Evaluation of an environmental education proposal between the University and a conservation organisation. Let’s help the Montagu’s harrier!

Authors

  • Rosa Ortiz de Santos Universidad de Valladolid
  • Noelia Santamaría-Cárdaba Universidad de Valladolid
  • María Antonia López Luengo Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.7203/dces.40.16074

Keywords:

Service-Learning, Environmental Education, critical thinking, biodiversity, rural school

Abstract

Service-learning is an effective way of connecting academic practices to society. This contribution presents an educational experience that was developed in the framework of an awareness-raising campaign on the conservation of Montagu’s harrier. The Spanish Ornithological Society (SEO/BirdLife), the Faculty of Education of Segovia at the University of Valladolid, the Provincial Council of Segovia and several rural schools collaborated in this project. The aim of the article is to evaluate the performance of this experience designed by students of the Degree in Primary Education. To do this, a questionnaire was designed for the six professionals who implemented the proposal between 2016 and 2018. The results, organized into four categories of analysis, show that the service-learning experience has worked adequately since, in addition to having an unquestionable formative value for the students involved, it has responded to the needs of the awareness campaign, which aims to generate citizens committed to their environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa Ortiz de Santos, Universidad de Valladolid

Graduada en Magisterio de Educación Primaria y titulada en el máster de Investigación en Ciencias Sociales. Doctoranda en el programa de doctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación y contratada predoctoral FPU en el Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación de Segovia (Universidad de Valladolid, España). Sus líneas de investigación se centran en la renovación pedagógica, la historia de la educación y la educación democrática.

Noelia Santamaría-Cárdaba, Universidad de Valladolid

Graduada en Educación Primaria por la especialidad de Entorno, Naturaleza y Sociedad y titulada en el Máster de investigación en ciencias sociales. Educación, comunicación audiovisual, economía y empresa por la Universidad de Valladolid. Doctoranda en el Programa de Doctorado en Investigación Transdisciplinar en Educación y contratada predoctoral FPU en el Departamento de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación (Universidad de Valladolid, España). Sus líneas de investigación son: Educación para el desarrollo, Renovación pedagógica y Educación para la paz y la igualdad.

María Antonia López Luengo, Universidad de Valladolid

Doctora en CC de la Educación por la Universidad de Valladolid, Licenciada en CC Biológicas, especialidad Biología Ambiental por la Universidad Autónoma de Madrid. En la actualidad Profesor Colaborador en la Universidad de Valladolid, en la Facultad de Educación de Segovia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y de la Matemática. Líneas de investigación: Pensamiento docente; Formación inicial de formadores; Educación ambiental; Integración de STEM en Educación; Evaluación Formativa y Compartida en Educación Superior.

Published

2021-07-02

How to Cite

Ortiz de Santos, R., Santamaría-Cárdaba, N., & López Luengo, M. A. (2021). Evaluation of an environmental education proposal between the University and a conservation organisation. Let’s help the Montagu’s harrier!. Didáctica De Las Ciencias Experimentales Y Sociales, (40), 117–132. https://doi.org/10.7203/dces.40.16074
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    763
  • Artículo con datos de autor (Español)
    0
  • PDF (Español)
    550

Issue

Section

Educación Ambiental

Metrics

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.