Propedeutics and practice of research in Methodology programs of undergraduate Sociology degrees in Argentina and other Latin American countries
DOI:
https://doi.org/10.7203/realia.25.17001Keywords:
research, Higher Education, methodology, sociology, propedeuticsAbstract
In this article we discuss the teaching programs of Research Methodology subjects imparted in undergraduate Sociology degrees, mainly in Argentina (2018). Starting with questions about how research is taught, we analyzed programs as documents that develop and deliver information on formative practices and discourses. While these programs are by no means classroom practices, they provide significant information and help to increase the sample compared to observation in situ. Our results are divided into two axes: variations in teaching proposals and ways of understanding research practices. The corpus we analyzed reflects a broad consensus on the discursive level around the idea “You learn to investigate by investigating”. However, the extent and modes of the practical application of theoretical knowledge appear to depend on which topics need teaching. The most concrete techniques and operations are those that appear most related to their practical implementation. However, these techniques and operations are not always taught by framing them within a comprehensive investigative study. We highlight the importance of taking into account the conceptions about what is research and what is practice. We conclude that, since there are contradictory opinions on the teaching of social research methodology, the range of teaching approaches reflects these tensions and meets the various challenges in different ways.
Downloads
References
Becker, H. S. (2009). Trucos del oficio: cómo conducir su investigación en ciencias sociales. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Bourdieu, P., Chamboredon, J. C., y Passeron, J. C. (2008). El Oficio de Sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Bourdieu, P., y Gros, F. (1998). Principios para una reflexión sobre los contenidos de la enseñanza. En P. Bourdieu (Ed.), Capital cultural, escuela y espacio social. Madrid: Siglo XXI.
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (2004). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.
Brew, A. (2001). Conceptions of Research: A phenomenographic study. Studies in Higher Education, 26(3), 271–285. https://dx.doi.org/10.1080/03075070120076255
Cohen, N., y Gómez-Rojas, G. (2019). Metodología de la investigación, ¿para qué? La producción de los datos y los diseños. Buenos Aires: Teseo-CLACSO.
Cohen, N., y Piovani, J. I. (Eds.). (2008). La metodología de la investigación en debate. Argentina: Edulp / Eudeba.
Cook, T. D., y Reichardt, C. S. (1986). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
De-Sena, A. (2013). Estudiantes de sociología: ¿herederos como siempre? En F. Nievas (Ed.), Mosaico de sentidos. Vida cotidiana, conflicto y estructura social (pp. 153–170). Buenos Aires: Estudios Sociológicos. Descargado de http://estudiosociologicos.org/portal/ mosaico-de-sentido/
Earley, M. A. (2013). A synthesis of the literature on research methods education. Teaching in Higher Education, 19(3), 242–253. https://doi.org/10.1080/13562517.2013.860105
Gallegos-Elías, C., Mejía-Martínez, A., y Paredes-Vilchiz, Y. (Eds.). (2016). ¿Cómo investigamos? ¿Cómo enseñamos a investigar? Tomo IV. México: UNAM. https:// doi.org/10.22201/fcpys.9786070279256p.2016
Gómez-Rojas, G., y Malegarie, J. (2007). Cuestiones metodológicas: una mirada de los alumnos. XXVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología, Guadalajara (México), Asociación Latinoamericanade Sociología. Descargado de http://cdsa.aacademica.org/000-066/1145.pdf
Lacchini, A. J., Quiroga-Branda, J., y Vestfrid, P. (2012). Enseñando a investigar. Modas en la trastienda. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Descargado de http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/viii-jornadas/viii-jornadas-2014/PON09%20Lacchini.pdf/view?searchterm=None
Moreno, M., y Morales, N. (2014). La formación metodológica desde la perspectiva de los estudiantes. Consideraciones alrededor de la sociología, la metodología y la proyección laboral. Entramados y perspectivas. Revista de la Carrera de Sociología, 4(4), 115–144. Descargado de https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ entramadosyperspectivas/article/view/530/468
Murtonen, M., y Lehtinen, E. (2005). Conceptions of Research and Methodology Learning.Scandinavian Journal of Educational Research, 49(3), 217–224. https://dx.doi.org/10.1080/00313830500109519
Obwuegbuzie, A. J., y Leech, N. L. (2003). Taking the ‘Q’ out of research: Teaching research methodology courses without the divide between quantitative and qualitative paradigms. Quality and Quantity, 39, 267–295. https://doi.org/10.1007/s11135-004-1670-0
Piovani, J. I. (2011). La Metodología de las Ciencias Sociales como campo de interés intelectual en América Latina. Revista latinoamericana de metodología de las ciencias sociales, 1(1), 1–7. Descargado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3869751.pdf
Piovani, J. I., Rausky, M. E., y Santos, J. (2012). La enseñanza de la metodología en posgrados universitarios de Ciencias Sociales de Argentina. VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, 5-7 de diciembre, La Plata (Argentina). Descargado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/30267/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rancière, J. (2007). El Maestro Ignorante. Cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Rizo-García, M. (2006). Experiencias de investigación en comunicación con estudiantes de la Licenciatura en Comunicación y Cultura de la Universidad Autónoma de la Ciudad de. En J. A. Dettleff (Ed.), Desafíos de la investigación universitaria (pp. 19–39). Perú: Departamento Académico de Comunicaciones, Pontificia Universidad Católica del Perú.
Seid, G. (2012). Las particularidades de las asignaturas metodológicas desde las perspectivas de los estudiantes. En J. Piovani, M. Carreño, y J. Castellanos (Eds.), Memorias del III Encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCS) (pp. 145– 161). Manizales: Universidad de Caldas/Universidad de Manizales/RedMet.
Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Trejo-García, M., y García-Córdoba, F. (2009). Pedagogía de la investigación. Metodología de la Ciencia. Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación, 1, 135–141. Descargado de http://www.ammci.org.mx/revista/pdf/Seccion%20metodologia%20de%20la%20ciencia%20(2a%20parte)/PedagogiaTrejoyCordoba.pdf
Vestfrid, P., y Torillo, D. (2012). La formación en investigación en carreras de ciencias sociales de la UNLP: Análisis de experiencias desde la perspectiva docente. VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata, 5-7 de diciembre, La Plata (Argentina). Descargado de http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/vii-jornadas-2012/actas/ Vestfrid.pdf/at_download/file
Wainerman, C., y Sautu, R. (Eds.). (2011). La trastienda de la investigación. Buenos Aires: Manantial.
Additional Files
Published
How to Cite
-
Abstract605
-
Untitled (Español)0
-
PDF (Español)406
-
EPUB (Español)219
-
HTML (Español)170
-
XML (Español)87
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- The Universitat de València is the editor of Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) and retains the copyright of all that is published in the journal, while it allows and favours reuse under a copyleft license.
- The originals published in this journal are – unless otherwise specified – under a Creative Commons License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA) encourages authors to disseminate and give visibility to their research published in this journal. For this, REALIA wishes to inform that:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication.
- The work is simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License: Attribution-NonComercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0).
- Self-archive: Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g. in institutional repositories or on their website) to promote greater visibility and citation, with an acknowledgement of its first publication in this journal.