Online In-Service Teacher Training: Experiences With MOOCs in Sonora (Mexico)

Authors

  • María Lorena Ballesteros-Ibarra Instituto Tecnológico de Sonora
  • Martín Alonso Mercado-Varela Instituto Tecnológico de Sonora
  • Nancy Janett García-Vázquez Tecnológico de Monterrey

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.23.15903

Keywords:

formación de docentes, educación a distancia, MOOCs

Abstract

The purpose of this study was to know the perspectives that a group of teachers from the state of Sonora, Mexico, have on online training and on themassive open online courses(MOOCs)"Key Learning Collection". These MOOCs were designed to make basic education teachers aware of the approaches of the new educational model derived from the 2013 reform. The approach applied in the research was the qualitative one; the data was collected through semi-structured interviews with six primary school teachers. Teachers' perspectives regarding online training focused on the categories of analysis: online versus face-to-face in-service teacher training, participation requirements of online in-service teacher training, and challenges of online in-service teacher training; and regarding MOOCs, they were categorized into: didactic-pedagogical dimension of the courses, massiveness and absence of tutor, implemented technological infrastructure, and the role of the school authority for its implementation. The findings show an open position of teachers towards online training;,however, their willingness to participate in it is influenced by their previous experiences in this modality. Likewise, the findings highlight the need to promote a joint commitment, both of educational authorities and teachers, to successfully implement massive teacher training strategies such as MOOCs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán, L. Y., Sancho-Vinuesa, T. y Gómez, M. G. (2015). Indicadores de calidad pedagógica para el diseño de un curso en línea masivo y abierto de actualización docente. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 12(1), 104-119. Recuperado de: https://goo.gl/u34WXN

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.

Aparicio, L., y Gómez, R. (2014). Una experiencia práctica de la utilización de MOOC como una herramienta educativa y de formación continua del profesorado. Ponencia presentada en las XI Jornadas Internacionales de Innovación Universitaria, Villaviciosa de Odón, Madrid, España.

Ávalos, B. (2007). El desarrollo profesional continuo de los docentes: lo que nos dice la experiencia internacional y de la región latinoamericana. Revista de pensamiento educativo, 41(2), 77-99. Recuperado de http://pensamientoeducativo.uc.cl/files/journals/2/articles/417/public/417-934-1-PB.pdf

Avello-Martínez, R., y Duart, J. M. (2016). Nuevas tendencias de aprendizaje colaborativo en e-learning. Claves para su implementación efectiva. Estudios pedagógicos, 42(1), 271-282. doi:10.4067/S0718-07052016000100017

Benet, A., Sanahuja, A., García, I., y Nieto, R. (2018). Nuevos horizontes formativos: una experiencia del MOOC como recurso en la formación continua. Apertura, 10(1), 88-103. doi:10.18381/ap.v10n1.1151

Cabero-Almenara, J., Gallego-Pérez, O., Puentes, Á., y Jiménez, T. (2018). La “Aceptación de la Tecnología de la Formación Virtual” y su relación con la capacitación docente en docencia virtual. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 7(1), 225-241. doi:10.21071/edmetic.v7i1.10028

Castaño, C., y Cabero, J. (2013). Enseñar y aprender en entornos m-learning. Madrid: Síntesis.

Calatayud, M. A. (2007). Apostar por la formación e-learning: entre la utopía y la realidad. Recuperado de https://www.educaweb.com/noticia/2007/09/24/apostar-formacion-learning-utopia-realidad-2523/

Chiappe-Laverde, A., Hine, N., y Martínez-Silva, J. A. (2015). Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC. Comunicar, (44), 9-18. doi:10.3916/C44-2015-01

Colomer, J. C., Sáiz, J., y Bel, J. C. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Educatio Siglo XXI, 36, 107-128. doi:10.6018/j/324191

Cordero, G. (2015). La formación continua y la evaluación del desempeño docente en el marco de la Reforma Educativa mexicana. Revista de Educación y Desarrollo, 32, 5-10. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/32/32_Cordero.pdf

Countryman, L. y Dede, C. (2007). Preface. In National Research Council, Enhancing Professional Development for Teachers Potencial Uses of Information Technology. Washington: The National Academy Press.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry research design. Choosing among five approaches. California, Estados Unidos: Sage.

Davini, M. (2015). La formación en la práctica docente. Buenos Aires: Paidós.

Dede, C. (2006). Online Teacher Professional Development. Cambridge: Harvard Education Press.

Dede, C., Ketelhut, D., Whitehouse, P., Breit, L., y McCloskey, E. (2009). A research agenda for online teacher professional development. Journal of Teacher Education, 60, 8-19. doi:10.1177/0022487108327554

Diario Oficial de la Federación (DOF) (2017). Acuerdo 12/10/17 por el que se establecen el Plan y los  Programas de estudio para la Educación Básica: Aprendizajes Clave para la Educación Integral. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5500966&fecha=11/10/2017

Dirección General de Formación Continua (DGFC) (2018). Estrategia Estatal de Formación Continua. Recuperado de https://dgfc.basica.sep.gob.mx/multimedia/RSC/BASICA/Documento/201810/201810-RSC-BUTGN9I7na-SONORA_ESTRATEGIA2018_FEB.pdf

Fishman, B. (2016). Possible Futures for Online Teacher Professional Development. En C. Dede, A. Eisenkraft, K. Frumin y A. Hartley (Eds), Teacher Learning in the Digital Age, (pp.13 30). Cambridge: Harvard Education Press.

Forman, J. y Damschroder, L. (2008). Qualitative content analysis. In L. Jacoby & Siminoff, L. A. (Eds.). Empirical methods for bioethics: a primer. Advances in Bioethic, Vol. 11. Amsterdam: Elsevier.

Gárate, M. I., y Cordero, G. (2019). Apuntes para caracterizar la formación continua en línea de docentes. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 18(36). doi:10.21703/rexe.20191836garate10

García, P. J., Ibarra, C., y Sandoval, K. M. (2018). Cursos MOOC: Una alternativa de formación docente en CONALEP. En R. Mercado del Collado (Coord). Cursos masivos abiertos en línea MOOCs: el caso de México. Pp. 169-182. Argentina: Editorial Brujas.

Gómez, L. F. y Silas, J. C. (2016). La comunidad virtual de práctica. Alternativa para la formación continua de profesores. CPU-e. Revista de Investigación Educativa, 22. 28-51. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283143550003

Gonçalves, V., Chumbo, I., Torres E. y Gonçalves, B. (2016). Teacher education through MOOC: a case study. Trabajo presentado en International Technology, Education and Development Conference. ICERI2016, Sevilla, España.

Jansen, D., Schuwer, R., Teixeira, A., y Aydin, H. (2015). Comparing MOOC adoption strategies in Europe: Results from the HOME project survey. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(6) doi:10.19173/irrodl.v16i6.2154

Ji, Z., y Cao, Y. (2016). A Prospective Study on the Application of MOOC in Teacher Professional Development in China. Universal Journal of Educational Research, 4(9), 2061–2067. doi: 10.13189/ujer.2016.040917

Jobe, W.O., Stlund, C., y Svensson, L. (2014). MOOCs for professional teacher development. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2014, USA, 1580-1586.

Kannan, K., y Narayanan, K. (2015). A Structural Equation Modelling Approach for Massive Blended Synchronous Teacher Training. Journal of Educational Technology & Society, 18(3), 1–15.

Karlsson, N., Godhe, A., Bradley, L. y Lindström, B. (2014). Professional Development of Teachers in a MOOC. Proceedings of the 22nd International Conference on Computers in Education, Japan: Asia-Pacific, 868-877. Recuperado de: http://docplayer.net/139059-Professional-development-of-teachers-in-a-mooc.html

Kop, R., y Fournier, H. (2010). New Dimensions to Self-directed Learning in an Open Networked Learning Environment. International Journal of Self-Directed Learning, 7(2), 1-20. Recuperado de http://www.sdlglobal.com/IJSDL/IJSDL7.2-2010.pdf

Kop, R. (2011). The Challenges to Connectivist Learning on Open Online Networks: Learning Experiences during a Massive Open Online Course. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3), 19-38. doi: 10.19173/irrodl.v12i3.882

Koukis, N., y Jimoyiannis, A. (2019). MOOCS for teacher professional development: exploring teachers’ perceptions and achievements. Interactive Technology and Smart Education16(1), 74-91. doi:10.1108/ITSE-10-2018-0081

Koutsodimou, K., y Jimoyiannis, A. (2015). MOOCs for teacher professional development: investigating views and perceptions of the participants. Proceedings of the 8th International Conference of Education, Research and Innovation – ICERI 2015, Seville, Spain, 6968-6977.

Langseth, I., y Haugsbakken, H. (2016). Introducing blended learning MOOC–a study of one bMOOC in Norwegian teacher education. In International Conference on Stakeholders and Information Technology in Education (pp. 59-71). Springer, Cham. doi:10.1007/978-3-319-54687-2_6

Laurillard, D. (2016). The educational problem that MOOCs could solve: professional development for teachers of disadvantaged students. Research in Learning Technology, 24(1) 1-24. doi:10.3402/rlt.v24.29369.

Lugo, M., Lion, C., y Vaillant, D. (2018). Desafíos y tendencias en las políticas digitales para el desarrollo profesional de docentes. Recuperado de https://eventos.iiep.unesco.org/comment/2379. [Video].

Imbernón, F. (2001). La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro. En C. Marcelo (Ed.) y otros. La función docente (pp. 27-45). Madrid: Síntesis Educación.

Magaña-Valladares, L., González-Robledo, M. C., Rosas-Magallanes, C., Mejía-Arias, M. Á., Arreola-Ornelas, H., y Knaul, F. (2018). Training primary health professionals in breast cancer prevention: evidence and experience from Mexico. Journal of Cancer Education, 33(1), 160-166. doi:10.1007/s13187-016-1065-7

Magaña-Valladares, L., Rosas-Magallanes, C., Montoya-Rodríguez, A., Calvillo-Jacobo, G., Alpuche-Arande, C. M., y García-Saisó, S. (2018). A MOOC as an immediate strategy to train health personnel in the cholera outbreak in Mexico. BMC Medical Education, 18(111). doi:10.1186/s12909-018-1215-1

Marauri, P. M. (2014). La figura de los facilitadores en los Cursos Online Masivos y Abiertos (COMA /MOOC): nuevo rol profesional para los entornos educativos en abierto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 17(1), 35-67.

Marín, T. R. (2017). Diseño y validación de un instrumento de evaluación de la competencia digital docente (Tesis doctoral). Recuperada de TDX. (edstdx.10803.543571).

Misra, P. (2018). MOOCs for Teacher Professional Development: Reflections and Suggested Actions. Open Praxis, 10(1), 67-77. doi:10.5944/openpraxis.10.1.780

National Research Council. (2007). Enhancing Professional Development for Teachers: Potential Uses of Information Technology, Report of Workshop. Washington, DC: The national Academy Press.

Navareño, P., y Rincón, J. (2017). Contribuciones de la plataforma online TeachersPro al desarrollo profesional del entorno personal de aprendizaje. En J. Ruiz-Palmero, J. Sánchez-Rodríguez & E. Sánchez-Rivas  (Eds.). Innovación docente y uso de las TIC en educación. Málaga: UMA Editorial

UNESCO (2015). Estrategia de Educación de la UNESCO 2014-2021. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002312/231288s.pdf

OCDE (2019). TALIS 2018. Estudio internacional de la enseñanza y el aprendizaje. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Recuperado de htt https://www.educacionyfp.gob.es/inee/dam/jcr:047dfc41-acf6-444a-8e4e-4e5916343a88/talis2018-online-20190807.pdf

Palmer, M. (16 de marzo de 2015). Are we missing opportunities to engage teachers with MOOCs? [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://blog.edx.org/are-we-missing-opportunities-engage

Patru, M., y Balaji, V. (2016). Making Sense of MOOCs: A guide for policy-makers in developing countries. France: UNESCO and Commonwealth of Learning. Recuperado de http://unesdoc. unesco.org/images/0024/002451/245122E.pdf

Ramírez, A., y Casillas, M. (2018). Diseño de un MOOC de habilitación tecnológica de docentes. En R. Mercado del Collado (Coord). Cursos masivos abiertos en línea MOOCs: el caso de México. Pp. 109-122. Argentina: Editorial Brujas.

Ramírez, A., Casillas, M. A., y Aguirre, I. R. (2018). Habilitación tecnológica de profesores universitarios y docentes de educación básica. Apertura, 10(2), 124-139. doi:10.18381/Ap.v10n2.1368

Rivera-Vázquez, N., y Ramírez-Montoya, M. S. (2015). Digital skills development: MOOCs as a tool for teacher training. Proceedings of the ICERI2015, España.

Samperio, V. M., y Barragán, J. F. (2018). Análisis de la percepción de docentes, usuarios de una plataforma educativa a través de los modelos TPACK, SAMR y TAM3 en una institución de educación superior. Apertura, 10(1), 116-131. doi:10.18381/Ap.v10n1.1162

Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. España: McGraw-Hill.

Salmon, G., Gregory, J., Lokuge, K., y Ross, B. (2015). Experiential online development for educators: The example of the Carpe Diem MOOC. British Journal of Educational Technology, 46(3), 542–556. doi:10.1111/bjet.12256

Selwyn, N., Bulfin, S., y Pangrazio, L. (2015). Massive open online change? Exploring the discursive construction of the ‘MOOC’ in newspapers. Higher Education Quarterly, 1-18.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2018). Estrategia Nacional de Formación Continua 2018. México: SEP.

Tancredi, B. (2009). Nuevos ambientes de aprendizaje para el desarrollo profesional docente. En C. Vélaz de Medrano & D. Vaillant (coord.), Aprendizaje y desarrollo profesional docente (pp. 159-169). Madrid, España: Fundación Santillana.

Vicenteño, D. (2018). Nuevo Modelo Educativo, con avance del 95 por ciento: SEP. Excélsior. Recuperado de https://www.excelsior.com.mx/nacional/2018/01/16/1214082

Wang, Q., Chen, B., Fan, Y., y Zhang, G. (2018). MOOCs as an alternative for teacher professional development: Examining learner persistence in one Chinese MOOC. Beijing: Peking University.

Additional Files

Published

2019-12-20

How to Cite

Ballesteros-Ibarra, M. L., Mercado-Varela, M. A., & García-Vázquez, N. J. (2019). Online In-Service Teacher Training: Experiences With MOOCs in Sonora (Mexico). Research in Education and Learning Innovation Archives, (23), 62–79. https://doi.org/10.7203/realia.23.15903
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1539
  • PDF (Español)
    979
  • Documento suplementario (Español)
    3
  • EPUB (Español)
    93
  • XML (Español)
    96
  • HTML (Español)
    220

Issue

Section

THEMATIC ISSUES

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.