Academic performance and students' teaching assessment in pilot experiments of European Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.13.2.4205Keywords:
Parent involvement, Child-Parent Centers (CPC), Chicago Longitudinal Study (CLS), Family education, Early childhood education, Preschool education, Compensatory education, CPC Program, Longitudinal Study, Cost-benefit analysisAbstract
In this work we show a study based on an analysis of academic marks as well as on a teaching valuation of a students sample participating in a pilot experience for the European Credit System Implantation in the Music Teachers Instruction Course. We also detail the way of evaluating the students and the resources used to valuate the teaching. We analyse the differences between the student’s marks and their opinion about the teaching in two students groups, one of them using a traditional teaching system and the other one using such experience for the European Credit implantation.References
Agra, Mª. J., Gewerc, A. y Montero, Mª. L. (2003). El portafolios como herramienta de análisis en experiencias de formación on-line y presenciales. Ense-anza, 21, 101-114.
Alba, C. (Coord.) (2005). Revista de Educación, 337, monográfico de Convergencia Europea y Universidad.
Aleamoni, L. M. (1981). Student Ratings of Instruction. En J. Millman (Eds.), Handbook of Teacher Evaluation. Beverly Hills, CA: Sage.
ANECA (2007). Programa DOCENTIA, Modelo de apoyo para la evaluación de la actividad docente del profesorado universitario. Madrid: ANECA. Disponible en: http://www.aneca.es/active/docs/docentia_modelo_070302.pdf [Fecha de acceso: 12-11-2007].
Apodaca, P. y Grad, H. (2002). Análisis dimensional de las opiniones de los alumnos universitarios sobre sus profesores: comparación entre técnicas paramétricas y no paramétricas. Revista de Investigación Educativa, 20 (2), 385-409.
Barragán, R. (2005). El portafolio, metodología de evaluación y aprendizaje de cara al nuevo Espacio Europeo de Educación Superior. Una experiencia práctica en la Universidad de Sevilla. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 4 (1), 121-139. Disponible en: http://www.unex.es/didactica/RELATEC/sumario_4_1_.htm [Fecha de acceso: 12-12-2006].
Bedgod, R. y Pollard, R. J. (1999). Uses and Misues of Student Opinion Surveys in Eight Australian Universities. Australian Journal of Education, 43 (2), 129-156.
http://dx.doi.org/10.1177/000494419904300203
Benito, A. y Cruz, A. (2006). Nuevas claves para la docencia universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. Madrid: Narcea.
Beran, T. & Violato, C. (2005). Ratings of University Teacher Instruction: How Much Do Student and Course Characteristics Really Matter? Assessment and Evaluation in Higher Education, 30 (6), 593-601.
http://dx.doi.org/10.1080/02602930500260688
Beran, T., Violato, C., Kline, D. & Frideres, J. (2005). The Utility of Student Ratings if Instruction for Students, Faculty, and Administrators: A "Consequential Validity" Study. Canadian Journal of Higher Education, 35 (2), 49-70.
Braskamp, L. A., Brandenbury, D. C. y Ory, J. C. (1984). Evaluating teaching effectiveness: A practical guide. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
Brown, C. (2004). Design, Development and Evaluation of Electronic Portfolios for Advanced Degree Programs in Technology and Scholl Media. Chicago: Association for Educational Communications and Technology.
Cabello, J. y Antón, P. (2005). Conversaciones con el profesorado. Un estudio en cuatro universidades espa-olas sobre el espacio europeo y el uso de las TIC. Revista de Educación, 337, 149-167.
Cajide, J., Doval, L. y Porto, A. (1996). Perspectivas actuais da avaliación da docencia universitaria. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago.
Centra, J. A. (1979). Determining Faculty Effectiveness. San Francisco: Jossey-Bass.
Cohen, P. A. (1981). Student ratings of instruction and student achievement: a meta-analysis of multisection validity studies. Review of Educational Research, 51(3), 281-309.
http://dx.doi.org/10.3102/00346543051003281
Colás, M. P., Jiménez, R. y Villaciervos, P. (2005). Portafolios y desarrollo de competencias profesionales en el marco europeo de la educación superior. Revista de Ciencias de la Educación, 204, 519-538.
Cruz de la, A. (2003). El proceso de convergencia europea: ocasión de modernizar la Universidad Espa-ola si se produce un cambio de mentalidad en gestores, profesores y estudiantes. Aula Abierta, 82, 191-216.
Chang, W. (2005). The Rewards and Challenges of Teaching Innovation in University Physics: 4 Years` Reflection. International Journal of Science Education, 27 (4), 407-425.
http://dx.doi.org/10.1080/0950069042000323728
Chappell, D. S. y Schermerhorn, J. R Jr. (1999). Using Electronic Student Portfolios in Management Education: A Stakeholder Perspective. Journal of Management Education, 23 (6), 651-662.
http://dx.doi.org/10.1177/105256299902300604
Díez, Mª. C. y Ayala, I. Mª. (2006). La distribución de las actividades académicas dirigidas en la franja horaria: un reto para la convergencia. En, Actas de las Jornadas de Trabajo sobre Experiencias Piloto de Implantación del Crédito Europeo en las Universidades Andaluzas. Cádiz: Universidad de Cádiz. 19-21 septiembre de 2006. Disponible en: http://www2.uca.es/orgobierno/rector/jornadas/documentos/097.pdf. [Fecha de acceso: 15-10-2006].
Doyle, K. O. (1983). Evaluating Teaching. Innovation Abstracts, 5 (27), 121-139.
Escudero, T. (1993). Enfoques modélicos en la evaluación de la ense-anza universitaria. En Actas de las III Jornadas Nacionales de Didáctica Universitaria (pp. 3-59). Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Gran Canaria.
Feldman, K. A. (1978). Course Characteristics and College Student´s Ratings of Their Teachers: What Know and What We Don´t. Research in Higher Education, 9, 199-242.
http://dx.doi.org/10.1007/BF00976997
Feldman, K. A. (1984). Class size and college student´s evaluations of teachers and courses: A closer look. Research in Higher Education, 21, 45-116.
http://dx.doi.org/10.1007/BF00975035
Fueyo, A. (2004). Evaluación de las titulaciones, centros y profesorado en el proceso de Convergencia Europea: ¿de qué calidad y de qué evaluación hablamos?. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 51, 207-220.
Gata, M., Bautista, J. M. y Mora, B. (2003). La construcción del espacio europeo de Educación Superior: entre el reto y la resistencia. Aula Abierta, 82, 173-90.
Gimeno, J. (2004). El Crédito Europeo: un reto para la calidad de la ense-anza en la universidad. En UCUA, Módulo 15 de de Materiales del Proyecto de Formación del Profesorado Universitario – Guía III (520-552). Córdoba: Unidad para la Calidad de las Universidades Andaluzas.
González, J. (1997). Estudio de un instrumento para la evaluación del profesorado universitario. Tesis doctoral. Universitat de València.
Good, T. L. y Mulryan, C. (1990). Teacher ratings: A call for teacher control and self-evaluation. En J. Millman y L. Darling-Hammond (Eds.), The New Handbook of Teacher Evaluation (pp. 191-215). Newbury Park, Cal: Sage Publications.
Hernández, F. (2003). Ense-ar y aprender en la Universidad: una adaptación necesaria de las titulaciones al Espacio Europeo de Educación Superior. Circunstancia, Revista de Ciencias Sociales, 8, 173-190.
Jensen, K. K. y Harris, V. (1999). The Public Speaking Portfolio. Communication Education, 48 (3), 211-227.
http://dx.doi.org/10.1080/03634529909379170
Johnston, B. (2004). Summative Assessment of Portfolio: An Examination of Different Approaches over Outcomes. Studies in Higher Education, 29 (3), 395-412.
http://dx.doi.org/10.1080/03075070410001682646
Kember, D. y Wong, A. (2000). Implications for Evaluations from a Study of Students´ Perceptions of Good and Poor Teaching. Higher Education, 40(1), 69-97.
http://dx.doi.org/10.1023/A:1004068500314
LaBoskey, V. K. (2000). Portfolios Here, Portfolios There … Searching for the Essence of "Educational Portfolios". Phi Delta Kappan, 81 (8), 590-595.
Latorre, A., del Rincón, D. y Arnal, J. (2003). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.
Love, S. y Scoble, R. (2006). Developing a Quality Assurance Metric: A Panoptic View. Active Learning in Higher Education, 7(2), 129-141.
http://dx.doi.org/10.1177/1469787406064749
Lyons, N. (Comp.) (1999). El uso del portafolios. Propuestas para un nuevo profesionalismo docente. Buenos Aires: Amorrortu Ediciones.
Madrid, J. Mª. (2005). La formación y la evaluación docente del profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Educación Siglo XXI, 23, 49-68.
Mahmoud, M. M. (1991). Descriptive models of student decision behaviour in evaluation of higher education. Assessment and Evaluation in Higher Education, 16 (2), 133-148.
http://dx.doi.org/10.1080/0260293910160203
Marsh, H. W. (1984). Student's Evaluations of University Teaching: Dimensionality, Reliability, Validity, Potential Biases, and Utility. Journal of Educational Psychology, 76 (5), 707-754.
http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.5.707
Marsh, H. W. (1987). Student ´s evaluation of university teaching: research findings. Methodological issues and directions for future research. International Journal of Educational Research, 11(3), 253-288.
http://dx.doi.org/10.1016/0883-0355(87)90001-2
Marsh, H. W. y Roche, L. A. (1992). The use of Student Evaluations of University Teaching in Different Settings: The Applicability Paradigm. Australian Journal of Education, 36 (3), 278-300.
http://dx.doi.org/10.1177/000494419203600305
Marsh, H. W. y Roche, L. A. (1993). The use of students´ Evaluation and Individually Structured Intervention to Enhance University Teaching Effectiveness. American Educational Research Journal, 30 (1), 217-251.
http://dx.doi.org/10.3102/00028312030001217
Marsh, H. W., Touron, J. y Wheeler, B. (1985). Students´ evaluations of university instructors: The applicability of American instruments in a Spanish setting. Teaching and teacher Education, 1 (2), 123-138.
http://dx.doi.org/10.1016/0742-051X(85)90011-3
Marsh, H.W., Hau, K., Chung, C. M. y Siu, T. (1997). Students´ Evaluations of University: Chinese version of the Students´ Evaluations of Educational Quality Instrument. Journal of Educational Psychology, 89(3), 568-572.
http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.89.3.568
Mateo, J. (2000). La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación. Hacia un modelo comprensivo de evaluación sistemática de la docencia. Revista de Investigación Educativa, 18(1), 7-36.
McWethy, D. y Gradwell, J. (1998). Portfolios: Viable in Vocational Education. Canadian Vocational Journal, 33 (3), 11-13.
Molero, D. y Ruiz, J. (2005). La evaluación de la docencia universitaria. Dimensiones y variables más relevantes. Revista de Investigación Educativa, 23 (1), 57-84.
Mu-oz, J. M., Ríos, M. P. y Abalde, E. (2002). Evaluación docente vs. Evaluación de la calidad. RELIEVE, 8 (2), 103-134. En http://www.uv.es/RELIEVE/v8n2/RELIEVEv8n2_4.htm. [Consulta realizada 15-10-2006].
Murray, H. G. (1980). Evaluating University Teaching: A Review of Research. Toronto: Ontario Confederation of University Faculty Association.
Neuman, R. (2000). Communicating Student Evaluation of Teaching Result: Rating Interpretation Guides. Assessment and Evaluation in Higher Education, 25(2), 121-134.
http://dx.doi.org/10.1080/02602930050031289
Neve, H. M. F. de y Janssen, P. J. (1982). Validity of Student Evaluation of Instruction. Higher Education, 11 (5), 543-552.
http://dx.doi.org/10.1007/BF00194419
Nichols, J. O. (1990). The role of institutional research in implementing effectiveness or outcomes assessment. Association for institutional research, (37).
Overall, J. C. y Marsh, H. W. (1982). Student's evaluations of teaching: An update. American Association for Higher Education Bulletin, 35 (4), 9-13.
Pereyra-García, M. A., Sevilla, M., Luzón, A. (2006). Las universidades espa-olas y el proceso de la construcción del Espacio Europeo de Ecuación Superior. Limitaciones y perspectivas de cambio. Revista espa-ola de educación comparada, 12, 37-80.
Piccinin, S. (1999). How individual Consultation Affects Teaching. New Directions for Teaching and Learning, 79, 71-83.
http://dx.doi.org/10.1002/tl.7908
Pozo, T. y García, B. (2005). El portafolios del alumnado: una investigación-acción en el aula universitaria. Revista de Educación, 341, 737-756.
Renaud, R. D. & Murria, H. G. (2005). Factorial Validity of Student Ratings of Instruction. Research in Higher Education, 46 (8), 929-953.
http://dx.doi.org/10.1007/s11162-005-6934-6
Russell, A. y Gadberry, L. (2000). Student Opinion of Faculty: A Five Year Comparisons, Fall 1994 and spring 2000. Southwestern Oklahoma State University.
Russell, J. y Butcher, C. (1999). Using Portfolios in Educational Technology Courses. Journal of Technology and Teacher Education, 7 (4), 279-289.
Sánchez, A. (2006). Innovación en la construcción del Espacio Europeo de Educación Superior: camino de Londres 2007. Foro de Educación, 7-8, 119-129.
Sanchez, P. y Zubillaga, A. (2005). Las universidades espa-olas ante el proceso de convergencia europea: Análisis de las medidas institucionales y acciones de aplicación. Revista de Educación, 337, 169-187.
Teichler, U. (2006). El Espacio Europeo de Educación Superior: visiones y realidades de un proceso deseable de convergencia. Revista espa-ola de educación comparada, 12, 113-144.
Tejedor, F. J. (2003). Un modelo de evaluación del profesorado universitario. Revista de Investigación Educativa, 21 (1), 157-182.
Tejedor, F. J., Jato, E. y Mínguez, C. (1988). Evaluación del profesorado universitario por los alumnos de la Universidad de Santiago. Studia Paedagogica, 20, 73-134.
Ting, K. F. (2000). A multilevel Perspective on Students Ratings of Instruction: Lessons from the Chinese Experience. Research in Higher Education, 41(5), 637-661.
http://dx.doi.org/10.1023/A:1007075516271
Universidad de Jaén / Centro Andaluz de Prospectiva (2006). Encuesta de opinión al alumnado sobre la actuación docente del profesorado.
Watkins, D. y Akande, A. (1992). Student Evaluations of Teaching Effectiveness: A Nigerian Investigation. Higher Education, 24 (4), 453-463.
http://dx.doi.org/10.1007/BF00137242
Wilson, W. R. (1999). Students Rating Teacher. Journal of Higher Education, 70(5), 562-571.
http://dx.doi.org/10.2307/2649229
Wright, W. A., Knight, P. y Pomerlau, N. (1999). Portfolio People: Teaching and Learning Dossiers and Innovation in Higher Education. Innovate Higher Education, 24 (2), 89-103.
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.