PISA and TALIS, congruence or discrepancy?

Authors

  • Mª José Fernández-Díaz Universidad Complutense de Madrid
  • Jesús Miguel Rodríguez-Mantilla Universidad Complutense de Madrid
  • Angélica Martínez-Zarzuelo Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8247

Keywords:

TALIS, PISA, OECD, educational assessment, international evaluations, academic achievement, teaching practice, teaching staff, research, compulsory secondary education.

Abstract

International educational evaluations on a grand scale provide information of great interest to the educational, scientific and political community. Many studies have derived from them, both nationally and internationally. On the other hand, it is well known from the beginning of these macro-assessments the diversity of opinions they have generated. In this context, the aim of the study presented here is to analyse and go deeply into the relationships between the results from PISA 2012 and those relating to teaching practice of secondary TALIS 2013, trying to find out the consistencies and discrepancies between the results of both, considering that these two evaluations should show certain coherence between the results obtained by students and teacher ratings. The descriptive analysis carried out taking the overall scores on both evaluations show obvious discrepancies, as countries occupying the top positions in the results of students in PISA are located in the last places in teaching practice of teachers. To go deeper into this aim data from TALIS-PISA link have been used, where it is assumed that more intense relationships should be produced as there is a direct link between students and teachers evaluated. The analysis also show the lack of the expected coherence. These results lead to reflect on the possible underlying causes and so it is proposed the need for a coordinated design of both evaluation processes.

Author Biographies

Mª José Fernández-Díaz, Universidad Complutense de Madrid

Decana de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid y Profesora del Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación, acreditada para catedrática. Sus principales áreas de especialización son: metodología de investigación, evaluación y medida en educación, dirección y liderazgo, formación de profesores  y calidad y evaluación de centros, profesores y programas educativos. Ha dirigido varios proyectos I+D+i y participado en la evaluación de otros para el Ministerio de Economía y Competitividad y varias agencias, entre ellas la ANEP. Ha sido evaluadora externa de la Agencia de Calidad, Acreditación y Prospectiva de las Universidades de Madrid y Presidenta del Comité de Calidad de la Educación de la Asociación Española de la Calidad (AEC). Colabora con universidades extranjeras y otros organismos internacionales.

Jesús Miguel Rodríguez-Mantilla, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Educación, Licenciado en Psicopedagogía y Diplomado en Magisterio de Educación Primaria por la Universidad Complutense de Madrid, es profesor de Métodos de Investigación en la Universidad Complutense de Madrid, en la Universidad Camilo José Cela . Sus últimos trabajos y publicaciones se enmarcan en el estudio del síndrome de Burnout, Evaluación de Competencias docentes, Clima escolar y en el análisis de la Calidad de las instituciones educativas.

Angélica Martínez-Zarzuelo, Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación por la Universidad Complutense de Madrid. Licenciada en Matemáticas por la Universidad de Valladolid, con Máster Universitario en Investigación Matemática por la Universidad Complutense de Madrid. Con experiencia en evaluaciones externas nacionales e internacionales del sistema educativo en sus diferentes fases: muestreo, aplicación, seguimiento, codificación, análisis de datos y realización de informes, en el marco del Instituto Nacional de Evaluación Educativa.

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Published

2016-07-08

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