La iconografía en la era digital: hacia una heurística para el estudio del contenido de las imágenes medievales

Authors

  • Begoña Cayuela Ars Picta (Universitat de Barcelona) IRCVM (Universitat de Barcelona)

DOI:

https://doi.org/10.7203/MCLM.1.3796

Keywords:

Iconography, Medieval Art, Middle Ages, image-text relationship, ekphrasis, digital collections, iconographic indexing, thesauri

Abstract

This article invites us to consider the usefulness of iconography as a method to describe the subjects represented in medieval works of art. In this study, a greater emphasis has been put on investigating the epistemological implications resulting from the use of that method, and the biases that may appear in the process of transforming images into words. The aim is to address what has been called the “semantic gap”, i.e., a kind of barrier that prevents the verbal representation of a non-lexical medium, such as the visual one, in a satisfactory and undiminished way. After a brief panorama of image theory throughout the classical era, with especial reference to the rhetorical genre of ekphrasis, this study suggests that, beneath the apparent balance between the verbal and the visual media, a rivalry persists. Later on, in medieval times, a mutation occurs in the way we perceive the visual arts and the images start being considered as texts that can be read. Thanks to the prejudice implied by the statement that we can only attain knowledge through words, the image is relegated to a decorative role or, at the most, an instrument of evangelisation of the illiterate.

In the discipline of medieval art history, defective uses of iconography have led to question its validity as a tool for analysis, even after the systematizing task endeavoured by Erwin Panofsky. Iconography, however, has gained new momentum thanks largely to the creation of digital collections that require iconographic principles to facilitate the recovery of visual documents. The new technologies, however, have accentuated the semantic gap between image and word, and nuanced the value of iconography, combined with indexing techniques based on controlled vocabularies and thesauri. In addition, a critical survey has been made of the most interesting projects which have undertaken the task of indexing the medieval art. Finally, it is argued that migration of iconography into the Web can be the hard core that allows medieval art history to step forward and fully enter into the domain of digital humanities.

 

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Author Biography

Begoña Cayuela, Ars Picta (Universitat de Barcelona) IRCVM (Universitat de Barcelona)

Doctora en Historia del Arte por la Universitat de Barcelona con la tesis titulada «Tradiciones y transmisión iconográfica en el arte altomedieval. La iconografía del Sacrificio de Isaac en el arte hispánico (Siglos VII al XII)». Sus áreas de especialización son el arte medieval y la iconografía. Junto a su carrera como investigadora independiente, su profesión es la de programadora de aplicativos de escritorio así como de desarrollos web, con más de 15 años de experiencia en el sector informático. Sus habilidades incluyen bases de datos, software y programación web. Como miembro del Grupo de Investigación Ars Picta (http://www.arspicta.cat), su misión es, además de sus tareas de investigación iconográfica, el desarrollo y la programación de este sitio web que albergará un Centro Documental que documentará minuciosamente las pinturas murales del románico catalán. Este desarrollo tiene como objetivo ser el principal punto de referencia para la investigación del arte románico catalán, así como un punto de convergencia entre la tecnología y el humanismo. Recientemente se ha incorporado al Institut de Recerca en Cultures Medievals (IRCVM) (http://www.ircvm.ub.edu). Este interés a caballo entre el mundo digital y el arte medieval, le ha llevado a la curación de una página en Facebook para recoger recursos y noticias sobre el arte medieva, Medieval Art, disponible en la dirección: http://www.facebook.com/MedievalArt.

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Published

23-11-2014

How to Cite

Cayuela, B. (2014). La iconografía en la era digital: hacia una heurística para el estudio del contenido de las imágenes medievales. Magnificat Cultura I Literatura Medievals, 1, 1–36. https://doi.org/10.7203/MCLM.1.3796
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