Assessment of the satisfaction of participants in training for employment

Authors

  • Mario de-Miguel
  • José-Luis San-Fabián Universidad de Oviedo
  • José-Luis Belver Universidad de Oviedo
  • María-Cruz Argüelles Universidad de Oviedo. Becaria del Proyecto Canella.

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.13.1.4213

Keywords:

Training evaluation, assessment of satisfaction and job

Abstract

This article is a summary of the research developed to evaluate Satisfaction of Participants in the training activities promoted by the Plan Training for Employment (FPE) of the Principality of Asturias during the period between 2002 and 2008. To carry out this research we have performed an observational study based on surveys using a methodological design that can be defined as preordained, selective and of repeated measures. Replication of this design for over seven years and breadth of the samples used are two clear strengths of the work to provide consistency and credibility to the results obtained. Outcomes obtained can overall demonstrate a high level of participants' satisfaction with training activities promoted by that plan, although clear differences are detected according to different classification variables used in the study (sex, age, professional group, specialty, etc.). The analysis of qualitative information collected allows also to have a set of very useful comments and suggestions when formulating proposals for improving the training actions implemented. The high similarity between the data obtained in the seven assessments over the years support the validity of the findings and recommendations which, in each case, are set for the improvement of the educational program evaluated.

References

Cabrera, F. A. (2000). Evaluación de la formación. Madrid: Síntesis.

Chiva, I. (2003). Evaluación de programas de formación ocupacional en colectivos con riesgo de exclusión social. Tesis Doctoral. Universitat de València. http://www.tesisenxarxa.net/TDX-1011106-111346/index_cs.html. (Consulta: 10/05/2010).

Chiva, I. (2006). Evaluación de los programas de formación ocupacional para el colectivo de mujeres. RELIEVE, v. 12, n. 1. http://www.uv.es/RELIEVE/v12n1/RELIEVEv12n1_3.htm. (Consulta: 01/06/2010).

De Miguel, M. (2000). Evaluación de Programas Sociales. Revista de Investigación Educativa, 18, 2, 289-317

De Miguel Díaz, M. y San Fabián Maroto, J.L. (2003). Evaluación de la calidad de los centros y los programas de formación para el empleo. Bordón, 55 (3), 447-459.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2009). Guía para la revisión interna y mejora de los Centros de de formación profesional y ocupacional. Bilbao: Mensajero S.A.U.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2003). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2002 (PROYECTO Evaluación de Centros Colaboradores del PNFIP y de los promotores de Empleo-Formación en Asturias). Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educa-ción.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2004). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2003 (PROYECTO Evaluación de Centros Colaboradores del PNFIP y de los promotores de Empleo-Formación en Asturias). Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educa-ción.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2005). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2004 (PROYECTO Evaluación de Centros Colaboradores del PNFIP y de los promotores de Empleo-Formación en Asturias). Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educa-ción.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2006). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2005 (PROYECTO Evaluación de Centros Colaboradores del PNFIP y de los promotores de Empleo-Formación en Asturias). Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2007). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2006 (PROYECTO Realización de la evaluación de las medidas de formación ocupacional cofinanciadas por el Fondo Social Europeo). Oviedo: Universi-dad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2008). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2007 (PROYECTO Realización de la evaluación de las medidas de formación ocupacional cofinanciadas por el Fondo Social Europeo). Oviedo: Universi-dad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación.

De Miguel Díaz, M., San Fabián Maroto, J.L., Belver Domínguez, J.L. (2009). Análisis de la Satisfacción de los alumnos participantes en las acciones formativas del plan FIP desarrolladas en el año 2008 (PROYECTO Realización de la evaluación de las medidas de formación ocupacional cofinanciadas por el Fondo Social Europeo). Oviedo: Universidad de Oviedo, Facultad de Ciencias de la Educación.

EGAILAN (1999). Manual de Evaluación de la formación ocupacional. País Vasco: EGAILAN.

Gelpi, E. (1987). Trabajo, Educación y Cultura. Valencia: Nau Llibres.

Jornet, J.M. (2000). Evaluación del Profesorado Universitario. Ponencia presentada en el Seminario de Evaluación Educativa de la Asociación Nacional de Inspectores de Enseñanza Secundaria.

Jornet, J.M.; Suárez, J.M.; González Such, J. y Pérez Carbonell, A. (1996). Evaluación de la actividad universitaria. En G. Quintas (Ed.), Reforma y Evaluación de la Universidad. Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València.

Jornet, J.M., Perales, M.J., Suárez, J.M., Pérez Carbonell, A., Chiva, I., Ramos, G., González Such, J., Villanueva, P. y Sánchez Delgado, P. (2001). La evaluación de programas de formación: tipos de planes y algunas cuestiones metodológicas. Revista de Investigación Educativa, 19, 589-597.

Perales, M.J. (2000). Enfoques de Evaluación de Formación Profesional y Continua. Estudio de Validación de un modelo. Tesis Doctoral. Universitat de València.

Tejada, J. (1992). La evaluación en la formación ocupacional. En A. Ferrández (Dir.), La formación ocupacional. Realidad y Perspectivas. Madrid: Diagrama.

Issue

Section

Research Articles