The Study Guide as an Educational Resource in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/realia.25.17645

Keywords:

Higher Education, Educational Resouces, Guide to Educational Resources

Abstract

In this study we analyze how a teaching aid known as a Study Guide influences the teaching and learning process in a subject of the undergraduate degree in Elementary Education at the University of Murcia (Spain). To do so, we developed an ad hoc questionnaire comprising 30 five-option Likert-style questions. The questionnaire was then validated using the expert judgment technique. The dimensions of analysis were: use of the Study Guide, content of the Study Guide, and activities conducted. Our results show that the students valued the structure and usefulness of the Study Guide positively for preparing the examination, completing the course assignments and understanding key concepts. Gender differences were observed in relation to the usefulness of the evaluation rubrics since female students generally found them useful whereas male students did not. The result was the same when it came to the understanding of concepts and the completion of assignments. Our analysis of the structure of this material means that this research will also help strengthen the call for Study Guide projects published each year by the University of Murcia.

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Author Biographies

José Luis Serrano Sánchez, Universidad de Murcia

Profesor de Tecnología Educativa en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa. Editor Ejecutivo de la Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa.

Víctor González Catalayud, Universidad Miguel Hernández.

Profesor Ayudante doctor en el área de Didáctica y Organización Escolar de la UMH. Doctor en Tecnología Educativa por la Universidad de Murcia. Licenciado en Pedagogía y Máster en Psicología de la Educación. Anteriormente fue profesor asociado en la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa de la Universidad de Murcia.

María del Mar Román García, Universidad de Murcia

Doctora en Tecnología Educativa. Profesora asociada en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Máster en Tecnología Educativa y Graduada en Educación Social.

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Published

2020-12-24

How to Cite

Serrano Sánchez, J. L., González Catalayud, V., & Román García, M. del M. (2020). The Study Guide as an Educational Resource in Higher Education. Research in Education and Learning Innovation Archives, (25), 54–67. https://doi.org/10.7203/realia.25.17645
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