El uso del dispositivo en el estudio de los discursos gerenciales
DOI:
https://doi.org/10.7203/qfia.8.2.21515Abstract
Resumen: En el marco del estudio de los discursos gerenciales, se destacan en el presente texto algunas de las aportaciones de Medina-Vicent (2020), especialmente el análisis de los procesos de individualización y despolitización de mensajes que entroncarían con las reivindicaciones del feminismo. En este contexto, se propone la incorporación del concepto foucaultiano de dispositivo para el estudio de los elementos que contribuyen a la difusión de los discursos gerenciales. Este concepto podría ser de utilidad en la investigación empírica, proporcionando una herramienta conceptual para estudiar como un sistema homogéneo de relaciones de saber y poder los distintos elementos que conformarían el dispositivo gerencial.
Abstract: Within the framework of the study of managerial discourses, this text highlights some of the contributions of Medina-Vicent (2020), especially the analysis of the processes of individualization and depoliticization of messages that are linked to the claims of feminism. In this context, the incorporation of the Foucauldian concept of dispositif is proposed for the study of the elements that contribute to the diffusion of managerial discourses. This concept could be useful in the empirical analysis, as well as providing a conceptual tool to study the different elements that make up the managerial dispositif as a homogeneous system of knowledge and power relations.
Palabras clave: gerencialismo, dispositivo, herramientas disciplinarias.
Keywords: managerialism, dispositif, disciplinary instruments.
Downloads
References
Davies, W. 2015, The Happiness Industry, Londres: Verso.
Ehrstein, Y.; Gill, R. y Littler, J. 2020, “The Affective Life of Neoliberalism: Constructing (Un)reasonableness on Mumsnet”, S. Dawes y M. Lenormand (ed.), Neoliberalism in context. Governance, subjectivity and Knowledge, Cham: Springer, 195-214.
Fernández, C. J. (coord.) 2007, Vigilar y organizar: una introducción a los Critical Management Studies, Madrid: Siglo XXI.
Foucault, M. 2000, Defender la sociedad. Curso en el Collège de France (1975-1976), Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. 2006, Seguridad, territorio y población. Curso en el Collège de France (1977-1978), Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. 1994, Dits et Écrits, 1954-1988. III 1976-1979, París: Gallimard.
Medina-Vicent, M. 2020, Mujeres y discursos gerenciales. Hacia la autogestión feminista, Granada: Editorial Comares.
Millás, J. J. 2004, Hay algo que no es cómo me dicen. El caso de Nevenka Fernández contra la realidad, Madrid: Aguilar.
Santos Ortega, A.; Serrano-Pascual, A. y Borges, E. 2021, “El dispositivo emprendedor: Interpelación ética y producción de nuevos sujetos del trabajo”, Revista Española de Sociología, 30 (3): 1-17.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract312
-
PDF (Español)145
Issue
Section
License
Works published in QUADERNS DE FILOSOFIA are under the licence Creative Commons Attribution-NonComercial-NoDerivatives 4.0 International.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
The authors authorize the publisher to archive the article into databases and indexes (such as EBSCO, DOAJ, ProQuest), and permit the publisher to apply DOI to the article.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).