La comunicación escrita en la Sociedad del Conocimiento. Formación universitaria y desempeño profesional

Autors/ores

  • Estrella Montolío Durán Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/qfilologia.16.3936

Paraules clau:

escriptura experta, Societat de la Informació i el Conèixement, comunicación escrita en àmbits professionals, escriptura i tecnología, escriptura i nous suports, textos-TI, formación universitària en comunicación escrita

Resum

La reflexió que es planteja en aquest article s'estableix entorn de tres eixos: (i) el paper bàsic que exerceix el discurs, fonamentalment escrit, com a element bàsic de la Societat de la Informació i el Coneixement; (ii) la funció que ha de complir la Universitat com a garant de la formació experta d'una habilitat que s'ha convertit en imprescindible per a tot acompliment professional de la societat actual: la comunicació escrita; i (iii) quins són els reptes que la didàctica i, especialment, la lingüística tenen davant si per proposar models d'aprenentatge eficaços de comunicació escrita.

La societat i economia actuals han estat descrites com a Societat del Coneixement. En aquest context, resulta primordial advertir que és a través del discurs com circula el coneixement (Chiapello & Fairclough, 2002: 195). Per aquesta raó, esdevé objectiu prioritari de la formació universitària l'estudi de com ha d'elaborar-se el discurs perquè resulti eficaç per generar i difondre (i també vendre) coneixement.
En el context actual de sabers en contínua innovació, les organitzacions i els individus han d'adquirir noves habilitats per sobreviure i prosperar. La formació, doncs, ha de ser continuada i més enfocada al desenvolupament de capacitats d'aprenentatge (competències) que a la mera transmissió de coneixements (Homs, 2008: 209). D'acord amb els especialistes, entre les competències que ha de posseir un professional destaquen, d'una banda, la capacitat de manejar i interpretar grans quantitats d'informació i, per un altre, l'aptitud de comunicar missatges que s'ajustin a diferents tipus d'emissors i receptors.
En suma: les destreses comunicatives, essencialment les escrites, s'estan constituint en un saber necessari, crític, en l'acompliment professional (Surma, 2005); en una aptitud professional transversal per als diferents àmbits del saber (Montolío, 2006, 2007, 2008a i 2008b; Montolío i López Samaniego, 2010). D'aquí la necessitat que la universitat garanteixi als seus estudiants, futurs professionals, tals competències en el maneig de l'escriptura.
Al mateix temps, assistim a una transformació de l'escriptura en molt diversos nivells que cal recollir en els models pedagògics d'ensenyament de l'escriptura: respecte a les unitats i estils de lectura, els nous suports tecnològics, la creixent dimensió multimodal del text escrit, la contínua evolució i hibridació dels gèneres professionals, etc.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Estrella Montolío Durán, Universitat de Barcelona

Catedràtica de Llengua Espanyola Departament de Filologia Espanyola

Descàrregues

Com citar

Montolío Durán, E. (2014). La comunicación escrita en la Sociedad del Conocimiento. Formación universitaria y desempeño profesional. Quaderns De Filologia - Estudis Lingüístics, 16, 129–148. https://doi.org/10.7203/qfilologia.16.3936
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    1751
  • PDF (Español)
    1276

Metrics

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.