Analysis of the types of answers given by university students when reading images about movement
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.14.1.4202Keywords:
Illustrations, images, teaching, learning, Natural SciencesAbstract
This work analyzes the procedures that students use when they are interpreting the illustrations contained in textbooks of Sciences about the movement of bodies. Many factors influence the interpretation of illustrations, including: the students’ alternative conceptions, the clarity of the data, and the strategies used to approach the content. In order to collect data, tests were designed and taken before and after teaching the topic. The results obtained show that the illustrations offer a superficial treatment of the data and the degree of symbolic representation influences how one approaches the information contained in themReferences
Aguilar, S., Maturano, C. y Núñez, G. (2007). Utilización de imágenes para la detección de concepciones alternativas: un es-tudio exploratorio con estudiantes universi-tarios. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. Vol. 6 (3), 691-713. http://saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen6/ART12_Vol6_N3.pdf (Consultado el 02-03-07)
Alzate Piedrahita, M. V. (2000). ¿Cómo leer un texto escolar?: Texto, paratexto e imágenes. Revista de Ciencias Humanas. Nº 20. utp. Colombia http://www.utp.edu.co/chumanas/revistas/rev20/areiza.htlm (Consultado el 02-03-07)
Carrascosa, J. (2006). El problema de las concepciones alternativas en la actualidad (Parte III). Utilización didáctica de los errores conceptuales que aparecen en cómics, prensa, novelas y libros de texto. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. Vol 3, Nº 1, 77-88.
Deforge, Y. (1992). Historia de la comunicación gráfica y diseño técnico, en Costa, J. y Moles, A. Imagen didáctica. Enciclopedia del Diseño. Barcelona: CEAC. 2º edic.
Del Valle Gastaminza, F. (versión 2001). El Análisis documental de la fotografía. Pági-na Web de Félix del Valle. <http://www.ucm.es/info/multidoc/prof/fvalle/anfot2000.htm> ( Consultado el 09-04-07)
Gil Pérez, D. y Guzmán Ozámiz, M. (1993). Enseñanza de las ciencias y la Matemática. Tendencias e innovaciones. Organización de Estados Iberoamericanos. Para la Educación, La Ciencia y la Cultura. <http://www.campus-oei.org/oeivirt/ciencias.htm>
González Álvarez, L. M. (2005). El uso de la imagen para la construcción de conceptos en Física. Enseñanza de las ciencias. Número extra. VII Congreso. http://ensciencias.uab.es/webblues/www/congres2005/htm/index_art_htm/4-1.htm (Consultado el 02-03-07).
Moles, A. (1992). Pensar en línea, pensar en superficie, en J. Costa y A. Moles, Imagen Didáctica. Enciclopedia del Diseño. Barce-lona: CEAC. 2º edic.
Jiménez Valladares, J. Perales Palacios, F. (2002). La evidencia experimental a través de la imagen de los libros de texto de Física y Química. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol.1 Nº 2. http://saum.uvigo.es/reec/volumenes/volumen1/Numero2/Art5.pdf (Consultado el 03-03-07).
Mayer, R. (2001). Using Illustrations to Promote Contructivist Learning from Science Text. En comp. de Otero, J.; León, J.A. y Graesser, A. C., The psychology of Science Text Comprensión. Mahwah, N.J.: Erlbaum.
Perales, F y Jiménez, J. (2002). Las ilustraciones en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Análisis de libros de texto. Enseñanza de las ciencias, 20(3), 369-386
Perales, F. y Jiménez, J. (2004). Las ilustraciones en los libros de Física y Química de la ESO. En Gil, J. J. (Coord.). Aspectos di-dácticos de Física y Química. I.C.E. de la Universidad de Zaragoza, 12, 11-65.
Perales Palacios, F.J. (2006). Uso (y abuso) de la imagen en la enseñanza de las Cien-cias. Enseñanza de las Ciencias, 24(1), 13-30.
Pozo y Gómez Crespo (1998). Aprender y Enseñar Ciencia. Madrid: Ed. Morata
Rodríguez Moneo, M. (1999). Conocimiento previo y cambio conceptual. Argentina: Ai-que.
Silva, F. Da y Compiani, M. (2006). Las imágenes geológicas y geocientíficas en li-bros didácticos de ciencias. Enseñanza de las ciencias. 24(2), 207-218.
Torres Vallecillo, M. R. (2007). Imagen y Comunicación: La Alfabetización Visual. Eutopia. Artículo 9. Colegio de Ciencias y Humanidades (CCH). UNAM. México. en <http://www.cch.unam.mx/eutopia/eutopia5/contenido/ar9.htm> (Consultado el 02-03-07)
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.