Riuen les meduses: cos i desig a la poesia de Carmelina Sánchez-Cutillas i Maria-Mercè Marçal
DOI:
https://doi.org/10.7203/scripta.17.20922Resum
Resum: Aquest article estudia per primera vegada les continuïtats entre la poesia de Maria-Mercè Marçal (1952-1998) i Carmelina Sánchez-Cutillas (1921-2009). Específicament, se centra en l’obra poètica publicada en vida de les dues escriptores i que es troba recollida dins Llengua abolida (1973-1988) (1989) de Marçal i Obra poètica (1997) de Sánchez-Cutillas. Encara que les condicions sociohistòriques són diferents entre les dues poetes, en aquest article intentaré demostrar que l’escriptura en totes dues beu directament de la seua experiència vital donada per la posició del seu cos de dona i la interacció intel·lectual amb el llenguatge i els significats culturals heretats. Des d’aquests qüestionaments, en aquest article oferiré una aproximació al contínuum de la problemàtica de la subjectivitat femenina, nucli de la seua obra, des de la interacció entre cos i llenguatge, paràmetres centrals que ocupen els estudis de la diferència sexual, en particular en la teoria denominada écriture féminine desenvolupada per les filòsofes Hélène Cixous i Luce Irigaray.
Paraules clau: cos, desig, Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria-Mercè Marçal, écriture féminine
Abstract: This article explores for the first time the continuities between the poetry of Maria-Mercè Marçal (1952-1998) and Carmelina Sánchez-Cutillas (1921-2009). Particularly, it focuses upon the poetic works published during their lifetime, collected in the volumes Abolished Language (1973-1988) (1989) by Marçal and Poetic Works (1997) by Sánchez-Cutillas. Despite their different socio-historical conditions, in this article I analyse how their vital particular experiences as female subjects become the cornerstone of their writing and how the position of their body interacts with language, consequently challenging their inherited socio-cultural significations. In order to discuss my points, I draw upon the parameters developed by the theoretical framework of écriture féminine developed by philosophers Hélène Cixous and Luce Irigaray.
Keywords: body, desire, Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria-Mercè Marçal, écriture féminine
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum686
-
PDF534
Número
Secció
Llicència
Tots els treballs publicats en SCRIPTA. Revista de literatura i cultura medieval i moderna es troben sota una llicència Creative Commons del tipus Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada 4.0.