de los académicos? (pp. 67-79). México: CESU-UNAM.

Grediaga, R. (2000). La profesión académica. En ANUIES, La evaluación del desempeño del personal académico. Análisis y propuestas de metodología básica (pp. 13-35). México: ANUIES.

Hicks, D., P. Wouters, L. Waltman, S. de Rijcke & I. Rafols (2015). The Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520 (7548), 429-431. Retrieved from http://www.nature.com/news/bibliometrics-the-leiden-manifesto-for-research-metrics-1.17351

Larivière V.; Haustein, S. & Mongeon P. (2015). The Oligopoly of Academic Publishers in the Digital Era. PLoS ONE, 10(6). Retrieved from http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0127502 doi: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0127502

Martínez Rizo, F. (2000). La evaluación del personal académico. En busca de sistemas de orientación sintética. En ANUIES. La evaluación del desempeño del personal académico. Análisis y propuestas de metodología básica (pp. 163-175). México: ANUIES.

Mendoza, S. & Paravic T. (2006). Origen, clasificación y desafíos de las revistas científicas. Investigación y Postgrado, 21(1), 49-75.

Rueda Beltrán, M. & García Salord, S. (2013). Presentación. La evaluación en el campo de la educación superior. Perfiles Educativos, 35(e), 7-16. Retrieved from http://www.iisue.unam.mx/perfiles/perfiles_articulo.php?clave=2013-e-7-16

Santa, S. & Herrero V. (2010). Producción científica de América Latina y el Caribe: una aproximación a través de los datos de Scopus (1996-2007). Revista Interamericana de Bibliotecología, 33(2), 379-400.

Schiffrin, A. (2001). La edición sin editores. Las grandes corporaciones y la cultura. México: Ediciones Era.

Scientific Electronic Library Online (SciELO) (2013, September 18). ¿Cuánto cuesta publicar en acceso abierto? SciELO en Perspectiva. Retrieved from http://blog.scielo.org/es/2013/09/18/cuanto-cuesta-publicar-en-acceso-abierto/

Spinak, Ernesto (1996). Los análisis cuantitativos de la literatura científica y su validez para juzgar la producción latinoamericana. Boletín de la Oficina Sanitaria Panamericana, 120(2), 139-147.

Vivanco, V. (2010). Proyección internacional de la producción científica en español. Anales de Documentación, 13, 275-284.

Published

2016-02-26

Issue

Section

Research Articles