Analysis of the types of answers given by university students when reading images about movement

Authors

  • Susana Aguilar Universidad Nacional de San Juan
  • Carla Maturano Universidad Nacional de San Juan
  • Graciela Nuñez Universidad Nacional de San Juan

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.14.1.4202

Keywords:

Illustrations, images, teaching, learning, Natural Sciences

Abstract

This work analyzes the procedures that students use when they are interpreting the illustrations contained in textbooks of Sciences about the movement of bodies. Many factors influence the interpretation of illustrations, including: the students’ alternative conceptions, the clarity of the data, and the strategies used to approach the content. In order to collect data, tests were designed and taken before and after teaching the topic. The results obtained show that the illustrations offer a superficial treatment of the data and the degree of symbolic representation influences how one approaches the information contained in them

References

Aguilar, S., Maturano, C. y Núñez, G. (2007). Utilización de imágenes para la detección de concepciones alternativas: un es-tudio exploratorio con estudiantes universi-tarios. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. Vol. 6 (3), 691-713. http://saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen6/ART12_Vol6_N3.pdf (Consultado el 02-03-07)

Alzate Piedrahita, M. V. (2000). ¿Cómo leer un texto escolar?: Texto, paratexto e imágenes. Revista de Ciencias Humanas. Nº 20. utp. Colombia http://www.utp.edu.co/chumanas/revistas/rev20/areiza.htlm (Consultado el 02-03-07)

Carrascosa, J. (2006). El problema de las concepciones alternativas en la actualidad (Parte III). Utilización didáctica de los errores conceptuales que aparecen en cómics, prensa, novelas y libros de texto. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. Vol 3, Nº 1, 77-88.

Deforge, Y. (1992). Historia de la comunicación gráfica y diseño técnico, en Costa, J. y Moles, A. Imagen didáctica. Enciclopedia del Diseño. Barcelona: CEAC. 2º edic.

Del Valle Gastaminza, F. (versión 2001). El Análisis documental de la fotografía. Pági-na Web de Félix del Valle. <http://www.ucm.es/info/multidoc/prof/fvalle/anfot2000.htm> ( Consultado el 09-04-07)

Gil Pérez, D. y Guzmán Ozámiz, M. (1993). Enseñanza de las ciencias y la Matemática. Tendencias e innovaciones. Organización de Estados Iberoamericanos. Para la Educación, La Ciencia y la Cultura. <http://www.campus-oei.org/oeivirt/ciencias.htm>

González Álvarez, L. M. (2005). El uso de la imagen para la construcción de conceptos en Física. Enseñanza de las ciencias. Número extra. VII Congreso. http://ensciencias.uab.es/webblues/www/congres2005/htm/index_art_htm/4-1.htm (Consultado el 02-03-07).

Moles, A. (1992). Pensar en línea, pensar en superficie, en J. Costa y A. Moles, Imagen Didáctica. Enciclopedia del Diseño. Barce-lona: CEAC. 2º edic.

Jiménez Valladares, J. Perales Palacios, F. (2002). La evidencia experimental a través de la imagen de los libros de texto de Física y Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol.1 Nº 2. http://saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen1/Numero2/Art5.pdf (Consultado el 03-03-07).

Mayer, R. (2001). Using Illustrations to Promote Contructivist Learning from Science Text. En comp. de Otero, J.; León, J.A. y Graesser, A. C., The psychology of Science Text Comprensión. Mahwah, N.J.: Erlbaum.

Perales, F y Jiménez, J. (2002). Las ilustraciones en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las ciencias, 20(3), 369-386

Perales, F. y Jiménez, J. (2004). Las ilustraciones en los libros de Física y Química de la ESO. En Gil, J. J. (Coord.). Aspectos di-dácticos de Física y Química. I.C.E. de la Universidad de Zaragoza, 12, 11-65.

Perales Palacios, F.J. (2006). Uso (y abuso) de la imagen en la enseñanza de las Cien-cias. Enseñanza de las Ciencias, 24(1), 13-30.

Pozo y Gómez Crespo (1998). Aprender y Enseñar Ciencia. Madrid: Ed. Morata

Rodríguez Moneo, M. (1999). Conocimiento previo y cambio conceptual. Argentina: Ai-que.

Silva, F. Da y Compiani, M. (2006). Las imágenes geológicas y geocientíficas en li-bros didácticos de ciencias. Enseñanza de las ciencias. 24(2), 207-218.

Torres Vallecillo, M. R. (2007). Imagen y Comunicación: La Alfabetización Visual. Eutopia. Artículo 9. Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH). UNAM. México. en <http://www.cch.unam.mx/eutopia/eutopia5/contenido/ar9.htm> (Consultado el 02-03-07)

Issue

Section

Research Articles