Cuir Pedagogy, Post-pornographic Performance and Interferences: “jugaron a probar” by val flores and Fernanda Guaglianone

Authors

  • Thérèse Courau Université Toulouse II Jean Jaurès

DOI:

https://doi.org/10.7203/KAM.19.19011

Keywords:

val flores, post-pornography, queer cuir pedagogy, artistic activism, performance, feminism

Abstract

In this article I propose to think about the performance “Jugaron a probar” (2016) by the Argentinian queer lesbian theoretician, writer and activist val flores from the notion of interference. The hypothesis is that this performance opens up a field of interferences: a space in which discourses, figurations and gazes come into conflict and in which the enunciability, visibility, intelligibility and teachability of certain queer and lesbian bodies, pleasures and identities are disputed. Interferences – between dissonant media layers – that open a productive gap where the dominant system of sex-gender-sexuality is negotiated, denatured and rehistoricized, offering the participants of the performance and the viewers of the video recording, options to suspend sex-gender normalization processes. I will distinguish three levels to work on this hypothesis and explore the political-pedagogical scope of these interferences: the regimes of in/visibility of sexuality that stress performance, the figurations of lesbianism explored, and, finally, the disputed sexual scripts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thérèse Courau, Université Toulouse II Jean Jaurès

Maîtresse de Conférences en el Departamento de Estudios Hispánicos e Hispanoamericanos de la Universidad de Toulouse II Jean Jaurès (Francia)

References

“Aberrantes frases al aire de dos periodistas tras el #MiércolesNegro”. TodaNoticia (27 de octubre 2016): 

Bourcier, Sam (2001-2006). Queer Zones. Politiques des identités sexuelles, des représentations et des savoirs. Paris: Éditions Amsterdam. 

Bourcier, Sam (2017) Homo Inc.orporated. Le triangle et la licorne qui pète. Paris : Cambourakis.

Butler, Judith (2007). El género en disputa. Madrid: Paidós.

Courau, Thérèse (2014). “El cuerpo: ¿con o sin órganos? Sentido y contrasentido del diálogo entre la filosofía y la literatura feminista”. Torras, Meri et Palaisi, Marie-Agnès (eds.). El cuerpo en juego, Cartografía conceptual y representaciones en las producciones culturales latinoamericanas. Paris: Mare & Martin: 107-121.

Courau, Thérèse “Politique identitaire et poétique des corps lesbiens : valeria flores et l’artivisme cuir”. Iberic@l No 13 (2018): s. p. 

Courau, Thérèse “Questionner la normalisation sexo-générique : l’activisme artistique de valeria flores”. Crisol N° 12 (2020): s. p. 

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (1978). Kafka. Por una literatura menor. México: Ediciones Era.

Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pre-textos.

Delgado, Hugo y Rodríguez, Maximiliano. “Ruta 840”. Radio Salta (20 de octubre de 2016).

flores, val. “Sobre penes, dildos y orgános. Un ejercicio perverso para pensar la educación sexual”. Trabajo presentado en el II Coloquio Interdisciplinario “Educación, sexualidades y relaciones de género. Investigaciones y experiencias”. Universidad de Buenos Aires (2007): 

flores, val. (2013). interruqciones. ensayos de poética activista. escritura, política, pedagogía. Neuquén: La Mondonga Dark.

flores, val y tron, fabi (comp.) (2013). Chonguitas. Masculinidades de niñas. Neuquén: La Mondonga Dark.

flores, val y Gutiérrez, Laura (2015). La sangre del pueblo (también) es lesbiana: la experiencia político-artística de Lesbianas en Resistencia (1995-1997), Fanzine.

flores, val. “ESI: Esa Sexualidad Ingobernable. El reto de des-heterosexualizar la pedagogía”. III Jornadas Interdisciplinarias de Géneros y Disidencia Sexual. Mesa “La escuela como productora de identidad: desafíos de una educación sexual integral no heteronormada”. Buenos Aires (27 de mayo de 2015).

flores, val. “Saberes desbiografiados para una ars disidentes”. Revista Argentina de Humanidades y Ciencias Sociales Vol. 14 No 2 (2016): s. p. 

flores, val. “¿Educar al porno o pornificar la educación? Una experiencia para des-pensar las relaciones entre ESI y pornografía”. Taller Facultad de Filosofía y Humanidades de la Universidad Nacional de Córdoba (6, 7 y 8 de abril 2016).

flores, val. “10 lecciones para un deseo”. Performance Escuela Superior Integral de Teatro Roberto Arlt. Universidad Provincial de Córdoba (octubre 2016).

flores, val. “sexo (en) público”. Acción performática Museo Provincial de Bellas Artes Emilio Pettoruti. La Plata (4 de julio 2019). 

flores, val. “¿Es la práctica pedagógica una práctica sexual? Umbrales de la imaginación teórica y erótica”. Revista Descentrada Vol. 3 Nº 1 (marzo-agosto 2019): s. p.

 flores, val. “Ensayos de imaginación pedagógica: ¿cómo hacer de la ESI una práctica artística?”. Taller Secretaria de Extensión de la Facultad de Educación. Universidad Nacional de Cuyo (21, 22 y 23 de octubre 2019). 

flores, val. “Presentación performática de fanzines del taller Eróticas escriturales: experiencias sensibles para la disidencia pedagógica”. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación (FaHCE). Universidad Nacional de la Plata (31 de octubre de 2019). 

Foucault, Michel (1976). Histoire de la sexualité. Tome. I. Paris: Gallimard. 

Foucault, Michel (2001). “Sexe, pouvoir et politique de l’identité”. Dits et Écrits. Tome. II. Paris: Gallimard.

Halberstam, Jack (2008). Masculinidad Femenina. Madrid: Egales. 

Kosofsky Sedgwick, Eve (2008). Epistémologie du placard. Paris: Éditions Amsterdam.

Le Dœuff, Michèle (1989). L’étude et le rouet. Paris: Seuil.

Preciado, Paul B. (2002). Manifiesto contra-sexual. Prácticas subversivas de identidad sexual. Madrid: Opera Prima.

Rubin, Gayle (2010). Surveiller et jouir. Anthropologie politique du sexe. Paris, EPEL.

Soriano, Michèle. “Violence, érotisme, pornographie: technologies du genre dans les genres policier et érotique”. Lectures du genre N° 5 (2008): s. p. 

Valencia, Sayak. “Teoría transfeminista para el análisis de la violencia machista y la reconstrucción no-violenta del tejido social en el México contemporáneo”. Universitas Humanística No 78 (julio-diciembre 2014): 66-88.

Williams, Linda (1999). Hard Core. Power, Pleasure, & the “Frenzy of the Visible”. University of California Press. 

Wittig, Monique (2013). La pensée straight. Paris: Éditions Amsterdam.

Wittig, Monique (2019). Las guerrilleras, Buenos Aires: Hekht.

Published

2022-06-30

How to Cite

Courau, T. (2022). Cuir Pedagogy, Post-pornographic Performance and Interferences: “jugaron a probar” by val flores and Fernanda Guaglianone. Kamchatka. Revista De análisis Cultural., (19), 163–185. https://doi.org/10.7203/KAM.19.19011
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1373
  • Artículo PDF (Español)
    683

Issue

Section

Dossier.Desposesión, postpornografía feminista de América Latina y España

Metrics

Similar Articles

<< < > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.