Gender Stereotypes in the Elections and Expectations of Professional Technical Education Students in Argentina: Regional and Gender Differences
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.17451Keywords:
Gender, technical education, professional training, motivations, expectations, inequalitiesAbstract
Despite the fact that in recent year in Argentina the access of female students to Vocational Technical Education has gradually expanded, in the modality there are still important gender inequalities. The purpose of this paper is to analyze the initial motivations and future expec- tations of students attending Professional Technical Education and their relationship with the persistence –or with the transformation– of stereotypes about gender differences in the labor market.
The methodological approach was quantitative and qualitative. The data wereconstructed from surveys and focus groups with male and female students from Technical Secondary Schools and Vocational Training Courses in two regions of the country. The results show signi- ficant differences between both territories analyzed and, within these, between men and women. In spite of the policies for gender equality and the visibility of the various discriminations that women suffer due to the multiple feminist mobilizations in recent times in Argentina, gender stereotypes that legitimize inequalities persist.
Downloads
References
Anzorena, Claudia (2013): “División sexual del trabajo: varones públicos, mujeres domésticas”. En Mujeres en la trama del Estado. Una lectura feminista de las políticas públicas. Mendoza: EDIUNC.
Archer, Louise et al. (2013): “Not girly, not sexy, not glamorous: Primary school girls' and parents' constructions of science aspirations”. Pedagogy, Culture & Society, 21(1), 171–194. https://doi.org/10.1080/14681366.2012.748676
Archer, Louise, Moote, Julie, Macleod, Emily y DeWitt, Jenifer. (2020). ASPIRES 2: Young people's science and career aspirations, age 10–19. London: UCL Institute of Education.
Bloj, Cristina (2017). Trayectorias de mujeres Educación técnico-profesional y trabajo en la Argentina. CEPAL - Serie Asuntos de Género N° 145. Santiago: Naciones Unidas.
Bourdieu, Pierre (1999). La dominación masculina. Barcelona: Editorial Anagrama.
Busso, Mariana y Pérez, Pablo (2019): "El velo meritocrático: inequidades en la inserción laboral de jóvenes durante el gobierno de Cambiemos". RevIISE: Revista de Ciencias Sociales y Humanas 13.13. 133-145.
Butler, Judith (2001). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. México: Paidós.
Evans, Karen (2006): “Achieving equity through ‘gender autonomy’: The challenges for VET policy and practice”. Journal of vocational education and training, 58 (4), 393-408. DOI: 10.1080/13636820601005453.
Gallart, María Antonia (2006). La escuela técnica industrial en Argentina: ¿un modelo para armar? Montevideo: CINTERFOR-OIT.
Guber, Rossana y Soprano, Germán (2001). La dimensión cultural de la crisis en Corrientes. Análisis de los factores intervinientes en la crisis del Estado en la provincia de Corrientes. Corrientes: Universidad Nacional del Nordeste.
Gutierrez Esteban, Prudencia e Ibáñez Ibáñez, Patricia (2013): "¿Cómo se transmiten los estereotipos culturales y sexistas a través de las imágenes de las TIC en los libros de texto?”. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 31.1, 109-125.
INET (2017). Las mujeres en la secundaria técnica: diagnóstico de una desigualdad persistente (en línea).http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2019/03/Las-mujeres-en-la-ETP.pdf, Consultado el 29 de enero de 2020.
INET (2019). Mujeres en la ETP: Desigualdades y oportunidades (en línea). http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2018/03/Mujeres-en-la-ETP-Desigualdades-y-oportunidades.pdf . Consultado el 29 de enero de 2020.
Jacinto, Claudia (2015): “Nuevas lógicas en la formación profesional en Argentina Redefiniendo lo educativo, lo laboral y lo social”. Perfiles educativos, 37(148), 120-137. https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.011" target="_blank">https://doi.org/10.1016/j.pe.2015.11.011
Margulis, Marioy Urresti, Marcelo (2008). La juventud es más que una palabra: ensaios sobre cultura y juventud. 3ª ed. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Martínez García, José Saturnino y Merino, Rafael (2011) “Formación profesional y desigualdad de oportunidades educativas por clase”. Témpora: Revista de historia y sociología de la educación, (14), 13-37.
Martínez García, José Saturnino (2017): “Sobrecualificación de los titulados universitarios y movilidad social”. Papers, 102 (1), 29-52. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2225
Martínez García, José Saturnino (2019): “Género y educación: brecha inversa y segregación”. En: Equidad, educación y género. Madrid: Dykinson
Merino, Rafael; Martínez García, José y Valls, Ona (2020): “Efectos secundarios y motivaciones de las personas jóvenes para escoger Formación Profesional”. Papers. Revista de Sociologia, 105(2), 259-277. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2776
Moote, Julie; Archer, Louise; DeWitt, Jenifer y MacLeod, Emily (2020): “Comparing students' engineering and science aspirations from age 10 to 16: Investigating the role of gender, ethnicity, cultural capital, and attitudinal factors”. Journal of Engineering Education, 109(1), 34-51. https://doi.org/10.1002/jee.20302
Millet, Kate (1996). Política sexual. Madrid: Cátedra.
Millenaar, Verónica y Jacinto, Claudia. (2015): “Desigualdad social y género en las trayectorias laborales de jóvenes de sectores populares. El lugar de los dispositivos de inserción” en Mayer, L., Llanos, D. y Unda Lara, R. (Comps.) Socialización escolar. Procesos, experiencias y trayectos. Ecuador: Abya Ayala- Universidad Politécnica Salesiana –CINDE y CLACSO, pp. 73-100.
Millenaar, Verónica (2017): “Políticas de empleo con enfoque de género: formación laboral en oficios no tradicionales para mujeres”. Cadernos Pagu.51. https://doi.org/10.1590/18094449201700510014
Millenaar, Verónica (2019): “Masculinidades en la formación profesional: expectativas y sentidos del trabajo en un contexto de incertidumbre laboral”. Descentrada, Revista interdisciplinaria de feminismos y género. 3 (1) DOI: https://doi.org/10.24215/25457284e069
Organización Internacional del Trabajo (2014). Diagnóstico Igualdad de género en los Institutos de Formación Profesional de América Central y República Dominicana. OIT.
Pérez Moreno, Elena Silvia (2012). El lugar de las alumnas dentro de una escuela técnica secundaria de la ciudad de córdoba. II Congreso Interdisciplinario Género y sociedad. Lo personal es político. Córdoba. Universidad Nacional de Córdoba.
PNUD (2011). Aportes para el Desarrollo Humano en Argentina. Buenos Aires.
Rubin, Gayle (1986): “El tráfico de mujeres: notas sobre la ‘economía política’ del sexo”. Nueva antropología, 1986, vol. 8, no 30, p. 95-145.
Seoane, Viviana (2012). Sexismo y androcentrismo en la escuela técnica: experiencias de mujeres jóvenes en torno a la sexualidad, el género y la condición juvenil. VII Jornadas de Sociología de la UNLP. La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Scott, Joan (1999): “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en Marysa Navarro y Catharine Stimpson (comps.) Sexualidad, género y roles sexuales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Subirats, Marina (2016): “De los dispositivos selectivos en la educación: el caso del sexismo”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación. 9(1), 22-36.
Tarabini, Aina y Curran, Marta (2015): “El efecto de la clase social en las decisiones educativas: un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes”. Revista de Investigación en Educación. 13 (1), 7-26.
Wainerman, Catalina (2005). La vida cotidiana en las nuevas familias ¿Una revolución estancada? Buenos Aires: Lumiere.
Woodman, Dan y Wyn, Johanna (2015). Youth and Generation: Rethinking change and inequality in the lives of young people. Londres: Sage Publications.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract720
-
PDF (Español)481
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.