Student Engagement and Academic Performance in the Colombian University Context

Authors

  • Clelia Pineda-Báez Universidad de La Sabana
  • José-Javier Bermúdez Universidad de La Sabana
  • Ángela Rubiano-Bello Universidad de La Sabana
  • Natalia Pava-García Universidad de La Sabana
  • Rodrigo Suárez-García Universidad de La Sabana
  • Fabián Cruz-Becerra Universidad de La Sabana

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4238

Keywords:

Student dropout, retention, higher education, student engagement, academic performance, NSSE, academic challenge, active and collaborative learning, student-faculty interaction, enriching educational experiences, and supportive campus environment

Abstract

Despite the increase in Latin America of Higher Education coverage, grave dropout problems persist that question the role of educational experiences to foster students’ academic engagement. This study was carried out in Colombia and sought to establish the relationship between the five benchmarks that compose academic engagement and the academic performance of a group of Colombian university students. The transversal and correlational study used the Spanish version of the National Survey of Student Engagement (NSSE) that measures students’ level of participation in five dimensions: Academic challenge, active and collaborative learning, student-faculty interaction, enriching educational experiences, and supportive campus environment and its relationship to academic performance. The findings of 1906 students from 7 universities indicate that there are statistically significant, but weak correlations between the items that compose the benchmarks and students’ academic performance, which lead to reflect upon key aspects to strengthen the education experiences offered to university students.

Author Biographies

Clelia Pineda-Báez, Universidad de La Sabana

Profesora e investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Es la autora de contacto para este artículo. Sus estudios se han centrado en la deserción y retención estudiantil universitaria, la calidad de la educación, procesos de alfabetización en inglés y la educación virtual. Dirección postal: Campus Puente del Común. Km 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia

José-Javier Bermúdez, Universidad de La Sabana

Profesor e investigador de la Facultad de Educación de la Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Ha estudiado el tema de la calidad de la educación y la deserción estudiantil. Dirección postal: Campus Puente del Común. Km 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia

Ángela Rubiano-Bello, Universidad de La Sabana

Profesora e investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Ha investigado sobre modelos pedagógicos, educación inclusiva e innovación educativa. Dirección postal: Campus Puente del Común. Km 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia

Natalia Pava-García, Universidad de La Sabana

Investigadora de la Facultad de Educación de la Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Ha investigado sobre modelos pedagógicos y competencias ciudadanas. Dirección postal: Campus Puente del Común. Km 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia

Rodrigo Suárez-García, Universidad de La Sabana

Se desempeña como Jefe de Éxito Académico, unidad encargada de la orientación de programas para el apoyo del estudiante en la Universidad de La Sabana. Dirección postal: Campus Puente del Común. Km 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia.

Fabián Cruz-Becerra, Universidad de La Sabana

Investigador de la Facultad de Educación de la Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. Ha estudiado el tema de deserción escolar. Dirección postal: Campus Puente del Común. Km 7, Autopista Norte de Bogotá. Chía, Cundinamarca, Colombia.

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Published

2014-11-22

Issue

Section

Research Articles