Discourses and Censorship Practices on Hollywood Cinema in Spain During the 50’s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27393

Keywords:

cinema, Censorship, Hollywood, Francoism

Abstract

Cinema was one of the main entertainments in the lives of Spaniards during the first half of the Franco regime, and among all the film productions available, the American one was undoubtedly the most popular. For this reason, Francoist authorities always paid special attention to Hollywood films, which showed ways of life far removed from the social project that the Regime wanted to establish. It therefore seems interesting to explore this censor discourse that shaped the ideology of films in this key decade of Francoism, the 1950s, and to investigate the construction of the discourses elaborated by the Classification and Censorship Boards and their practices on the most successful American films of the time. We attempt here to offer a study of the text and the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

M.ª Carmen Cánovas Ortega, Universidad Autónoma de Madrid

Doctora en Historia Contemporánea. Líneas de investigación: Franquismo, cine y género.

References

Álvarez Rodrigo, Álvaro (2022). Fisuras En El Firmamento. El desafío de las estrellas de cine al ideal de feminidad del primer franquismo. Valencia: Universitat de Valencia. Servei de Publicacions.

Ávila, Alejandro (1997). La censura del doblaje cinematográfico en España. Barcelona: CIMS.

Ballester Casado, Ana (2001). Traducción y nacionalismo: la recepción del cine americano en España a través del doblaje: (1928-1948). Granada: Comares.

Black, Gregory (1999). La cruzada contra el cine (1940-1975). (1999). Madrid: Cambridge University Press.

Bosch, Aurora y Del Rincón, M.ª Fernanda (2000). “Dreams in a Dictatorship. Hollywood and Franco´s Spain, 1939-1956”. En Wagneleitner, Reinghold y Tyler May, Elaine (eds.), Here, there and everywhere. The foreign Politics of American Popular Culture. London: University Press of New England, pp. 100-116.

Camporesi, Valeria (1993). Para grandes y para chicos. Un cine para los españoles, 1940- 1990. Madrid: Turfan.

Camporesi, Valeria (2001). “Historias lejanas. Lecturas de “Lo que el viento se llevó” en la España franquista”, Historia Contemporánea, n.º 22, pp. 67-80.

Caparrós Lera, José María (1997a). Cien películas sobre Historia Contemporánea. Madrid: Alianza.

Caparrós Lera, José María (1997b). “Análisis crítico del cine argumental”, Historia Antropología y Fuentes orales: Voz e imagen, n.º 18. Barcelona: Arxiu Històric de la Ciutat y Universitat de Barcelona, pp. 89-102.

Diez Puertas, Emeterio (2002). El montaje del franquismo. La política cinematográfica de las fuerzas sublevadas. Barcelona: Laertes.

Acción Católica Española (1959). Ecclesia: Órgano de la Dirección Central de Acción Católica Española, n.º 944. Madrid: Acción Católica Española.

Acción Católica Española (1960). Ecclesia: Órgano de la Dirección Central de Acción Católica Española, n.º 975. Madrid: Acción Católica Española.

“Expediente de censura cinematográfica, Vértigo, de entre los muertos”.  AGA 36/3684, n.º 18.540.

“Expediente de censura cinematográfica, La gata sobre el tejado de zinc”.  AGA 36/3695, n.º 18.784.

Ferró, Marc (1968). La Grande Guerre, 1914-1918, París: Gallimard.

Ferró, Marc (1995). Historia Contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.

García Carrión, Marta (2013). Por un cine patrio: cultura cinematográfica y nacionalismo español (1926-1936). Valencia: Publicacions de la Universitat de València.

González Ballesteros, Teodoro (1981). Aspectos jurídicos de la censura cinematográfica en España: con especial referencia al periodo 1936-1977. Madrid: Ed. Complutense.

Gubern, Roman y Font, Domenech (1975). Un cine para el cadalso. 40 años de censura cinematográfica en España. Barcelona: Euros.

Gutierrez Lanza, Camino (2000). Traducción y censura de textos cinematográficos en la España de Franco: doblaje y subtitulado inglés-español (1951-1975). León: Universidad de León.

Hueso, Ángel Luis (1983). El cine y la historia del s. XX. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Hueso, Ángel Luis (1998). El cine y el s. XX. Barcelona: Ariel.

Labanyi, Jo (2002a). “El cine y la mediación de la vida cotidiana en la España de los años 40 y 50.” Pandora: revue d'etudes hispaniques, n.º 2, pp. 253-262.

Labanyi, Jo (2002 b). “Historia y mujer en el cine del primer franquismo”, Secuencias: Revista de historia del cine, n.º 15, pp. 42-59.

Labanyi, Jo (2005). “El cine como lugar de la memoria en peliculas. novelas y autobiografías de los años setenta hasta el presente”. En Winter y Resina (Eds.) Casa encantada. Lugares de memoria en la España constitucional (1978-2004). Madrid: Editorial Vervuert, pp. 157-171.

León Aguinaga, Pablo (2010). Sospechosos habituales. El cine norteamericano, Estados Unidos y la España franquista, 1939-1960. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Monterde, José Enrique (1999). “Historia y Cine. Notas introductorias”. Cuadernos de la Academia, n.º 6, pp. 7-21.

Neuschäfer, Hans-Jörg (1994). Adiós a la España eterna: la dialéctica de la censura: novela, teatro y cine bajo el franquismo. Barcelona: Anthropos Editorial.

Ortiz Muñoz, Francisco (1946). Criterio y normas morales de Censura cinematográfica. Conferencia pronunciada en el Salón de Actos del Consejo Superior de Investigaciones Científicas el día 21 de junio de 1946. Madrid: Magisterio español.

Paz, María Antonia y Montero, Julio (2012). Lo que el viento no se llevó. El cine en la memoria de los españoles. Madrid: Rialp.

Pío xi [1943] (1936). Encíclica Vigilanti Cura. Santiago de Chile: Splendor. Disponible en https://obtienearchivo.bcn.cl/obtienearchivo?id=documentos/10221.1/54555/1/208214.pdf [Fecha de consulta: 3 de enero de 2023].

Rincón, Aintzane (2014). Representaciones de género en el cine español (1939-1982): figuras y fisuras. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico.

Vandaele, Jeroen (2015). Estados de gracia. Billy Wilder y la censura franquista. (1946-1975). Leiden, Boston:  Brill. Rodopi.

Viadero Carral, Gabriela (2016). El cine al servicio de la Nación (1939-1975), Madrid: Marcial Pons.

Published

2023-12-29

How to Cite

Cánovas Ortega, M. C. (2023). Discourses and Censorship Practices on Hollywood Cinema in Spain During the 50’s. Diablotexto Digital, 14, 355–375. https://doi.org/10.7203/diablotexto.14.27393
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    188
  • PDF (Español)
    72

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.