Els mestres de llegir i escriure de la ciutat de Girona a l’època Moderna

Autors/ores

  • Xevi Camprubí Universitat Autònoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/scripta.21.26801

Resum

Resum: Al llarg de l’època Moderna la major part de municipis de Catalunya van destinar diners públics per a pagar mestres per ensenyar a llegir i escriure als nens de les famílies amb menys recursos. Aquesta situació també es va donar en el cas de Girona. Aquest article explica quins foren els mestres de minyons que el consell d’aquesta ciutat va contractar al llarg del segle xvii i principi del xviii i les condicions econòmiques que els va oferir. A la vegada, el treball permet constatar que en el període estudiat tant l’oferta educativa pública com el nivell d’escolarització a la ciutat de Girona eren fins i tot més elevats que a final del segle xviii, quan es van començar a fer els primers censos de població.


Palabras clave: Girona, ensenyament públic, mestres de minyons, alfabetització.

Abstract: In the Early Modern Period most villages and cities in Catalonia employed teachers to instruct how to read and write children from families with few resources, paying their salary with public funds. This situation also occurred in the case of Girona. This article identifies the teachers that were employed by the city council throughout the 17th and early 18th centuries and the economic conditions it offered them. At the same time, this work shows that in this period the public education offer and the attendance level in Girona were even higher than at the end of the 18th century, when the autorities started to drave up the first censuses of population.

Keywords: Girona, public education, teachers, schoolboys, literacy.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Descàrregues

Publicades

2023-06-22

Com citar

Camprubí, X. (2023). Els mestres de llegir i escriure de la ciutat de Girona a l’època Moderna. SCRIPTA. Revista Internacional De Literatura I Cultura Medieval I Moderna, 21(21), 143–160. https://doi.org/10.7203/scripta.21.26801
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    653
  • PDF
    379

Metrics