La heterodoxia en la poesía visual española del siglo XXI
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.4.4240Keywords:
poesía visual, compromiso ético, cultura de masas, incomunicación, alienaciónAbstract
Resumen: Toda vanguardia esconde un malestar y una rebeldía contra la realidad que aflige al individuo y que se vuelve objeto de crítica en las obras. En este sentido, tras aclarar a qué nos referimos cuando hablamos de poesía visual, analizaremos algunas obras que han aparecido por primera vez en 2014, interpretándolas como reacción contra la pérdida de valores de la sociedad postmoderna. La finalidad será demostrar que la poesía visual española del siglo XXI no ha renunciado a su heterodoxia, puesto que elige justamente este universo donde todo es rápido, fluido, superficial, complejo e inasible para seguir denunciando desde su interior la incomunicación y la alienación a la que nos han llevado el consumismo y la cultura de masas.
Palabras clave: poesía visual, compromiso ético, cultura de masas, incomunicación, alienación
Abstract: All Vanguards implies uneasiness and rebellion against the reality that afflicts the individual and that becomes object of criticism in the works. After clarifying what we mean when we speak of visual poetry, we will analyze some works that appeared in 2014, interpreting them as a reaction against the loss of values of postmodern society. We want to demonstrate that the Spanish visual poetry of the 21st century has not given up his heterodoxy, since it just chooses this universe where everything is fast, fluid, frivolous, complex and incomprehensible to denounce from inside the incommunication and the alienation caused by consumerism and mass culture.
Key Words: visual poetry, ethical commitment, mass culture, incommunication, alienation.
Downloads
References
Adorno, Theodor (2003). Obra completa. Madrid: Akal.
Asamblea General de las Naciones Unidas (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Paris.
Austin, John L. (1962). How to do Things with Words. Oxford: Oxford University Press.
Bajtín, Mijaíl (1986). Problemas de la poética de Dostoievski (1929). México D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Barthes, Roland (1953). Le degré zéro de l’écriture. Paris: Seuil.
Baudrillard, Jean (1981). Simulacres et Simulation. Paris: Galilée.
Bianchi, Marina (ed.) (junio 2014). Duende. Suplemento virtual de Quaderni Ibero Americani 9. <http://www.quaderniberoamericani.org/doc/09_NOTIZIARIO_QIA.pdf>.
Bianchi, Marina (2008). “Los artículos ‘a lo femenino’ de María de la Concepción Gimeno de Flaquer”. Bernard, Margherita; Chierichetti, Luisa; González de Sande, Mercedes; Rota, Ivana (eds.). Mujeres de papel / Papel de mujeres, actas del Seminario Internacional, 12 de diciembre de 2007. Bergamo: University Press - Sestante Edizioni: 21-49.
Canals, Xavier (1999). “No caduca. Una historia de la poesía visual catalana”, introducción a Poesía visual catalana [catálogo]. Barcelona: Centre d’art Santa Mónica.
Cózar, Rafael de. “Apuntes para una prehistoria de la vanguardia”. Tintas [Experimental, ed. de Raúl Díaz Rosales] n. extraordinario (2014): t. I, 3-30. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas/article/view/3879/4002>.
Cózar, Rafael de. “La experimentación con la palabra y su contexto histórico”. La manzana poética 34-35 (septiembre-noviembre 2013): 7-13. <https://es.scribd.com/doc/233307630/01-LaManzanaPoetica-34-35-Internet>.
Cózar, Rafael de. “Carlos Edmundo de Ory: el postismo y la vanguardia”. Ínsula 789 (septiembre 2012): 7-9.
Cózar, Rafael de (1991). Poesía e imagen. Sevilla: El Carro de la Nieve.
Debord, Guy (1967). La société du spectacle. Paris: Buchet-Chastel.
Díaz Rosales, Raúl (ed.) (2014a). Tintas. Experimental n. extraordinario, t. I Estudios. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas>.
Díaz Rosales, Raúl (ed.) (2014b). Tintas. Experimental n. extraordinario, t. II Creaciones. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas>.
Eco, Umberto (1979). Lector in fabula. Milano: Bompiani.
Eco, Umberto (1990). I limiti dell’interpretazione. Milano: Bompiani.
Fernández Serrato, Juan Carlos. “Textualidad y poesía experimental en la generación del 70”. Tintas [Experimental, ed. de Raúl Díaz Rosales] n. extraordinario (2014): t. I, 141-150. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas/article/view/3846/3981>.
Grice, Paul (1975). “Logic and Conversation”. Cole, Peter y Morgan, Jerry L. (eds.). Syntax and Semantics 3: Speech Acts. New York: Academic Press: 41-58.
Jameson, Fredric (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press.
Kristeva, Julia (1981). Semiótica 2 (1969). Madrid: Fundamentos.
Lotman, Jurij (1978). La estructura del texto artístico (1970). Madrid: Istmo.
McLuhan, Marshall (1968). War and Peace in the Global Village. New York: Bantam.
McLuhan, Marshall (1964). Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill.
Millán Domínguez, Blanca. “Visualidad y experimentación en la poesía de neovanguardia española”. Tintas [Experimental, ed. de Raúl Díaz Rosales] n. extraordinario (2014): t. I, 113-140. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas/article/view/3914/4047>.
Millán, Fernando y García Sánchez, Jesús (eds.) (1975). La escritura en libertad. Antología de la poesía experimental. Madrid: Alianza.
Orihuela, Antonio. “Ciclo cerrado: la poesía experimental en España (1964-2004)”. Tintas [Experimental, ed. de Raúl Díaz Rosales] n. extraordinario (2014): t. I, 57-111. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas/article/view/3854/3988>.
Orihuela, Antonio. “Antivanguardia y desencanto en la poesía experimental española”. La manzana poética 34-35 (septiembre-noviembre 2013): 55-60. <https://es.scribd.com/doc/233307630/01-LaManzanaPoetica-34-35-Internet>.
Ramírez, Juan Antonio (1997). Medios de masas e historia del arte. Madrid: Cátedra.
Real Academia Española. Diccionario de la lengua española. <http://lema.rae.es/drae/>.
Sartre, Jean-Paul (1948). Qu'est ce-que la littérature. Paris: Gallimard.
Searle, John (1969). Speech Acts. Cambridge: Cambridge University Press.
Sperber, Dan y Wilson, Deidre (1986). Relevance: Communication and Cognition. Oxford: Blackwell.
Urrutia, Jorge. “Poética con man(ual)”. La alegría de los naufragios. Revista de poesía 1-2 (1999): 135-136.
Vega Mansilla, Gustavo. “Poéticas tridimensionales (Espana 1970-1995)”. Tintas [Experimental, ed. de Raúl Díaz Rosales] n. extraordinario (2014): t. I, 151-166. <http://riviste.unimi.it/index.php/tintas/article/view/3892/4025>.
Vega, Gustavo. “Poéticas de creación visual”. Alga. Revista de literatura 54 (otoño 2005): s. p. <https://www.castelldefels.org/entitats/alga/54_centrales.htm>.
Williams, Raymond (1997). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract2861
-
Leer artículo (Español)1331
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.