Centenario de Ferrer Guardia: historia y sociología de la posibilidad
DOI:
https://doi.org/10.7203/RASE.2.2.8657Keywords:
Ferrer Guardia, history and sociology as a possibility, Semana Trágica, class and sexual coeducation.Abstract
This year we are commemorating the centenary of the execution of the Catalan pedagogue Ferrer Guardia, accused by the authorities of his time to be the main responsible of Barcelona’s popular revolt known as Semana Trágica. In the Escuela Moderna Ferrer Guardia planned an education bounded to solve the structural problems of the society of his time. The process for the recovery of the historic memory will contribute to the overcoming of the reproductionist sociology of education which is incapable to see that there where schools that advocated for social transformation. Rescueing Ferrer Guardia together with other important figures that lived in his time and that also looked for pacific solutions to conflicts -as where Ildefons Cerdá or the poet Joan Maragall- is considering history not as something closed, but rather as a possibility for Sociology and Education to contribute to build up a better society in the present time and in the future.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract312
-
PDF (Español)128
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.