“La alegre libertad en la catástrofe”: Tensions between language and truth in Spanish young poets (2011-2018)
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.11.12286Keywords:
Spanish young poets, truth, language, experimentation, 21st centuryAbstract
In the last years, many books of poems on an avant-garde line have been published, characterised by language experimentation and written by young authors. However, the attention of the critics, especially from a comparative perspective, has been just occasional. Therefore, the current paper aims to study the aesthetic affinities around the relationship between “language” and “truth” that is shown in these books of poems. Ultimately, the paper’s approach updates the influential discussion about poetry as knowledge or as communication, which set the literary scene of the last century, and adapts it to a new metatextual register. To achieve this goal, texts by Cristian Piné, Ángela Segovia, Unai Velasco, Berta García Faet, Arantxa Romero, Gema Palacios, Álvaro Guijarro, Bibiana Collado, Lucía Boscá or Lola Nieto have been selected and analysed. They are all younger than 35 years old, new novísimos for the 21st century, linked by their linguistic consciousness and reformation willingness, since they do not adhere to any group nor label.
Downloads
References
Bagué Quílez, Luis y Santamaría, Alberto, eds. (2013). Malos tiempos para la épica. Última poesía española (2001-2012). Madrid: Visor Libros.
Bagué Quílez, Luis (2015). “Un yo ‘en off’: políticas del sujeto en la poesía reciente”. Sánchez, Remedios, ed. Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Madrid: Akal: 369-381.
Barthes, Roland (1957). Mythologies. Editions du Seuil: París.
Batlló, José, ed. (1968). Antología de la nueva poesía española. Madrid: Ciencia Nueva (El Bardo).
Batlló, José, ed. (1974). Poetas españoles postcontemporáneos. Barcelona: El Bardo.
Boscá, Lucía (2014). Ruidos. San Sebastián de los Reyes, Madrid: Ayuntamiento de San Sebastián de los Reyes.
Cantos Aparicio, Marcos (2014). El problema de la revelación de Dios desde una filosofía primera en X. Zubiri. Fundamentación, índole y maximidad. Madrid: Ediciones Universidad San Dámaso.
Castellet, José María, ed. (1970). Nueve novísimos poetas españoles. Barcelona: Barral.
Collado, Bibiana (2013). Como si nunca antes. Valencia: Pre-Textos.
Deleuze, Gilles (1997). Crítica y clínica, traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama.
Floriano, Miguel y Rivero Machina, Antonio, eds. (2016). Nacer en otro tiempo. Antología de la joven poesía española, prólogo de Álvaro Valverde. Sevilla: Renacimiento.
Foucault, Michel (1968). Las palabras y las cosas: una arqueología de las ciencias humanas, traducción de Elsa Cecilia Frost. México, D.F.: Siglo XXI Editores.
García, Miguel Ángel, ed. (2018). El canon del compromiso en la poesía española contemporánea. Antologías y poemas. Madrid: Visor Libros.
García Faet, Berta (2015). La edad de merecer. Córdoba: La Bella Varsovia.
García Lorca, Federico (1976). Poeta en Nueva York. Barcelona: Lumen.
Guijarro, Álvaro (2017). Siglo XXIII. Sevilla: La Isla de Siltolá.
Hachemi Guerrero, Munir (2018). “Poesía posthumana”. Revista de Letras, 19-02-2018: http://revistadeletras.net/cristian-pine-poesia-post-humana/
Heidegger, Martin (1996). Caminos de bosque, versión de Helena Cortés y Arturo Leyte. Madrid: Alianza.
Iravedra, Araceli, ed. (2015). Hacia la democracia. La nueva poesía (1968-2000). Madrid: Visor Libros.
Lanz, Juan José (1993). Introducción al estudio de la generación poética española de 1968, tesis doctoral dirigida por Sabina de la Cruz García. Madrid: Universidad Complutense de Madrid: http://eprints.ucm.es/3320/1/T18610.pdf
Lanz, Juan José (2009). Conocimiento y comunicación: textos para una polémica poética en el medio siglo (1950-1963). Palma de Mallorca: Edicions UIB.
Longás Miguel, Ángel (2010). El grado de doctor: entre la ciencia y la virtud. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
López Fernández, Álvaro y Molina Gil, Raúl (2016). “Reseña de Segovia, Ángela (2013), De paso a la ya tan, Madrid, ÁRTEse quien pueda, 89 pp”. Cuadernos de Aleph, nº 8: http://cuadernosdealeph.com/pdfs/2016/17.pdf
Luna, Luis (2017). “Epílogo”. Romero, Arantxa. Plétora. Colmenar Viejo, Madrid: Amargord Ediciones: 53-57.
Maillard, Chantal (2004). Matar a Platón; seguido de Escribir. Barcelona: Tusquets.
Maillard, Chantal (2007). Hilos; seguido de Cual. Barcelona: Tusquets.
Miguel, Luna, ed. (2011). Tenían veinte años y estaban locos. Córdoba: La Bella Varsovia.
Moga, Eduardo (2015). “Los habitantes del río”. Quimera: Revista de literatura, nº 377: 66.
Molina Gil, Raúl, ed. (2015). No sé si no en la herida. Antología de poetas líquidos. Barcelona: Megustaescribir.
Mora, Vicente Luis (2016). El sujeto boscoso: tipologías subjetivas de la poesía española contemporánea entre el espejo y la notredad (1978-2015). Madrid: Iberoamericana / Frankfurt am Main: Vervuert.
Morante, José Luis (2016). Re-generación: antología de poesía española (2000-2015). Granada: Valparaíso Ediciones.
Naval, María Ángeles (2010). “Historia e historia literaria en la poesía del realismo posmoderno”. Naval, María Ángeles, ed. Poesía española contemporánea. Madrid: Visor Libros: 119-143.
Nieto, Lola (2015). “Entrevistas. Lola Nieto”. Psychonauts: http://psychonauts.es/lola-nieto/
Nieto, Lola (2016). Tuscumbia. Madrid: Harpo Libros.
Nietzsche, Friedrich (2003). Más allá del bien y del mal, traducción y notas de Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza.
Ory, Carlos Edmundo de (1970). Carlos Edmundo de Ory. Poesía 1945-1969, edición de Félix Grande. Barcelona: Edhasa.
Palacios, Gema (2014). Compañeros del crimen. Madrid: Ediciones Paralelo.
Panero, Leopoldo María (2008). Escribir como escupir. Madrid: Calambur.
Peral Vega, Emilio (2015). “Introducción”. Mayorga, Juan. Hamelin; La tortuga de Darwin, edición de Emilio Peral Vega. Madrid: Cátedra: 9-107.
Piné, Cristian (2012). Mecánica del canto, prólogo de Álvaro López Fernández. Colmenar Viejo, Madrid: Amargord Ediciones.
Piné, Cristian (2014). Al envés de la voz. Zúrich: LUMA Foundation
Piné, Cristian (2017). Asilo, prólogo de Ángela Segovia. Madrid: Ediciones Paralelo.
Prieto de Paula, Ángel L. (2010). “Acordes del desconcierto: encrucijadas de la poesía española actual”. Naval, María Ángeles, ed. Poesía española contemporánea. Madrid: Visor Libros: 17-37.
Quevedo, Francisco de (1982). Antología poética. Francisco de Quevedo, selección y prólogo de Jorge Luis Borges. Madrid: Alianza.
Romero, Arantxa (2017). Plétora, epílogo de Luis Luna. Colmenar Viejo, Madrid: Amargord Ediciones.
Sánchez, Remedios (2015). “Presentación”. Sánchez, Remedios, ed. Palabra heredada en el tiempo. Tendencias y estéticas en la poesía española contemporánea (1980-2015). Madrid: Akal: 5-7.
Santamaría, Alberto (2017). “La imagen en el poema. Una proyección cartográfica de la poesía española reciente”. Versants. Revista suiza de literaturas románticas, nº 64, vol. 3: 67-79: http://dx.doi.org/10.22015/V.RSLR/64.3.8
Segovia, Ángela (2016). La curva se volvió barricada. Segovia: La Uña Rota.
Segovia, Ángela (2017). “Espejeos de a(í)s(i)lo”. Piné, Cristian. Asilo. Madrid: Ediciones Paralelo: 7-10.
Simón Partal, Alejandro (2012). Nódulo Noir. Sevilla: Renacimiento.
Velasco, Unai (2014). El silencio de las bestias. Córdoba: La Bella Varsovia.
VV.AA (2017). Voz vértebra. Antología de poesía futura. Barcelona: Kriller71.
Zizek, Slavoj (2006). Visión de paralaje, traducción de Marcos Mayer. Buenos Aires [etc.]: Fondo de Cultura Económica.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1838
-
Artículo (Español)816
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.