Oblique glances: children, landscape and interrupted communities in the cinema of Dominga Sotomayor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.16.17527

Keywords:

Chilean cinema, intimacy, youth, landscape

Abstract

In De jueves a domingo (2012), Mar (2014) and Tarde para morir joven (2018), Dominga Sotomayor explores the intimacy of a family, a couple and a community. In these approaches, intimacy establishes varying degrees of tension with the outside and the public. These oscillations highlight one of the most frequent and repeatedly studied characteristics of contemporary Chilean cinema: the transformation of intimacy into the locus where the conflicts of the past and the present are indirectly projected. This article considers the way in which Sotomayor's cinema is inscribed in the current panorama of Chilean cinema and, through it, in its socio-political scenario. It aims at doing so analyzing three interrelated problems: the narrative and sensitive forms of representation, their articulation from the narrative, spatial and sensorial positions of the young and the construction of landscape through the interaction between natural environments and subjects that occupy and move through them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariano Sebastian Veliz, Instituto de Artes del Espectáculo

Mariano Veliz es Doctor en Historia y Teóría de las Artes, Magister en Análisis del Discurso y Licenciado en Artes Combinadas por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. 

Mercedes Alonso, Instituto de Artes del Espectáculo

Mercedes Alonso es Licenciada y Profesora en Letras (UBA). Se desempeña como docente de Literatura en diversos niveles educativos y en la cátedra Géneros y Estilos Audiovisuales de la Licenciatura en Artes Audiovisuales de la UNA 

Mariela Staude, Universidad Nacional de las Artes-Instituto de Artes del Espectáculo

Mariela Staude es Magister en Análisis del Discurso por la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Licenciada y Profesora en Artes Combinadas (UBA). Diplomada en Gestión Cultural, Patrimonio y Turismo Sustentable por la Fundación Ortega y Gasset (adscripto a la Universidad Complutense de Madrid). Es docente universitaria. Actualmente se desempeña como Titular de cátedras de las materias: Artes Combinadas y Antropología y Sociología de la Cultura (UMSA) y como Jefa de trabajos prácticos en Géneros y Estilos Audiovisuales I y II. 

References

Andermann, Jens. “Paisaje: Imagen, entorno, ensamble”.  Orbis Tertius 13-14 (2008).  

Aumont, Jacques (1997). El ojo interminable. Barcelona: Paidós.

Barraza, Vania (2018). El cine en Chile (2005-2015). Políticas y poéticas del nuevo siglo. Santiago: Cuarto propio. 

Cavallo, Ascanio, Douzet, Pablo, Rodríguez, Cecilia (2007). Huérfanos y perdidos. Relectura del cine chileno de la transición 1990-1999. Santiago: Uqbar. 

Contreras Delgado, Camilo. “Pensar el paisaje. Explorando un concepto geográfico”. Trayectorias 17 (2005). 

Corro Pemjean, Pablo (2012). Retóricas del cine chileno. Ensayos con el realismo. Santiago: Cuarto propio. 

Corro Pemjean, Pablo. “Tarde para morir joven”, laFuga 22 (2019). 

Dufays, Sophie (2014). El niño en el cine argentino de la postdictadura (1983-2008). Alegoría y nostalgia. Sufolk y Rochester: Boydell & Brewer.

Dufays, Sophie (2016). Infancia y melancolía en el cine argentino, de La ciénaga a La rabia. Buenos Aires: Biblos.

de los Ríos Escobar, Valeria. “Cine chileno contemporáneo: cartografía provisoria para un campo en expansión”. Icónica (2018). 

Marzo, Jorge Luis (2010). La memoria administrada.  Buenos Aires: Akal

Saavedra Cerda, Carlos (2013). Intimidades desencantadas. La poética cinematográfica del dos mil. Santiago: Cuarto propio. 

Silvestri, Graciela (2011). El lugar común. Buenos Aires: Edhasa

Sotomayor, Dominga. “Documentando una realidad provocada”. laFuga 1 (2005). 

Sotomayor, Dominga (2012). De jueves a domingo. Chile, Holanda: Forastero, Cinestación, Circe Films. 

Sotomayor, Dominga (2014). Mar. Argentina, Chile: Cinestación, Frutacine. 

Sotomayor, Dominga (2018). Tarde para morir joven. Chile, Brasil, Argentina, Holanda, Qatar: Cinestación, RT Features, Rude Cine, Circe Films.   

Urrutia, Carolina (2013). Un cine centrífugo. Ficciones chilenas 2005-2010. Santiago: Cuarto propio. 

Urrutia, Carolina. “Mar”. laFuga 17 (2015). 

Published

2020-12-31

How to Cite

Veliz, M. S., Alonso, M., & Staude, M. (2020). Oblique glances: children, landscape and interrupted communities in the cinema of Dominga Sotomayor. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (16), 559–575. https://doi.org/10.7203/KAM.16.17527
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    520
  • Artículo PDF (Español)
    337

Issue

Section

Miscellany: topics, poetics and issues of contemporary culture

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.