L'empremta de la tradició biogràfica en la crítica literària de Joan Andrés
DOI:
https://doi.org/10.7203/scripta.23.28751Resum
Resum: L’objectiu d’aquest article és examinar la informació biogràfica present en l’estudi de la literatura que desenvolupa l’abate Joan Andrés (Alacant, 1740-Roma, 1817) en el primer i segon volums de la seva obra magna, Dell’origine, progressi e stato attuale d’ogni letteratura (1782-1799), una història universal de la cultura escrita de caràcter enciclopèdic publicada en set volums a Itàlia. L’anàlisi del material biogràfic m’ha permès constatar que Andrés comparteix la imatge dels escriptors construïda per la tradició biogràfica, a partir d’una mateixa concepció de la literatura entesa com a mirall de l’autor. En el cas dels teòrics setcentistes, aquesta idea s’estén fins a presentar el caràcter d’una nació com a reflex de les obres més representatives. I més enllà d’unes descripcions similars, m’ha interessat constatar que els mecanismes que s’han fet servir per justificar el valor dels autors formen part també de la seva crítica literària.
Paraules clau: Joan Andrés, vides de poetes, crítica literària, Neoclassicisme, història literària
Abstract: The aim of this article is to examine the biographical information present in the study of the literature developed by abate Joan Andrés (Alicante, 1740-Rome, 1817) in the first and second volumes of his magnum opus, Dell’origine, progressi e stato attuale d’ogni letteratura (1782-1799), a universal history of written culture of an encyclopedic nature published in seven volumes in Italy. The analysis of the biographical material has allowed me to verify that Andrés shares the image of writers constructed by the biographical tradition, based on the same conception of literature understood as a mirror of the author. In the case of eighteenth-century theorists, this idea extends to presenting the character of a nation as a reflection of the most representative works. And beyond similar descriptions, I have been interested to note that the mechanisms that have been used to justify the value of the authors are also part of their literary criticism.
Keywords: Joan Andrés, Lives of Poets, Literary Criticism, Neoclassicism, Literary History
Descàrregues
Descàrregues
Arxius addicionals
Publicades
Com citar
-
Resum82
-
PDF50
-
(Español)1
Número
Secció
Llicència
Tots els documents inclosos a OJS són d'accés lliure i propietat dels seus autors. La revista té dret a la difusió i distribució dels textos amb finalitats acadèmiques. Qualsevol acte de reproducció, comercialització, comunicació pública o transformació total o parcial necessita el consentiment exprés i escrit dels autors o de la direcció de la revista.
L’autor o autora que adrece un treball a la redacció de Scripta perquè siga publicat ha de ser el titular legítim dels drets d’explotació. La legitimació per a la publicació del treball ha d’incloure també les imatges, les taules, els gràfics i altres materials que puguen complementar el text, amb independència de si n’és l’autor o autora.
Copyright: En publicar el treball en la revista, l’autor o autora cedeix a Scripta. Revista de Literatura i Cultura Medieval i Moderna els drets d’explotació (reproducció, distribució i comunicació pública), tant per a l’edició impresa en paper com per a la versió electrònica, que serà accessible mitjançant la xarxa Internet.
Tots els treballs publicats en Caplletra es troben sota una llicència Creative Commons del tipus Reconeixement - NoComercial - SenseObraDerivada 4.0.