The qualitative interview as a technique for university teaching evaluation

Authors

  • Mª José Mayorga Fernández Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.10.1.4330

Keywords:

Education, poverty, educational reform, international organism

Abstract

The present article analyses the strategic role played by the educational vector in the alleviation of poverty at the present time. For that purpose, it articulates in three sections: in the first one, it analyses the most significant actions undertaken by international organizations on the fight against poverty. Secondly, it reviews the discourses of educational reforms during the 1990’s, and the emerging topics of attention and interest within the latter.

Finally, in the third section, it offers an overview of the state of the question regarding poverty in Latin America and how this is affecting education, social expenditure cuttings, the situation of subemployment; while socio-cultural and family origin prove to be strong determinants. In view of this results, the conclusion deals with educational proposals, which react critically and pursue a higher degree of awareness and sensibilisation towards these problems, coinciding with the evaluation guidelines of the ´Education For All´ plans.

References

Aguilar Hernández, M. (2002). La evaluación institucional de las universidades. Tendencias y desafíos. Consultado en http://www.6congreso.ucr.ac.cr/eval_inst.html el 2 de Septiembre de 2003.

Del Rincón, D.; Arnal, J.; La Torre, A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dyckinson.

Duverger, M. (1996). Métodos de las Ciencias Sociales. Barcelona: Ariel Sociología.

Fear R. (1979). La entrevista de evaluación. Buenos Aires: Piados.

Flick, U. (1998). An introduction to qualitative research. London: Sage.

Martín-Moreno, Q. (1996). Evaluación de la innovación educativa. En XI Congreso Nacional de Pedagogía, Tomo I, pp 557-584. San Sebastián: SEP/UPV.

Sierra, F. (1998). Función y sentido de la entrevista cualitativa en investigación social. En J. Galindo (coord) Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación, p. 207-276. México: Addison Wesley Longman.

Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Buenos Aires: Paidos.

Tójar, J. C. (1999). Indicadores de evaluación de la innovación educativa en la universidad. Pp 187-199. En consejo de universidades, indicadores en la universidad: información y decisiones. Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades. Madrid: Secretaría General Técnica, centro de publicaciones (MEC).

Tójar, J. C. (2001). Planificar la investigación educativa: una propuesta integrada. Buenos Aires: Fundec.

Valles, M. (1999). Técnicas cualitativas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Editorial Síntesis.

Vieira, J. T. (1997). Evaluación institucional: objetivos y criterios. Revista Española de Pedagogía, LV, 208, 445-458.

Issue

Section

Research Articles