Elaboration of measurement instruments for attitudes and opinions from university academic personnel towards teaching professional ethics and its role as values transmitter

Authors

  • Rafaela García Universitat de València
  • Mª Reina Ferrández Universitat Jaume I
  • Mª Auxiliadora Sales Universitat Jaume I
  • Mª Odet Moliner Universitat Jaume I

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.12.1.4247

Keywords:

Instruments validation, attitudes, values, professional ethics, professional teaching ethics, University, Exploratory Factorial Analysi

Abstract

From the research study – a compared analysis of the university academic personnel’s attitudes and values towards professional ethics –, our objective was to discover whether the personnel members themselves consider that the professional ethical dimension in general, and the professional teaching ethics in particular, are essential to be a good teaching professional. In this article, we present the elaboration and validation process of the questionnaire that has been used, with which we hope to make some contribution towards clarifying aspects related with both professional teaching ethics and the ethics of professions within the university environment.

References

Bolívar, A. (2005) El Lugar De La Ética Profesional En La Formación Universitaria, En Rmie, EnerMar, Vol. 10, Núm. 24, Pp. 93-123

Cobo, J. M. (2001) Ética Profesional En Ciencias Humanas Y Sociales. Madrid: Huerga Fierro Editores.

Escámez, J.; Ortega, P. y Martínez, M. (2005): "Los Valores De La Educación En El Espacio Europeo De La Enseñanza Superior", En Esteban Chapapría, V. (Editor): El Espacio Europeo De Educación Superior. Valencia: Ed. Upv (Universidad Politécnica De Valencia), Pp. 165-198.

Esteban Bara, F. (2004) Excelentes Profesionales y Comprometidos Ciudadanos. Un Cambio De Mirada Desde La Universidad. Col. Aprender A Ser Desclée De Brouwer, Bilbao.

García López, R. Et Al. (2005) El Profesorado Universitario Ante La Enseñanza De Valores. Actas Del Seminario Interuniversitario De Teoría De La Educación. Valencia.

Gross, B. Romanya, T. (2004) Ser Profesor. Palabras Sobre La Docencia Universitaria. Barcelona: Octaedro/Ice-Ub, .

Hortal, A. (2002) Ética General De Las Profesiones. Bilbao, Desclée De Brouwer, S. A.

Jover, G.; Fernández, C. y Ruiz, M. (2005). El Diseño de Titulaciones y programas ante la Convergencia Europea.,En Esteban Chapapría, V. (Editor): El Espacio Europeo De Educación Superior. Valencia: Ed. Upv (Universidad Politéctica De Valencia), Pp. 27-93.

Martínez, M.; Buxarrais, Mª R. y Esteban, F. (2002). Ética y Formación Universitaria. Revista Iberoamericana De Educación, Nº 29, Pp. 19-43.

Martínez, M. Y Esteban, F. (2005). Una Propuesta De Formación Ciudadana Para El EEES. Revista Española De Pedagogía, 230: 63-83.

Rokeach, M. (1973) The Nature Of Human Values. New York: Free Press.

Rubio, M. J. y Varas, J. (1997). El Análisis De La Realidad, En La Intervención Social. Métodos Y Técnicas De Investigación. Madrid: Editorial Ccs.

Tójar, J.C. y Serrano, J. (2000). Ética e investigación educativa. RELIEVE, vol. 6, n. 2. Consultado en http://www.uv.es/RELIEVE/v6n2/RELIEVEv6n2_2.htmel 5 de Mayo de 2006

Zabalza, M. (2002) La Enseñanza Universitaria. El Escenario y Sus Protagonistas. Madrid: Narcea.

Zabalza, M. (2003) Competencias Docentes Del Profesorado Universitario. Calidad Y Desarrollo Profesional. Madrid: Narcea.

Issue

Section

Research Articles