Educar des de la commoció i les narratives per promoure la comprensió, l’autonomia i el compromís.
Paraules clau:
Discriminació i racisme, Narració d’històries, pensament visible i semipresencialitat, Democràcia i igualtat, Comprensió i tolerància, Activisme i pensament crític.
Resum
Es planteja l'abordatge d'un "wicked problem" com la discriminació i el racisme per raons identitàries mitjançant l'eina educativa "Stories that Move". A través de "storytelling", "blended learning" i "visible thinking", es busca fomentar la comprensió, l'autonomia, la tolerància, la consciència social, el pensament crític, la participació activa i valors democràtics. Les conclusions obren un debat sobre com el capitalisme afecta a la democràcia i les cures, i com afrontar aquest problema educativament. Es qüestiona si l'activisme és viable des de l'acadèmia i es reflexiona sobre les seves implicacions.
Descàrregues
Referències
Ahmed, Sara. (2012) On Being Included : Racism and Diversity in Institutional Life. Durham : Duke University Press.
Anne Frank House. (2018). Report International Conference and Launch of Stories that Move Toolbox against discrimination. https://www.storiesthatmove.org/
Ferré, M. & Sánchez, A. (2023). La enseñanza y aprendizaje del Holocausto y la persecución nazi a través de la Herramienta en línea “Storiesthatmove” como base para fomentar la lucha contra la discriminación actual: Caso práctico en una clase de secundaria. Edetania, 63. [en premsa].
Fraser, N. (2023) Capitalisme caníbal: com el nostre sistema devora la democracia, les cures i el planeta, i què podem fer al respecte. Manresa: Tigre de Paper.
Garrison, D. & Vaughan, Norman. (2008). Blended Learning in Higher Education: Framework, Principles, and Guidelines. http://doi.org/10.1002/9781118269558
Goffman, Erving. (2008). Estigma: la identidad deteriorada (2a ed.). Buenos Aires: Amorrortu.
Kundnani, A. (2022) Capitalismo racial. Oviedo: Cambalache.
Lorenzo Ramírez, Núria; Armadans Tremosa, Immaculada; Fuertes-Alpiste, Marc; Llanes-Ordoñez, Juan (2022) Hacia la educación hibrida: investigar sobre la experiencia y los desafíos de los docentes de secundaria y adultos en Cataluña. In S. Olmos-Migueláñez, M. J. Rodríguez-Conde, A. Bartolomé, J. Salinas, F. J. Frutos-Esteban, & F. J. García-Peñalvo (Eds.) La influencia de la tecnología en la investigación educativa post-pandemia (p. 29-42). Barcelona: Octaedro.
Müller, C., Mildenberger, T., & Steingruber, D. (2023). Learning effectiveness of a flexible learning study programme in a blended learning design: why are some courses more effective than others? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 10. https://doi.org/10.1186/s41239-022-00379-x
Nussbaum, M.C. (2007) Las fronteras de la justicia: consideraciones sobre la exclusión. Barcelona: Paidos
OCDE (2018). Manual per a entorns d’aprenentatge innovadors. Barcelona: UOC; Centre Unesco de Catalunya. http://www.fbofill.cat/publicacions/manual-entorns-daprenentatge-innovadors
Padilla, J. & Carmona, M. (2022) Malestamos: cuando estar mal es un problema colectivo. Barcelona: Capitán Swing.
Petousi, D., Katifori, A., Servi, K., Roussou, M., & Ioannidis, Y. (2022). History education done different: A collaborative interactive digital storytelling approach for remote learners. Frontiers in Education, 7, 942834. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.942834
Ritchhart, R., Church, M., & Morrison, K. (2014). Hacer visible el pensamiento: como promover el compromiso, la comprensión y la autonomía de los estudiantes. Barcelona: Paidos.
Rittel, H. W. J., & Webber, M. M. (1973). Dilemmas in a General Theory of Planning. Policy Sciences, 4(2), 155-169. https://doi.org/10.1007/BF01405730
Scardamalia, M., and Bereiter, C. (1991). Higher Levels of Agency for Children in Knowledge Building: A Challenge for the Design of New Knowledge Media. Journal of Learning Sciences, 1, 37–68. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0101_3
Sennet, R. (2003) El respeto: sobre la dignidad del hombre en un mundo de desigualdad. Madrid: Anagrama.
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum102
-
PDF54
-
(Español)2
Número
Secció
Llicència
Aquesta obra està sota una llicència de Creative Commons Reconeixement-NoComercial-SsenseObraDerivada 4.0 Internacional.