De la historia a la histeria. 'Las teorías salvajes' de Pola Oloixarac
DOI:
https://doi.org/10.7203/KAM.7.6857Keywords:
Literatura hispanoamericana, estudios transatlánticos, mercado, crítica literaria económicaAbstract
Resumen
Pola Oloixarac se presenta como paradigma de un nuevo escenario histórico y epistemológico en la concepción, escritura y lectura de la literatura argentina actual. Así en en este artículo hacemos un recorrido de la "historia" a la "histeria" de su ficción: desde el análisis de la historia reciente argentina, hasta la construcción y recepción de la (auto)figuración de la autora. Al mismo tiempo abordamos la pugna crítica entre fuerzas de tasación literaria que oscilan entre la promoción mercadotécnica y el aval de la doxa académica, y que tienen como eje central la imagen espectacularizada y la marca construída de y por Pola Oloixarac.
Pola Oloixarac is presented as a paradigm of a new historical and epistemological scene in the way of thinking, reading and writing in today´s Argentinian literature. To do this, we go from "History" to "Hysteria": from the analysis of the recent Argentinian history, to the construction and reception of the author´s autofiguration. It´s presented a critical shove between forces of literary appraisal, between marketing promotion and the endorsement of academic doxa, whose centerpiece of criticism is the spectacularized image, brand and logo of Oloixarac.
Downloads
References
“Best of Young Spanish-Language Novelists” (10/2010). Granta, 11.
“Pola Oloixarac” (2010). Vanidad. 14 de mayo.
Alberca, M. (2007). El pacto ambiguo: De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires: Emecé.
Gallego Cuiñas, A. (2012). Entre la Argentina y España. El espacio transatlántico de la narrativa actual. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Gallego Cuiñas, A. “Literatura y economía: el caso argentino”. Cuadernos del Cilha 21 (2014): 11-17.
Gallego Cuiñas, A.. “Comienzos de la novísima novela argentina (2001-2011)”. Hispamérica 130 (2015): 3-14.
Han, B-C. (2014). Psicopolítica. Neoliberalismo y nuevas técnicas de poder. Barcelona: Herder.
Kohut, K. (ed.) (1996). Literaturas del Río de la Plata hoy. De las utopías al desencanto. Frankfurt: Vervuert.
Lefere, R. (2013). La novela histórica: (re)definición, caracterización, tipología. Madrid: Visor.
Oloixarac, P. (2008). Las teorías salvajes. Buenos Aires: Entropía.
Oloixarac, P. (2010). Las teorías salvajes. Barcelona: Alpha Decay.
Ríos, Valeria de los. “Mapa cognitivo, memoria (im)política y medialidad: Contemporaneidad en Alejandro Zambra y Pola Oloixarac”. Revista de Estudios Hispánicos 48 (2014): 145-160.
Ruffinelli, J. “Pola Oloixarac. Mujeres de esqueletos intachables y persuasivos”. Revista de la Universidad de México (2014).
Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura económica.
Vanoli, H. “Sobre editoriales literarias y la reconfiguración de una cultura”. Nueva Sociedad, 230 (2010): 129-151.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1136
-
Artículo (Español)802
Issue
Section
License
This journal provides an immediate free access to the content on the principle that freely make investigation available to the public, which promotes an increased global knowledge exchange.
Unless otherwise indicated, texts published in this journal are under the license Attribution-NonComercial 4.0 by Creative Commons. These texts may be copied, distributed and publicly communicated whenever the publication’s author and title are quoted and whenever they are not used for commercial purposes. In any case, intellectual property of the articles and its potential economic rights entirely belong to its authors.
The full license can be consulted on https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/. We encourage authors to disseminate papers published in Kamchatka. Journal of cultural analysis electronically, in institutional digital repository or in their websites.