Performative construction of authority: Network of senses in Videla's public appearances, images and representations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.15.15748

Keywords:

Repressor, Representation, Performativity, Theatricality, Videla .

Abstract

This article makes an approach to the representations of the figure of Jorge Rafael Videla from the analysis of emblematic images that are significant for their high degree of performativity. I am interested in detecting relationships between the images produced or reproduced in the media and those constructed in the artistic field, in order to address the broad problem of representations of repressors. The concepts of “performativity” and “theatricality” constitute part of the theoretical framework and are also tools of analysis. I will therefore focus on the analysis of Videla's public interventions in three press conferences and two photographs that are paradigmatic for different reasons. And, since the theatre is the place of representation par excellence, I will then study Vidé/la muerte móvil (2016, by Vicente Muleiro, directed by Norman Briski), a play in which the construction of the figure of the dictator enlightens the problem of representations of repressors without evading the "putting into body" of the main character that refers to Videla. The general question that interests me is what elements have been theatricalised over the years for the construction of the figure of the dictator and what significance they have had.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lorena Verzero, CONICET-UBA

Investigadora Adjunta de CONICET (Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas), Profesora de la UBA (Universidad de Buenos Aires).

References

Canelo, Paula. “La legitimación del Proceso de Reorganización Nacional y la construcción de la amenaza en el discurso militar. Argentina, 1976-1981”. Sociohistórica. Cuadernos del CISH 9/10 (2001). Buenos Aires: Al Margen / Centro de Investigaciones Sociohistóricas, Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de La Plata: 103-134. 

Canelo, Paula (2020). “La dinámica política del Proceso de Reorganización Nacional (Argentina, 1976-1983)”. Franco, Marina y Ramírez, Hernán (eds.) Dictaduras del Cono Sur. Problemas generales y casos nacionales. Rio de Janeiro-São Paulo: Civilização Brasileira. En prensa.

De la Puente, Maximiliano (2017). Nombrar el horror desde el teatro. Análisis de las representaciones teatrales sobre el terrorismo de Estado en Argentina en el periodo 1995-2010. Tesis de Doctorado. Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Inédita. 

Del Campo, Alicia (2004). Teatralidades de la memoria: rituales de reconciliación en el Chile de la transición. Santiago de Chile: Mosquito Comunicaciones.

Diéguez, Ileana (2007). Escenarios liminales. Teatralidades, performances y política. Buenos Aires: Atuel.

Diéguez, Ileana. “Escenarios y teatralidades liminales: prácticas artísticas y socio-estéticas”. Archivo virtual de Artes Escénicas, Universidad de Castilla La Mancha (2009).

Diz, María Luisa (2017). “Teatro x la Identidad: un escenario para las luchas por la configuración de sentidos sobre la apropiación de menores y la restitución de la identidad”. Tesis de Doctorado. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. Inédita. 

Evreinov, Nicolás (1963[1927]). El teatro en la vida. Santiago de Chile: Ercilla.

Feld, Claudia y Salvi, Valentina (eds.) (2019). Las voces de la represión. Declaración de perpetradores de la dictadura argentina. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Franco, Marina (2002). “La “campaña antiargentina”: la prensa, el discurso militar y la construcción de consenso”. Casali de Babot, Judith y Grillo, María Victoria (eds.). Derecha, fascismo y antifascismo en Europa y Argentina. Tucumán: Universidad de Tucumán: 195-225. 

Geirola, Gustavo (2000). Teatralidad y experiencia política en América Latina (1957-1977). Irvine, California: Gestos.

Gilbert, Abel y Vitagliano, Miguel (1998). El terror y la gloria. La vida, el fútbol y la política en la Argentina del Mundial 78. Buenos Aires: Norma.

Gilbert, Abel (2019). Satisfaction en la Esma: música y sonido durante la última dictadura. Tesis de acceso a Doctorado. Facultad de Periodismo y Comunicación social, Universidad Nacional de La Plata. Inédita.

Novaro, Marcos y Palermo, Vicente (2003). Historia argentina. La dictadura militar 1976-1983: del golpe de Estado a la restauración democrática. Buenos Aires: Paidós.

Pérez, Mariana Eva (2020). Entre el duelo inconcluso y el reconocimiento espectral: representaciones de la desaparición en la dramaturgia argentina (2002-2015). Buenos Aires: Paidós. En prensa.

Prieto Stambaugh, Antonio (2009). “¡Lucha libre! Actuaciones de teatralidad y performance”. Adame, Domingo (ed.). Actualidad de las artes escénicas. Perspectiva latinoamericana. México: Facultad de Teatro de la Universidad Veracruzana: 116-143.

Reato, Ceferino (2016). Disposición final. La confesión de Videla sobre los desaparecidos. Buenos Aires: Sudamericana.

Salvi, Valentina. “’Entelequia’, ‘enmascaramiento’ y ‘disimulo’. Las últimas declaraciones de Videla sobre los desaparecidos (1998-2012)”. Rúbrica contemporánea 5, 9 (2016): 103-172.

Seoane, María y Muleiro, Vicente (2001). El dictador. La historia secreta y pública de Jorge Rafael Videla. Buenos Aires: Sudamericana.

Sosa, Cecilia (2014). Queering acts of mourning in the aftermath of Argentina’s dictatorship. The performances of blood. London: Tamesis.

Verzero, Lorena. “Testimonio, ficción y (re)presentación: la escena como espacio para la reparación del daño”. Boca de sapo. Revista de arte, literatura y pensamiento VI, 5 (2010): 34-39. 

Verzero, Lorena. “Los hijos de la dictadura: construir la historia con ojos de niño”. Taller de Letras 49 (2011): 205-217. 

Verzero, Lorena (2017). “Tránsitos e intercambios del teatro sobre memorias de las dictaduras en el Cono Sur”. Fukelman, María et al. (eds.). Teatro Independiente. Memoria y actualidad. Buenos Aires: Ediciones del CCC: 197-214.

Verzero, Lorena (2019). “Cuerpos sobre cuerpos: Políticas de construcción de la historia reciente en el teatro argentino”. Opazo, Cristián y Blanco, Fernando (eds.). Actores, demandas, intersecciones: debates críticos en el Cono Sur. Santiago de Chile/Washington: Cuarto Propio y Southern Cone Studies Section (LASA). En prensa.

Verzero, Lorena y Pietsie, Feenstra (2020). Las prácticas artísticas y las ciudades performativas: Buenos Aires, Berlín, Madrid. Buenos Aires: CLACSO-IIGG. En prensa.

Vidal, Hernán. “Teatralidad social y modelo cultural argentino: el Teatro Abierto de 1981”. Gestos 19 (1995): 13-39. 

Werth, Brenda (2010). Theatre, Performance and Memory Politics in Argentina. New York: Palgrave.

Published

2020-07-31

How to Cite

Verzero, L. (2020). Performative construction of authority: Network of senses in Videla’s public appearances, images and representations. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (15), 217–241. https://doi.org/10.7203/KAM.15.15748
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    811
  • Artículo (Español)
    511

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.