Educar des de la commoció i les narratives per promoure la comprensió, l’autonomia i el compromís.

Autors/ores

Paraules clau:

Discriminació i racisme, Narració d’històries, pensament visible i semipresencialitat, Democràcia i igualtat, Comprensió i tolerància, Activisme i pensament crític.

Resum

Es planteja l'abordatge d'un "wicked problem" com la discriminació i el racisme per raons identitàries mitjançant l'eina educativa "Stories that Move". A través de "storytelling", "blended learning" i "visible thinking", es busca fomentar la comprensió, l'autonomia, la tolerància, la consciència social, el pensament crític, la participació activa i valors democràtics. Les conclusions obren un debat sobre com el capitalisme afecta a la democràcia i les cures, i com afrontar aquest problema educativament. Es qüestiona si l'activisme és viable des de l'acadèmia i es reflexiona sobre les seves implicacions.

Descàrregues

Biografies de l'autor/a

Núria Lorenzo Ramírez, Universitat de Barcelona

Professora Titular d’Universitat al Departament de Didàctica i Organització Educativa, Facultat d’Educació, Universitat de Barcelona.

Doctora i Llicenciada en Ciències de l’Educació, Diplomada en Biblioteconomia i Documentació.

Ha treballat en diferents àmbits professionals (escolar, lleure, infància, joventut i biblioteques). Ha estat membre del Institut de Desenvolupament Professional, ha co-dirigit el Postgrau i Màster en Criança 0-3 i acompanyament a les famílies, ha desenvolupat diferents càrrecs de gestió acadèmica i de recerca. Actualment és membre del Institut de Recerca Educativa, imparteix docència en tres màster (Inclusió social y drets de ciutadania de les persones amb discapacitat, Investigació i Canvi Educatiu, Currículum i Desenvolupament de l’Aprenentatge) i en el Doctorat d’Educació i Societat. · ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6179-3575 · Academia.edu: https://barcelona.academia.edu/N%C3%BAriaLorenzo · ResearcherID: https://researchid.co/nloren · ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Nuria-Lorenzo-Ramirez · PublonsID: https://publons.com/researcher/3399644/naoria-lorenzo/

Mònica Ferré Tobaruela, Universitat de Barcelona 

Pedagoga i psicopedagoga. Investigadora predoctoral al Grup de Recerca en Educació Intercultural i Gènere (GREDI). Doctoranda al programa d’Educació i Societat de la Universitat de Barcelona. Professora al Màster en Formació del Professorat de Secundària de la UB.

Mònica Ferré és investigadora predoctoral al Grup de Recerca en Educació Intercultural (GREDI) del Departament de Mètodes d’Investigació i Diagnòstico en Educació a la Universitat de Barcelona. Graduada en Pedagogia y amb un Màster en Psicopedagogia, actualment imparteix classes al Màster en Formació del Professorat de la Universitat de Barcelona y realitza la tesis doctoral en el marc del projecte d’Erasmus+ Stories that move: upscaling good practice (StM 2.0) impulsat per la Anne Frank House. Col·labora en diversos projectes sobre gènere, interculturalitat y diàleg interreligiòs, tot i que centra la seva investigació en la identificació, la prevenció i la lluita contra la violència i la discriminació de l’alumnat LGBTIQ+.   

Referències

Ahmed, Sara. (2012) On Being Included : Racism and Diversity in Institutional Life. Durham : Duke University Press.

 

Anne Frank House. (2018). Report International Conference and Launch of Stories that Move Toolbox against discrimination. https://www.storiesthatmove.org/

 

Ferré, M. & Sánchez, A. (2023). La enseñanza y aprendizaje del Holocausto y la persecución nazi a través de la Herramienta en línea “Storiesthatmove” como base para fomentar la lucha contra la discriminación actual: Caso práctico en una clase de secundaria. Edetania, 63. [en premsa].

 

Fraser, N. (2023) Capitalisme caníbal: com el nostre sistema devora la democracia, les cures i el planeta, i què podem fer al respecte.  Manresa: Tigre de Paper.

 

Garrison, D. & Vaughan, Norman. (2008). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. http://doi.org/10.1002/9781118269558

 

Goffman, Erving. (2008). Estigma: la identidad deteriorada (2a ed.). Buenos Aires: Amorrortu.

 

Kundnani, A. (2022) Capitalismo racial. Oviedo: Cambalache.

 

Lorenzo Ramírez, Núria; Armadans Tremosa, Immaculada; Fuertes-Alpiste, Marc; Llanes-Ordoñez, Juan (2022) Hacia la educación hibrida: investigar sobre la experiencia y los desafíos de los docentes de secundaria y adultos en Cataluña. In S. Olmos-Migueláñez, M. J. Rodríguez-Conde, A. Bartolomé, J. Salinas, F. J. Frutos-Esteban, & F. J. García-Peñalvo (Eds.) La influencia de la tecnología en la investigación educativa post-pandemia (p. 29-42). Barcelona: Octaedro.

 

Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: why are some courses more effective than others? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 10. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00379-x

 

Nussbaum, M.C.  (2007) Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidos

 

OCDE (2018). Manual per a entorns d’aprenentatge innovadors. Barcelona: UOC; Centre Unesco de Catalunya. http://www.fbofill.cat/publicacions/manual-entorns-daprenentatge-innovadors

 

Padilla, J. & Carmona, M. (2022) Malestamos: cuando estar mal es un problema colectivo. Barcelona: Capitán Swing.

 

Petousi, D., Katifori, A., Servi, K., Roussou, M., & Ioannidis, Y. (2022). History education done different: A collaborative interactive digital storytelling approach for remote learners. Frontiers in Education, 7, 942834. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.942834

 

Ritchhart, R., Church, M., & Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento: como promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes. Barcelona: Paidos.

 

Rittel, H. W. J., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a General Theory of Planning. Policy Sciences, 4(2), 155-169. https://doi.org/10.1007/BF01405730

 

Scardamalia, M., and Bereiter, C. (1991). Higher Levels of Agency for Children in Knowledge Building: A Challenge for the Design of New Knowledge Media. Journal of Learning Sciences, 1, 37–68. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0101_3

 

Sennet, R. (2003) El respeto: sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Madrid: Anagrama.

Descàrregues

Arxius addicionals

Publicades

2024-01-02

Com citar

Lorenzo Ramírez, N., & Ferré Tobaruela, M. (2024). Educar des de la commoció i les narratives per promoure la comprensió, l’autonomia i el compromís. QUADERNS D’EDUCACIÓ CONTINUA, (50), 96–104. Retrieved from https://turia.uv.es/index.php/QEC/article/view/27641
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    102
  • PDF
    54
  • (Español)
    2

Número

Secció

PERSONES, TERRITORIS, EXPERIÈNCIES

Metrics