Riuen les meduses: cos i desig a la poesia de Carmelina Sánchez-Cutillas i Maria-Mercè Marçal

Autors/ores

  • Noèlia Díaz Vicedo Queen Mary University of London

DOI:

https://doi.org/10.7203/scripta.17.20922

Resum

Resum: Aquest article estudia per primera vegada les continuïtats entre la poesia de Maria-Mercè Marçal (1952-1998) i Carmelina Sánchez-Cutillas (1921-2009). Específicament, se centra en l’obra poètica publicada en vida de les dues escriptores i que es troba recollida dins Llengua abolida (1973-1988) (1989) de Marçal i Obra poètica (1997) de Sánchez-Cutillas. Encara que les condicions sociohistòriques són diferents entre les dues poetes, en aquest article intentaré demostrar que l’escriptura en totes dues beu directament de la seua experiència vital donada per la posició del seu cos de dona i la interacció intel·lectual amb el llenguatge i els significats culturals heretats. Des d’aquests qüestionaments, en aquest article oferiré una aproximació al contínuum de la problemàtica de la subjectivitat femenina, nucli de la seua obra, des de la interacció entre cos i llenguatge, paràmetres centrals que ocupen els estudis de la diferència sexual, en particular en la teoria denominada écriture féminine desenvolupada per les filòsofes Hélène Cixous i Luce Irigaray.

Paraules clau: cos, desig, Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria-Mercè Marçal, écriture féminine
 

Abstract: This article explores for the first time the continuities between the poetry of Maria-Mercè Marçal (1952-1998) and Carmelina Sánchez-Cutillas (1921-2009). Particularly, it focuses upon the poetic works published during their lifetime, collected in the volumes Abolished Language (1973-1988) (1989) by Marçal and Poetic Works (1997) by Sánchez-Cutillas. Despite their different socio-historical conditions, in this article I analyse how their vital particular experiences as female subjects become the cornerstone of their writing and how the position of their body interacts with language, consequently challenging their inherited socio-cultural significations. In order to discuss my points, I draw upon the parameters developed by the theoretical framework of écriture féminine developed by philosophers Hélène Cixous and Luce Irigaray.

Keywords: body, desire, Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria-Mercè Marçal, écriture féminine

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicades

2021-05-31

Com citar

Díaz Vicedo, N. (2021). Riuen les meduses: cos i desig a la poesia de Carmelina Sánchez-Cutillas i Maria-Mercè Marçal. SCRIPTA. Revista Internacional De Literatura I Cultura Medieval I Moderna, 17, 522–539. https://doi.org/10.7203/scripta.17.20922
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    686
  • PDF
    534

Metrics