A Longitudinal Look: Is “Docentia” an useful instrument for university teacher’s evaluation?
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.24.2.12142Keywords:
Docentia, Performance evaluation in higher education, university teaching, university teacher, student satisfaction in higher educationAbstract
Docentia is an evaluation model proposed by ANECA (National Agency for Quality Evaluation) and used by Spanish universities to evaluate teaching quality. One of the detected problems is the low capacity to discriminate between the possible categories of teachers, showing a bias toward the highest score (Excellent). This affects negatively the prestige of the model: if most teachers are labelled “excellent”, those teachers who really foreground above the set would not be detected. Thus, the capacity to orientate teachers to improve their performance will be minored. This study explores the discrimination capacity of the model based on the experience at the University of La Laguna (Docentia-ULL). We simulate results of the evaluation changing the model in two ways. On one hand, changing weights of some dimensions and sub dimensions, as well as maximums of some criteria, in order to increase the value of the commitment of teachers with training and educational innovation, opposite to the mere fulfilment of teaching obligations. On the other hand, increasing the required minimum for student’s satisfaction and academic supervisor’s satisfaction to become necessary requirement to obtain positive, very positive or excellent evaluation. Our results show that reducing the weight of teaching obligations and increasing the weight of training and innovation produce a more centered distribution. Most teachers were situated in the middle categories. We also compared the real results obtained after the implementation of the chosen alternative simulated model. We discuss the implications of those improvements on the evaluation of teaching quality and on the performance of Spanish university teachers.
References
Alfageme, M. B., & Caballero, K. (2010). Evaluación y profesorado en la universidad española. Educatio Siglo XXI, 28(1), 271-294.
Álvarez-Rojo, V., Asensio-Muñoz, I., Clares, J., Del-Frago, R., García-Lupión, B., & García-Nieto, N. “…” Salmerón, P. (2009). Perfiles docentes para el espacio europeo de educación superior (EEES) en el ámbito universitario español. RELIEVE, 15(1). doi: https://doi.org/10.7203/relieve.15.1.4187
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2007). Programa DOCENTIA: Programa de Apoyo a la Evaluación de la Actividad Docente del Profesorado. Recuperado de http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-institucional/DOCENTIA
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2008). Programa Academia. Principios y orientaciones para la aplicación de los criterios de evaluación. Recuperado de http://www.aneca.es/Programas-de-evaluacion/Evaluacion-de-profesorado/ACADEMIA
Benito, A. & Cruz, A. (2006). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
Caballero, K., & Bolívar, A. (2015). El profesorado universitario como docente: hacia una identidad profesional que integre docencia e investigación. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 13, 57-77.
Calderón, C., & Escalera, G. (2008). La evaluación de la docencia ante el reto del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Educación XX1, 11, 237-256. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.11.0.316
High Group on Modernization of Higher Education (2013). Improving the quality of teaching and learning in Europe’s higher education institutions. Recuperado de http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/repository/education/library/reports/modernisation_en.pdf
Fraile, A., López-Pastor, V., Castejón, J., & Romero, R. (2013). La evaluación formativa en docencia universitaria y el rendimiento académico del alumnado [The education evaluation in university teaching and the academic performance of students]. Aula Abierta, 41, 23-34.
Herrero, R. (2014). El papel de las TIC en el aula universitaria para la formación en competencias del alumnado. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 45, 173-188.
García-Valcárcel, A., & Tejedor, F. J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20(2), pp. 137-159. doi https://doi.org/10.5944/educxx1.19035
Hortigüela, D., Pérez-Pueyo, A., & López-Pastor, V. (2015). Implicación y regulación del trabajo del alumnado en los sistemas de evaluación formativa en educación superior. RELIEVE, 21(1), pp. 1-5. https://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5171
Isla-Díaz, R., Ramos, T., Noda, A., Jiménez, F., Acosta, S., Marrero Hernández, H., Pérez Monteverde, M.V., y Soriano, M.I. (2014). Evaluación de la calidad docente: ¿Es el Docentia una herramienta inútil? XI Foro Internacional sobre Evaluación de la Calidad de la Investigación y la Educación Superior. 8 al 11 de Julio de 2014. Bilbao.
Martínez, M., & Esteban, F. (2005) Una propuesta de formación ciudadana para el EEES. Revista Española de Pedagogía, 63: 230, enero-abril, 63-73.
Mayor, C. (2009). Nuevos retos para una Universidad en proceso de cambio: ¿Pueden ser los profesores principiantes los protagonistas? Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 13(1), 61-77. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41904/23910
Murillo, J. (2008). La evaluación del Profesorado Universitario en España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 1(3), 29-45.
Perales, M. J., Jornet, J. M., & González, J. (2014). Tendencias en las políticas de formación y evaluación del profesorado en la Educación Superior en España. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2, 53-64
Pozo, C., Giménez, M. L., & Bretones, B. (2009). La evaluación de la calidad docente en el nuevo marco del EEES. Un estudio sobre la encuesta de opinión del Programa DOCENTIA-ANDALUCÍA. XXI Revista de Educación, 11, 43-64.
Pozo, C; Bretones, B.; Martos, M. J., & Alonso, E. (2011). Evaluación de la actividad docente en el Espacio Europeo de Educación Superior: un estudio comparativo de indicadores de calidad en universidades europeas. Revista Española de Pedagogía, 248, 145-163.
Roig-Vila, R. (Ed.) (2017). Investigación en docencia universitaria: Diseñando el futuro a partir de la innovación educativa. Barcelona: Editorial Octaedro.
San Martín, S., Santamaría, M., Hoyuelos, F. J., Ibáñez, J., & Jerónimo, E. (2014). Variables definitorias del perfil del profesor/a universitario/a ideal desde la perspectiva de los estudiantes pre-universitarios/as. Educación XX1, 17 (2), 193—215. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11486
Sinahuya, A., & Sánchez-Tarazaga, V. (2018). La competencia evaluativa de los docentes: formación, dominio y puesta en práctica en el aula. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 95-116
Tejedor, F. J., & García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante universitario (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el marco del EEES. Revista de Educación, 342, 443-473.
Tejedor, F. J., & García-Valcárcel, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista Española de Pedagogía, 247, 439-460.
Universidad de La Laguna (2009). Manual para la Evaluación de la Actividad Docente (DOCENTIA-ULL). Recuperado de https://web.archive.org/web/20120413024947/https://www.ull.es/Private/folder/institucional/ull/calidad/DOCENTIA/Manual.pdf
Valcárcel, M. (2003). La preparación del profesorado universitario español para la Convergencia Europea en Educación Superior. Proyecto EA2003-0040. Recuperado de http://campus.usal.es/~ofeees/ESTUDIOS_INFORMES_GRALES/informe_final.pdf
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo. Madrid: Narcea.
Zabalza (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 5, 69‐81.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.