Impact of the Implementation of an Eco-formative Model through Strategic Projects: the Experience of Castro Carazo University (Costa Rica)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.24.15898

Keywords:

ecoformation, learning, facilitating learning, digital fabrication, concept maps, virtual learning environments, curriculum innovation

Abstract

Castro Carazo University has adopted an educational model of ecoformation since 2016. It has been necessary to incorporate good practices and strategies of pedagogical and curricular innovation, as an integral part of its educational and administrative processes. This article details the most relevant practices and strategies: the design and implementation of a university teaching program for faculty, the inauguration of a learning laboratory for the promotion of learning through digital fabrication, and the strengthening of a Curricular Innovation team. These disruptive processes have changed the teacher–student dynamics, by promoting a dialogue of knowledge through physical and virtual spaces, where error is part of learning, and where the ecology of knowledge becomes the basis of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña, M. (2017). Guía hacia una Evaluación Auténtica en la Universidad Castro Carazo. San José, Costa Rica: Universidad Castro Carazo.

Adamini, M. (2016). Aproximaciones al análisis del discurso en los estudios identitarios. Relmecs. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 6(1), 1–20. Descargado de http://www.relmecs.fahce.unlp.edu.ar/article/view/relmecs_v06n01a06/7277

Adams-Johnson, L., Becker, S., Gago, D., García, E., y Martín, S. (2013). NMC Perspectivas Tecnológicas: Educación Superior en América Latina 2013- 2018. Un Análisis Regional del Informe Horizon del NMC.Aguilar, V. (2019). Fabricando Aprendizaje. Descargado de https://www.youtube.com/watch?v=ElsXEhmEfdQ

Badilla-Saxe, E. (2005). Educación, relaciones y conexiones . Ágora(1).

Badilla-Saxe, E. (2015). Educación sin distancia. Descargado de https://www.nacion.com/opinion/foros/eleonora-badilla-educacion-sin-distancia/Z3KMRFCALJDERAGDCWU35K5T7Y/story/

Badilla-Saxe, E. (2018a). La crisis planetaria y la ecoformación. Descargado de https://delfino.cr/2018/02/la-crisis-planetaria-la-ecoformacion

Badilla-Saxe, E. (2018b). Mapas Conceptuales (Video). Descargado de https://youtu.be/bJ_6X_rT6HU

Badilla-Saxe, E., Ocampo-Hernández, S., Acuña-Picado, S., Carvajal-Rivera, M., Vargas-González, I., Cordero-Arroyo, J., … Salazar-Sáenz, M. (2018). Transitar hacia un pensamiento de orden superior: mapas conceptuales en la Universidad Castro Carazo. Concept Mapping Conference: Renewing Learning and Thinking. Proceedings of the 8th International Conference on Concept Mapping. Descargado de https://cmc.ihmc.us/cmc2018Proceedings/CMC2018%20Proceedings.pdf.zip

Barnechea-García, M., y Morgan-Tirado, M. (2010). La sistematización de experiencias: producción de conocimientos desde y para la práctica. Tend. Retos(15), 97–107. Descargado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/tendencias/rev-co-tendencias-15-07.pdf

Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(2), 1–10. https://doi.org/10.7203/relieve.21.2.7674

Cañas, A. J., Reiska, P., y Möllits, A. (2017). Developing higher-order thinking skills with concept mapping: A case of pedagogic frailty. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 9(3), 348–365. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2017.09.021

Castro, S. (2009). Piaget, Chomsky y neurociencia. Descargado de http://wvw.nacion.com/ln_ee/2009/febrero/08/opinion1868010.html

Collazos, C., Guerrero, L., y Vergara, A. (2002). Aprendizaje colaborativo: Un cambio en el rol del profesor. Descargado de http://users.dcc.uchile.cl/~luguerre/papers/CESC-01.pdf

Condemarín, M., y Medina, A. (2000). Evaluación auténtica de los aprendizajes: un medio para mejorar las competencias en lenguajes y comunicación. Santiago, Chile: Andrés Bello.

Escobar-Londono, J. V., Castano, D. A., Ruiz-Ruiz, M. P., y Restrepo-Botero, J. C. (2016). Evaluación auténtica del impacto social de procesos, proyectos y productos de investigación universitaria: un acercamiento desde los grupos de investigación. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 166–180. Descargado de http://www.scielo.org.co/pdf/rlsi/v13n1/v13n1a14.pdf

Figueroa-Céspedes, I. (2016). Rol mediador de aprendizajes en Educación Parvularia: procesos de apropiación en el contexto de una propuesta formativa en experiencia de aprendizaje mediado. Summa Psicológica, 13(1), 1–287. https://doi.org/10.18774/summa-vol13.num1-287

Freire, P. (2002). Pedagogía de la Esperanza. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores. Gabelas, J. A., Marta-Lazo, C., y Aranda, D. (2012). Por qué las TRIC y no las TIC. COMeIN. Revista de los Estudios de Ciencias de la Información y de la Comunicación, 9, 2014–2226. Descargado de https://www.uoc.edu/divulgacio/comein/es/numero09/articles/Article-Dani-Aranda.html

Henao-Willis, M. (1999). La Educación del futuro: Edgar Morin, un escenario global, Gabriel García Márquez un escenario local. Colombia. Ciencia y Tecnología de Colciencias, 17(4).

Jara, O. H. (1994). Para Sistematizar Experiencias. San José, Costa Rica: Publicaciones Alforja. Magisterio. (2008). Editorial (Vol. 33) (no 6). Descargado de http://cepalforja.org/sistem/documentos/revista_magisterio_33.pdf

Morado, M. F., y Ocampo-Hernández, S. (2018). Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en educación superior. Educación. Revista de la Universidad de Costa Rica, 43(1), 43–60. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.28457

Moraes, M. C. (2010). Transdisciplinariedad y Educación (Vol. 6). Instituto Paulo Freire de España. Descargado de http://www.rizoma-freireano.org/index.php/transdisciplinariedad-y-educacion--maria-candida-moraes

Novak, J. (2010). Learning, Creating, and Using Knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 6(3), 21–30. Descargado de http://rodallrich.com/advphysiology/ausubel.pdf

Novak, J. D., y Gowin, D. B. (1984). Learning How to Learn. New York: Cambridge University Press.

Ocampo-Hernández, S. (2016). Supporting Educational Needs and Interests of Teachers from the Accompaniment and Listening of The Researcher-teacher. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1–19. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.20

Papert, S. (1990). MIT Media Lab Epistemology and Learning Memo No. 2. Descargado de http://www.papert.org/articles/ACritiqueofTechnocentrism.html

Picado-Alfaro, M. (2018). Didactical Suggestions to Implement a Leveling Course in Mathematics: Systematization of an Experience at the National University of Costa Rica. Educare, 22(3), 314–331. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-3.15

Salas-Alvarado, J. (2016). El aprendizaje colaborativo en la clase de Inglés: El caso del curso de Comunicación Oral I de la Sede del Pacífico de la Universidad de Costa Rica. Educación: revista de la Universidad de Costa Rica, 40(2), 1–19. https://doi.org/10.15517/REVEDU.V40I2.16285

Published

2020-06-24

How to Cite

Ocampo-Hernández, S., Arrieta Ávila, L. A., & Aguilar Barquero, V. (2020). Impact of the Implementation of an Eco-formative Model through Strategic Projects: the Experience of Castro Carazo University (Costa Rica). Research in Education and Learning Innovation Archives, (24), 56–71. https://doi.org/10.7203/realia.24.15898
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1114
  • Complementario Castro Carazo (Español)
    2
  • PDF (Español)
    448
  • HTML (Español)
    189
  • EPUB (Español)
    85
  • XML (Español)
    102

Issue

Section

THEMATIC ISSUES

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.